Ford fixar smittskyddsbarriär i Transit
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Ford fixar smittskyddsbarriär i Transit
Nöden är uppfinningarnas moder säger ett gammalt ordspråk. Nu har Ford tagit fram en enkel modellanpassad mellanvägg för att hålla lite reda på eventuella Corona-virus som passagerare kan ta med in i Transit och Tourneo. Vi får förstås hoppas att marknaden blir kortvarig för detta tillbehör. https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgdhp
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5744
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Ford fixar smittskyddsbarriär i Transit
Ja, vi får hoppas att det snart inte ska behövas.Släggmek skrev: ↑fre jul 17, 2020 11:43 amNöden är uppfinningarnas moder säger ett gammalt ordspråk. Nu har Ford tagit fram en enkel modellanpassad mellanvägg för att hålla lite reda på eventuella Corona-virus som passagerare kan ta med in i Transit och Tourneo. Vi får förstås hoppas att marknaden blir kortvarig för detta tillbehör. https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgdhp

Många nya uppfinningar på sistone.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Re: Ford fixar smittskyddsbarriär i Transit
Roligare förstås att läsa om de nya luftlösa däcken https://www.autoevolution.com/news/mich ... 44913.html som det jobbas på, och nya giftfria batterier av lätta, energieffektiva och billiga material (den intressanta men komplicerade principbeskrivningen
jag fick höra om en tänkbar variant tog runt fem minuter bara den...) som kan komma att lösa många problem med bränslecellsteknik i elbilar när det blir produktionsmässigt
. Klart, jag är för tekniskt konservativ för att köra en modern transportkuvös annat än som hyrbulle, men ny teknik är alltid spännande att studera, ibland mera spännande än resultatet
. Rejset mot ett fossilfritt samhälle syns iaf ha satt fart på många tekniska tänkare och det är ju bra och hoppingivande i dessa osäkra tider.




"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5744
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Ford fixar smittskyddsbarriär i Transit
Luftlösa däck vore något, får se när det de är redo för personbilar.Släggmek skrev: ↑mån jul 27, 2020 12:44 amRoligare förstås att läsa om de nya luftlösa däcken https://www.autoevolution.com/news/mich ... 44913.html som det jobbas på, och nya giftfria batterier av lätta, energieffektiva och billiga material (den intressanta men komplicerade principbeskrivningen![]()
jag fick höra om en tänkbar variant tog runt fem minuter bara den...) som kan komma att lösa många problem med bränslecellsteknik i elbilar när det blir produktionsmässigt
. Klart, jag är för tekniskt konservativ för att köra en modern transportkuvös annat än som hyrbulle, men ny teknik är alltid spännande att studera, ibland mera spännande än resultatet
. Rejset mot ett fossilfritt samhälle syns iaf ha satt fart på många tekniska tänkare och det är ju bra och hoppingivande i dessa osäkra tider.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Re: Ford fixar smittskyddsbarriär i Transit
Verkligen
. Skulle tro att det största problemet kvar att lösa är värmeavledningen från den inre friktionen som uppstår i den bärande strukturen, men det går nog det med. Btw så är ju idén med självbärande däck inte ny som sån. En enkel typ av luftlösa däck introducerades på sent 70-tal om jag minns rätt, det var en konstruktion med enbart sidoväggar som var starka nog att köras även med en stor bit borta och de har väl bara använts av amerikansk militär vad jag vet. Att de inte slagit igenom i annan användning handlar mycket om en väldigt stor prislapp men antagligen är åkkomforten inget vidare heller med dessa på bilen. Btw 2 så förekom det förr på en del tunga fordon som stora brandbilar ett slags solida gummidäck, men det var nog sällsynt och man undrar ju om de möjligen gjöts direkt på fälgarna. Ooops, OT... 


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
