Finn ett fel!

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Bra jobbat!

:D

Tags:

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat
Ort: Linköping

Inlägg av cossiejeppe »

Här är även film på första körningen. Går galet fett så är rätt trött men den rullar iaf o man känner att när den går lite bättre i hastighet på tvåan så drar det rätt bra faktiskt :D

http://youtu.be/oKuVcz2caO4

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Har missat denna helt, men gillar bygget starkt.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Oj oj... sjukt ball bil =)

Antar att de siktas på Lek o inte besiktning? ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:av-26: Galen sleeper! :D Detta är ju idémässigt som vad jänkarna brukar hålla på med, tusan underbart :).

Besiktar du måste du berätta vad som sas och krävdes innan godkännande (vilket knappast kan bli annat än som Amatörbyggt Fordon, men jaja - man får se till helhetsbudgeten för en dylik raket :p), jag har ju bubblat länge på en liknande idé för min Valiant utan golv och en Volvo 700-serie är "biljetten" att bygga på om & när. Så plötsligt står man där med en och vips ska den besiktas vilket svårligen klaras, men chassiet är ju finfint utom några rosthål, synd att pressa... :D

Btw, hur gjorde du med pappren om man får vara indiskret? Det brukar ju vara nästan tji att få identiteten struken ur Bilregistret utan att man lämnar hela tomkarossen till en auktoriserad skrotare som intygar att den skrotats. Förr kunde man ställa av och glömma det, nu kommer krav på registeravgift varje år... småslantar men det blir lite med en handfull "spöken" :banghead:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat
Ort: Linköping

Inlägg av cossiejeppe »

Ja det är tänkt helt som en banbil, hade jag tagit ett m5 chassi kanske det ej hade varit omöjligt att regga deb men anledningen att denna bil finns är att jag redan har finbilar att köra på gatan så behövde en bil som jag kan volta med utan att behöva hänga mej när ja kommer hem ;) sen råkar jag ju bara ha en likadan escort som är besiktad... kanske vlir det att köra den till forsverkstan o be dom byta oljan i diffen :D

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat
Ort: Linköping

Inlägg av cossiejeppe »

Släggmek skrev::av-26: Galen sleeper! :D Detta är ju idémässigt som vad jänkarna brukar hålla på med, tusan underbart :).

Besiktar du måste du berätta vad som sas och krävdes innan godkännande (vilket knappast kan bli annat än som Amatörbyggt Fordon, men jaja - man får se till helhetsbudgeten för en dylik raket :p), jag har ju bubblat länge på en liknande idé för min Valiant utan golv och en Volvo 700-serie är "biljetten" att bygga på om & när. Så plötsligt står man där med en och vips ska den besiktas vilket svårligen klaras, men chassiet är ju finfint utom några rosthål, synd att pressa... :D

Btw, hur gjorde du med pappren om man får vara indiskret? Det brukar ju vara nästan tji att få identiteten struken ur Bilregistret utan att man lämnar hela tomkarossen till en auktoriserad skrotare som intygar att den skrotats. Förr kunde man ställa av och glömma det, nu kommer krav på registeravgift varje år... småslantar men det blir lite med en handfull "spöken" :banghead:.
Jag är fortfarande snopen över hur snabbt o lätt det gick att få en bakhjulsdriven escort på detta sätt! Mycket slit men bra blev det!

Escorten när jag köpte den var redan papperslös för den köptes i tyskland sen klrdes hit utan att importera sedan avregistrerades den helt! Bmw:n har jag sparat den delen chassinumret står på så nån ja känner på en skrot kan fixa det

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Aha. Man får bjuda nån skrotare på tårta då, eller tjata sig igenom statliga papperskvarnen den vanliga vägen.

Re. själva bilen är den ju en snilleblixt av enkelhet om man ska korsa äpplen med päron ;) (ja, varför inte?) och frågan är väl vad motsvarande Cosworth-Escort skulle kosta (finns väl inga Escort Cosworth-Combi heller? :D) och som sagt, man skulle väl bryta samman om man voltade en sån. Jag gillar hur bottenplattan är zick-zack-kapad typ som en VW-buggy för bästa hållbarhet. Jo, det blir förstås en ruskig massa svetsande, men detta borde ju ändå vara den bästa och enklaste vägen både ur arbetssynpunkt och för bästa hållfasthet jämfört med att sprätta kors och tvärs i en befintlig platta för att foga in en kardantunnel m m och sedan sömma ihop allting som ett lapptäcke med potentiella bristningslinjer vid en krock och mätningen blir ju enklare också. Samtidigt kompenseras ju mycket tidsåtgång av att slippa konstruera nya fästen för hjulupphängningarna i befintlig originalkonstruktion. Funderar... t o m SBP borde uppskatta (om tanken varit att bygga en landsvägsbil att regga) att kunna bedöma chassiet som jämförbart med en typad konstruktion de känner till, men det vet man ju aldrig hur de ser på saken innan den är klar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

cossiejeppe skrev: kanske vlir det att köra den till forsverkstan o be dom byta oljan i diffen :D
:biglaugh2:biglaugh2:biglaugh2

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Finns väl knappt en auktoriserad mek idag som kan något om bilar äldre än fem år :rolleyes: så dom reagerar nog knappt ändå på att det är s a s bakåfram :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat
Ort: Linköping

Inlägg av cossiejeppe »

Ja denna skapelse är något jag gått o funderat på sedan moppetider så en ful kombi som är jävligt ball när man lyfter på locket fick det bara bli :)

Just det där med besiktningen av sånna här byggen har iaf jag fått förklarat för mej att dom skulle gå på den bil som är störst procentuellt kort sammanställt, så i mitt fall handlar det om en e34 525 med m5 motor i! Dock ser jag endel brister i den förklaringen ja fick kanske men låter ju bra iaf! Hade ju varit coolt att åka o söndagshandla med kombin :)

Släggmek skrev:Aha. Man får bjuda nån skrotare på tårta då, eller tjata sig igenom statliga papperskvarnen den vanliga vägen.

Re. själva bilen är den ju en snilleblixt av enkelhet om man ska korsa äpplen med päron ;) (ja, varför inte?) och frågan är väl vad motsvarande Cosworth-Escort skulle kosta (finns väl inga Escort Cosworth-Combi heller? :D) och som sagt, man skulle väl bryta samman om man voltade en sån. Jag gillar hur bottenplattan är zick-zack-kapad typ som en VW-buggy för bästa hållbarhet. Jo, det blir förstås en ruskig massa svetsande, men detta borde ju ändå vara den bästa och enklaste vägen både ur arbetssynpunkt och för bästa hållfasthet jämfört med att sprätta kors och tvärs i en befintlig platta för att foga in en kardantunnel m m och sedan sömma ihop allting som ett lapptäcke med potentiella bristningslinjer vid en krock och mätningen blir ju enklare också. Samtidigt kompenseras ju mycket tidsåtgång av att slippa konstruera nya fästen för hjulupphängningarna i befintlig originalkonstruktion. Funderar... t o m SBP borde uppskatta (om tanken varit att bygga en landsvägsbil att regga) att kunna bedöma chassiet som jämförbart med en typad konstruktion de känner till, men det vet man ju aldrig hur de ser på saken innan den är klar.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Släggmek skrev:Finns väl knappt en auktoriserad mek idag som kan något om bilar äldre än fem år :rolleyes:
Sant, men en o annan ljusglimt finns det ju, alla är ju inte kjoskmongo som skruvar "professionellt", men många rullar ju frihjul både på jobbet o privat som sagt :banghead: , men jag har som sagt sett några ljusglimtar som gör att jag inte förlorat hoppet ännu.

Sambon har köpt en äldre V70 o den ska iväg 23 mil för den ska till en riktig mek som inte har jobbet som en social ursäkt, utan faktiskt är jävligt duktig och genuint intresserad, inte bara av felkoder, utan även av själva mekaniken :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Mats: Ja, det har du förstås rätt i, det finns ju tackålov en och annan fortfarande på verkstäderna som är genuint intresserad av bilar som inte bara är stressloppor som repareras med frågesport på mobiltelefonen som jackats in i nån HDMI-port och Lego-byggbeskrivning på arbetsbänken. Synd att det ska vara så långt mellan dem bara, 23 mil var en bit att åka för reparation men hellre kunnigt än nära om man måste välja endera :). Lär ju betala sig i längden, bättre att bara behöva uppsöka verkstaden 1 gång.

Jesper: Hmm, är det tredje generationens BMW 3-serie, nej 5-serie menar jag ju (jag och E-numren... deras karosskoder låter ju som livsmedelstillsatser... :D) så vetefan om den inte vann utseendemässigt på operationen, hur man än ser det...:D Jo, jag fick ungefär samma svar när jag ringde tekniska avdelningen hos SBP några gånger innan Valle-projektet hamnade bakom huset. Största andelen är den som ger identiteten som sagt, i ditt fall tror jag det med viss tvekan skulle gå att få igenom som karossbyte om den är strippad ner till bottenplatta med bagage- och torpedväggar i behåll som på bilderna och utan några tekniska förändringar av drivlinan. Saab-byggaren Leif Mellberg strippade en 900 på liknande vis en gång i tiden och byggde upp en egen sportbilskaross i plåt på den rensade plattan, den bilen behöll Saab-identiteten. Projektet visades ganska ingående i Bilsport, minns jag rätt var detta i slutet av 80-talet. Här innebär dock antagligen kortningen och det ändrade axelavståndet att den bedömningen faller bort (det är iofs godkänt viss kapning vid karossbyte på VW Typ 1 genom en välvillig regelskrivning för buggies), men fråga kan man väl alltid :). Åtminstone förr hade besiktaren ett visst mått av självbestämmande att fria eller fälla om det såg bra ut och var noggrant genomfört.

Min egen spåning lär dock vara chanslös på de premisserna om jag inte behåller Volvo-motorn (som snart måste bytas/renoveras då den knappast pallar en ny besiktning, orsaken till skrotfundering - Moment 22-situation) och identifierar den som en -89 Volvo med karossbyte. Där skulle egentligen trösklarna helst behållas på Valiant-karossen som vad jag ser grovt är aningen bredare och Volvons är kvaddade nån gång och borde bytas i sin helhet, så det kan vara en knäckfråga. Ah, Amatörbygge och avsedd V8 är nog enda vägen att gå där. Mest bara återvinning av sånt som blivit över innebär ändå en vettig slutkostnad, resten är armbågssvett, pilsner, svetsblänk och svordomar :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Släggmek skrev:Det brukar ju vara nästan tji att få identiteten struken ur Bilregistret
Problem? Nja... har skrotat flera bilar och kommer att skrota fler framöver, det går men det är inget transportstyrelsen gillar, men går gör det :D

Btw, om och när jag för ovanlighetens skull ska ge bort mina/våra sura slantar, ja då är det någon jag litar på, vad den/dom sedan bor spelar boll. med "nyare" bilar följer ju ökade krav på oss hemmekare, och när dom kraven är mig övermäktiga, ja då väljer jag med omsorg, oavsett om det gäller vvs, träbearbetning, grävning, ja, you name it.

Den bästa och viktiga insikten, är den om ens egna begränsningar/kunskap.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, i viss mån handlar det om att få fatt på någon vettig handläggare hos Bilregistret. Är de resonerbara och bilen är av en "mindre värdefull" modell som dessutom varit avställd oavbrutet i många år så kan de överväga att medge skrotning där man själv intygar att det är gjort, men då görs bedömningen enskilt för varje fordon, blev svaret jag fick från en handläggare som faktiskt var servicesinnad. Sen, var la jag de utskurna chassibrickorna då... :kopfkratz::p.
Den bästa och viktiga insikten, är den om ens egna begränsningar/kunskap.
- det där skulle platsa på en flamsäker väggbonad för garaget :). Fast man ska aldrig heller vara rädd för att försöka lära sig hur.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar