Taunus kombi 76

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

bullitt427 skrev:här e lite bilder på mina 2 taunusar
En med rundljusfront skulle man ju bra gärna haft. Men sedan har ju det också. Men de var grymma bägge två.

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5810
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

pilsnerhäck med turbo?? jag skulle vilja se den som försöker dricka öl i min bil,, eller rättare sagt,, try and you walk,,

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu är den äntligen inne i verkstaden. Hoppas sambons rygg överlevde. Har fått den beställda ekonomiplåten till skärmkanterna bak och en ny kamrem är inköpt, så snart ska den rulla ut.
Jag har aldrig ägt en bil med automatlåda tidigare. Den ska ju bort så småningom,men är det nåt man bör kolla innan man provkör?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Folk byter aldrig motoroljan, o att bry sig om att det ska vara och att oljan i en automat ska bytas är ju helt främmande för i princip alla så ett byte hade jag gjort.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Ok, ska se vad automatolja kostar.

Nu har jag tagit bort kamremmen. Ca 15 cm utan tänder. Har aldrig varit med om detta förr. Kan det bero på att remmen badar i olja? Det är fruktansvärt kladdigt framtill på motorn. Tror ni det kan vara vevaxeltätningen som är dålig? Jag hade annars gissat på ventilkåpspackningen, då det är rätt kladdigt på fler ställen, men det är fruktansvärt mycket runt kamremmen.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Dom tre packboxarna framtill på Pinton läcker alltid, o angående remmen så visst får dom stryk av olja men det är tiden som gör det mesta angående slitaget.

Det sitter även ett filter i lådan om jag inte har fel och det ska nog bytas med, eller om det på dessa äldre lådor är ett filter man tvättar, jag är inte säker på detta.

Olja köper du i 20/200 litersdunkar/fat från ex-vis Hydro, det gör jag o priset blir bättre än om du köpen en 4 liter på lokala ockerbutiken.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu är den startad:starter:

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Provkörd. Automatlådan är nog inte helt fräsch, får varva en del innan den växlar. Hann med kanske en kilometer innan en frambroms började ligga på. Detta med bromsarna fram har alltid varit det som krånglat mest för mig på Taunus.

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Inlägg: 2828
Blev medlem: mån jan 10, 2005 7:56 pm
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av BelseBoB »

det kan inte va kickdown wiren som är för spänd? är den det så vill den inte riktigt växla.. eller kanske om den var för lös? minns inte riktigt och har för lite öl i kroppen för att tänka ;)
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Den är lite svår att komma iväg med också, den vill gärna lägga av när man lägger i backen eller drive. Jag gillar inte handikapputrustning.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu är automatlådan borttagen och det ligger en typ-9 och väntar med all tillhörande kringutrustning.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Typ-9 monterad och jag har lärt mig en ny sak. Hardyskivor exploderar om man inte har kardanen ditskruvad och provkör lite på palbockarna.

Hardyskivan jag nu satt dit, var lite stor så jag ficka klämma ihop lite med skruvstädet för att få dit bultarna. Nu vet jag inte om det ska vara så eller ej och oavsett så såg den sliten ut, så vart kan man köpa en ny hardyskiva till Taunus? Eller har nån en kardan med knutkors att sälja? Jag tror att min automatkardan är för lång nämligen.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu är den provkörd med typ-9, körde ett varv runt gården. Hann bara få i tvåan, men allt verkar funka som det ska. Nu tror jag inte att min automatkardan är för lång heller, då det var en rätt bra bit emellan hardyskivan och lådan, men det blev den andra kardanen ändå.

Har även bytt bromsvätska och haft mig, vilket krångel. Jag har ett lock så jag kan sätta lufttryck i bromsvätskebehållaren, men det funkade skitdåligt, så det blev till att pumpa, lufta, pumpa, lufta osv tills det bleb hyfsat. Nån som har nån ide om varför det inte ville funka med tryckluften?

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

6 år senare, så är rostlagningen snart klar. Det har kommit många saker i livet och bilar emellan. Men nu är jag ruggigt peppad på att köra Taunus igen.

Vart köper jag bättringsfärg? Ford? Borde gå åt ungefär en sprayburk.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Vad kul :), det bevisar också att trägen vinner :thumb:. Troligen har de ingen aning om färgen hos Ford idag, deras minne är kortare än hos Volvo tyvärr.

Men hör med nån större lackfirma i närområdet, en del kan förpacka 1K-färg mixad enligt ens önskemål i sprayburk. Det brukar inte bli hissnande mycket dyrare än en standardburk av hög kvalitet. Annars brukar man kunna hitta matchning för en och annan av gamla solida färger till Europa-Ford i standardkulörsystem som t ex RAL (industrilackfärg, vanligt på lastbilar, traktorer etc) https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=ral+till+ncs. Har för mig den röda på din Taunus stämmer bra precis mot en av de röda RAL-kulörerna om det är samma som min första coupé hade (http://www.ralcolor.com/, kika på mellantonerna RAL 2004, 2005, 2008, 2009 - nåt sånt fastän de namnlistas som orange) -annars går den bergis att finna i NCS-kartorna (kan oftast översättas dit från RAL-numret) hos vilken seriös färghandlare som helst. Sen, på en gammal lack och speciellt en röd så brukar ändå inte nyansen stämma med koden så det är lika bra att ta en provkarta och jämföra sig fram i vilket fall.

Skulle du vilja i stället pensla/rolla större ytor som trösklar etc så får du leta bland snickerifärger (för trä och metall) idag eftersom nya lagar om miljökrav tvingat handlarna att skylta om - 1K lackfärg med bindemedel alkydolja, förtunning thinner/lacknafta ska det ungefär stå i så fall. Tror jag skrivit om det i nån gammal tråd, men syns det som ett alternativ kan jag tipsa lite om metoder och material (och vad man ska undvika oavsett hur mycket handlarn rekommenderar det :p) för att få ett hyfsat resultat.

Stenskott kan man dutta i med en miniburk från modellbyggarhyllan - står det "enamel" (emalj) på burken är det vanlig hederlig lackfärg, samma som i bättringsflaskorna på macken men fler nyanser att välja på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar