Holman-Moody Cortina mk II

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Holman-Moody Cortina mk II

Inlägg av Släggmek »

Vissa bilar har ju knappt funnits "på riktigt" men bär ändå på märkliga historier som kanske är sanna, kanske inte, men skrönor tokiga nog för att väcka spekulationer. Detta är väl en sån kärra :cool:. Spåret fick jag upp via en annons från Ebay på en CarDomain-sida om en besynnerlig Cortina, artikeln från 2009 framkallar bara fler frågetecken :confused::D - egen chassiplåt från racebilverkstaden och allt.

http://blog.hemmings.com/index.php/2009 ... ina-found/

För de som ändå undrar vad det är för speciellt :516: :bowdown: med en kiruna-cabbad Cortina så var Holman-Moody ett av de mest framgångsrika racing teamen att samarbeta med Ford USA under 60-talets hästkraftskrig - Wikipedia berättar mera än jag kan plocka ur hatten: http://en.wikipedia.org/wiki/Holman_Moody. Har förresten för mig att de ska ha varit över härjat lite på engelska banor också med de mindre jänkefordarna vid den tiden. Möjligen blandar jag ihop dem med något annat USA-team som hade tumme med Dearborn för det busades med britterna iaf, men har jag rätt här skulle det kunna ge lite mer förklaring till varför de tog sig an att skoja till det med bilen i artikeln. Vore kul att veta mera, om det var del i nåt tänkt marknadsföringsjippo för EnFo-importen eller dylikt :). Tuff liten fuling, i vilket fall :D, kanske var den teamets depåmoppe när det begav sig vid sextiotalets slut. Kanske byggde de nån till?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Såg den där när den låg på ebay.
Det var väl så att det handlade om att göra nåt med bilar som skadats under transporten från Europa till USA.
Dom fick väl köpa bilarna och sen sågade dom och byggde nåt sjukt av det som inte var förstört. Lär ju inte funnits 2 likadana bilar.
Har för mig att det var nån skattelättnad som föll in där också, därför fick dom egna chassienummer, ansågs producerade i USA eller nåt.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ja, artikeln nämner ju nåt om att de ska ha råkat ut för att ha tappats under avlastningen från båten eller så, verkar ju rimligt att historien var ungefär som de och nu du säger. På en bild skymtade man en illa uppbucklad bakskärm, det stärker tesen. Holman-Moody tillverkade tävlingsbilarna ganska mycket från scratch vad jag förstått, så det var säkert en lätt match för dem att få stämpla nån eller några Cortina som egenproducerade, antagligen en fördel även för besiktning med större motor då de stod som tillverkare - buren syns väl kraftig om man bara tänkt ha den att köra för att hämta varmkorv med :p, jag lutar åt att detta var teamets lördagsnöje eller så att skruva i på kul, med nån lös plan om att sänka i en Mustang V8 (säljaren var ju inne på den idén också, med en bredare kardantunnel sparad). Hoppas nån fortsätter det galna projektet :D. Hade varit roligt att veta om det gjordes några liknande busbyggen av de andra eller om de plockades ner till reservdelar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar