Sida 2 av 3

Postat: ons aug 06, 2014 11:18 pm
av nextuz
SK Racing skrev:Det ska väl gå numer, om en samtidigt E85 konverterar fordonet i fråga, vill jag minnas jag läst.
Ahh... Ja just de, så var det :) Tack för svaret.

Postat: lör aug 09, 2014 8:50 pm
av Low
SK Racing skrev:Det ska väl gå numer, om en samtidigt E85 konverterar fordonet i fråga, vill jag minnas jag läst.
Det där skulle jag vilja läsa mer om ifall du har en länk eller två.. ? :)

Fräsig kärra förresten. Vill själv ha tag i en P100- :)

Postat: mån aug 11, 2014 10:07 pm
av Grey
Det är helt rätt.
Ombyggt fordon + Styrsystem och E85 så är det helt OK med turbokonvertering, självklart måste man bygga om det seriöst med katalysator osv men det är fullt möjligt. Bromsar och drivlina måste klara effekten så i mitt fall blir det minst 280mm ventilerade skivor fram och 285mm skivor bak, Explorer 8,8" bakaxel, BMW 535 Getrag 260 växellåda också resten då såklart med 2.9an och turbo som laddar 0,5bar.

Postat: lör aug 16, 2014 6:17 pm
av granadadr
Grey skrev:Det är helt rätt.
Ombyggt fordon + Styrsystem och E85 så är det helt OK med turbokonvertering, självklart måste man bygga om det seriöst med katalysator osv men det är fullt möjligt. Bromsar och drivlina måste klara effekten så i mitt fall blir det minst 280mm ventilerade skivor fram och 285mm skivor bak, Explorer 8,8" bakaxel, BMW 535 Getrag 260 växellåda också resten då såklart med 2.9an och turbo som laddar 0,5bar.
haha tänkte precis fråga varför så lite ladd, men kom just på att en p100 väger mycket mindre än en Granada :)

Postat: tis aug 26, 2014 8:51 am
av nextuz
Större skivor bak? :-o

Postat: tis sep 02, 2014 7:07 pm
av Grey
nextuz skrev:Större skivor bak? :-o
Japp, egentligen vet jag inte hur pass mycket skillnad det ger men eftersom den får lasta så mycket på flaket måste man ha bra klös i bakbromsarna också. Idag är det trummor som är riktigt stöddiga jämfört med 220mm skivorna som sitter fram så med ventilerade 280mm skrivor fram och enkelskiviga 285mm bak så känns det spontant som bra balans. Allt styrs ju med en lastavkännare så det borde ju inte vara några konstigheter med bromsbalansen.

Postat: tis sep 02, 2014 7:08 pm
av Grey
Back on track! :D
Bild

Denna gången blev det en längre främre del från en BMW E34 525!
Vi fixade skarvningen med en Sierra V6 bakre del som jag hade liggandes på hyllan och denna gången blev det oförskämt bra!
Efter hårda tester så fungerar denna kardan mycket bättre än den förra. Hela kardan känns nu mycket stöddigare så något mer ras bör vara obefintligt. :)
Bild

Postat: tis sep 02, 2014 11:22 pm
av Low
Behöver du balansera den eller det går bra utan?

Postat: lör sep 06, 2014 7:00 pm
av Grey
Low skrev:Behöver du balansera den eller det går bra utan?
Det går finfint utan att balansera. Pressar den rak och svetsar, brukar bli riktigt fint men förra gången var den rätt grovt gjord och då gav den sig i 180km/h. :rolleyes:
Denna gången är skarven mycket längre bak och mycket bättre gjord så nu är den spikrak! :)

Postat: fre sep 19, 2014 10:15 pm
av Grey
Efter att ha åkt runt med MS1 så känns det verkligen gammalt och långsamt. Det funkar superbra om man inte har så stora spridare och inte så mycket krav på "precishet", men med mina 680cc spridare så är det verkligen av eller på med soppa på låglast. Det var att välja mellan AFR 12.0 eller 16.0 så jag bestämde mig för att fuska ihop en adapterhärva tills jag byggt en ny.
Bild

Jag blev väldigt förvånad när jag strobbade EMUt och insåg att MS1an var nästan 6 grader fel (åt rätt håll som tur var) på samma inställningar. Så, efter att jag justerat tändningen lite och fulmappat under en timme så blev jag även imponerad över vilken fin gång och register det blev med EMUt. Inga ryckningar, ingen ojämn gång och framför allt: Lambda 1 på tomgång och låglast utan några som helst problem! Bara genom att byta till EMU sparar mig säkert en halvliter/mil vilket även sparar på min katalysator och min plånbok. :)

Laddtrycket kommer igång något tidigare vilket också var en trevlig upplevelse. Fullt ladd, 0.5bar uppnås nu vid 2850rpm istället för 3100rpm vilket det var med MS1an. Vilken skillnad!
Bild

Jag ska mappa upp registret bättre så är det bara att jag byter kabelhärva i vinter. Då ska det även landa lite fler sensorer för bättre koll och jag siktar även på att installera en dash eller liknande för att få bra översikt på vad som händer i motorn.

Nuff said, nästa update får bli en film!
Några idéer eller önskemål? :P

Postat: fre sep 19, 2014 11:02 pm
av nextuz
Grey skrev: Nuff said, nästa update får bli en film!
Några idéer eller önskemål? :P
Börn? :p Med nå riktigt bonnigt på flaket? :p haha

Postat: lör sep 20, 2014 5:45 am
av granadadr
Grey skrev:Efter att ha åkt runt med MS1 så känns det verkligen gammalt och långsamt. Det funkar superbra om man inte har så stora spridare och inte så mycket krav på "precishet", men med mina 680cc spridare så är det verkligen av eller på med soppa på låglast. Det var att välja mellan AFR 12.0 eller 16.0 så jag bestämde mig för att fuska ihop en adapterhärva tills jag byggt en ny.
Bild

Jag blev väldigt förvånad när jag strobbade EMUt och insåg att MS1an var nästan 6 grader fel (åt rätt håll som tur var) på samma inställningar. Så, efter att jag justerat tändningen lite och fulmappat under en timme så blev jag även imponerad över vilken fin gång och register det blev med EMUt. Inga ryckningar, ingen ojämn gång och framför allt: Lambda 1 på tomgång och låglast utan några som helst problem! Bara genom att byta till EMU sparar mig säkert en halvliter/mil vilket även sparar på min katalysator och min plånbok. :)

Laddtrycket kommer igång något tidigare vilket också var en trevlig upplevelse. Fullt ladd, 0.5bar uppnås nu vid 2850rpm istället för 3100rpm vilket det var med MS1an. Vilken skillnad!
Bild

Jag ska mappa upp registret bättre så är det bara att jag byter kabelhärva i vinter. Då ska det även landa lite fler sensorer för bättre koll och jag siktar även på att installera en dash eller liknande för att få bra översikt på vad som händer i motorn.

Nuff said, nästa update får bli en film!
Några idéer eller önskemål? :P
härligt,, ser fram emot att få komma till dig :)

offtopic hoppas det går bra med vita faran i helgen :)

Postat: tis sep 23, 2014 8:01 am
av Grey
nextuz skrev:Börn? :p Med nå riktigt bonnigt på flaket? :p haha
Hehe, jag kanske kan hitta en höbal och en gris som kan vara statister! ;)

Postat: sön okt 05, 2014 12:07 am
av nextuz
Grey skrev:Hehe, jag kanske kan hitta en höbal och en gris som kan vara statister! ;)
Haha... pluspoäng för gris :p

Postat: fre okt 17, 2014 11:08 pm
av Grey
Var ute och fick lite mobilfilm på räsern (ingen gris eller höbal dock), alltid nått, även några burnouter på 2an och 3an. Den låter ju lite tystlåten men det man inte märker i filmen är det mörka dånet som 2.9an ger. Måste bygga om avgasröret med en extra dämpare så den blir riktigt tyst och fin.
http://youtu.be/dvtJNhph3d4