Finn ett fel!

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Sydis
Veteran
Inlägg: 863
Blev medlem: ons jul 20, 2005 10:00 am
Namn: Carl Sydenhag
Ort: Tyresö / Brevik
Kör: NightRun
Kontakt:

Inläggav Sydis » fre okt 18, 2013 5:09 pm

:)
Sydis 0704-803762

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5691
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » tor okt 24, 2013 5:50 pm

me like,,,,,,

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Ort: Väckelsång
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inläggav ErikJ » fre okt 25, 2013 6:41 am

Har haft nöjet att se detta bygge ta form på Facebook och man blir imponerad av slöjdkonsten! Bra jobbat! På med turbo nu :)
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat

Inläggav cossiejeppe » lör okt 26, 2013 10:38 pm

Hehe tack så mycket, har dock varit dåligt med bilder och uppdateringar då jag finner mer intresse att lägga den tiden i garaget ;) var ute o sladda med en kompressorförsedd M3a igår så insåg rätt snabbt att turbo är ju inget att vänta på... :D

ralph
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 15, 2013 2:40 pm
Namn: Ralph Herzog
Ort: Klagshamn
Kör: Ford Focus

Inläggav ralph » mån okt 28, 2013 8:09 am

Det här var ju ett häftigt projekt. Imponeras en hel del då detta borde ta en hel del tid och energi i anspråk...

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat

Inläggav cossiejeppe » mån okt 28, 2013 5:32 pm

Tack så hjärtligt :) ja energi gick åt och långa dagar! Tanken har alltid varit att bygget ska gå fort och vara enkelt men får ej vara bonnmeck! Ska hålla och gå att kolla på men är ingen utställningsbil!



ralph skrev:Det här var ju ett häftigt projekt. Imponeras en hel del då detta borde ta en hel del tid och energi i anspråk...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis okt 29, 2013 10:50 am

1 + 1 = 3-stjärnigt resultat, utställningsbilar är trevliga men devalveras så fort nån börjar ha skoj med dem - detta är ju raka motsatsen i positiv mening. Några tusingar för beg. fälgar och ett lager billig arbetsmaskinlack från den skarpt indelade RAL-färgkartan så är den en blickfångare också :).

Edit: Ah, jag fick ett ryck och tog en stund av väntan till att skoja lite med en av bilderna bara som illustration till hur jag menade, hoppas jag inte var för klåfingrig ;). Emblemet/"dubbelovalen" :D är en lek med det gamla FK-emblemet (Ford-Köln) som satt på tidiga tysk-fordar och som spökade till och från igen under efterkrigstiden.
Bilagor
bmwescort_trix by slaggmek.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat

Inläggav cossiejeppe » ons okt 30, 2013 10:26 pm

Ja precis, den ska andvändas! Finns en anledning till att det sitter klistermärken under bilen ;)

Haha ja inspiration behövs, skulle velat haft fronten med dimljus iaf o tagit in luften till bromsarna där men verkar omöjligt att hitta hel plast till gamla fordar! Även vingen bak måste jag ha sen skulle ja vilja ha sidokjolar men just nu går all tankar på turbo eller kompressor :starter:



Släggmek skrev:1 + 1 = 3-stjärnigt resultat, utställningsbilar är trevliga men devalveras så fort nån börjar ha skoj med dem - detta är ju raka motsatsen i positiv mening. Några tusingar för beg. fälgar och ett lager billig arbetsmaskinlack från den skarpt indelade RAL-färgkartan så är den en blickfångare också :).

Edit: Ah, jag fick ett ryck och tog en stund av väntan till att skoja lite med en av bilderna bara som illustration till hur jag menade, hoppas jag inte var för klåfingrig ;). Emblemet/"dubbelovalen" :D är en lek med det gamla FK-emblemet (Ford-Köln) som satt på tidiga tysk-fordar och som spökade till och från igen under efterkrigstiden.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 31, 2013 11:42 am

Nå, det finns nog inget att tvivla på att du kommer att klara resten också när du lyckats komma så här långt :), man får ta en etapp i taget. Plasten borde du kunna ta från nån inte alltför kvaddad sportjaps på skroten och anpassa. Glasfiber är det ju "bara" att kapa och skarva med ny matta och polyester, termoplaster är lite knepigare och fordrar helst andra arbetsmetoder för att bli riktigt bra, men det är fullt möjligt det med. Originalplastbitar i bilarna är numera enligt lagar om sopsortering märkta på baksidan med en bokstavskod (PE, PP etc beroende på plastsort) som anger vad det är, sen kan man börja kolla upp vad det ska fogas med. Det blir skruvkompressor, va´? :) Lågbudgetalternativ är att snoka upp någon firma som renoverar kompressorer till kylanläggningar etc och höra vad de har, det finns en del rem/bältdrivna modeller som även kan användas på bilmotorer har det sagts mig för länge sen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat

Inläggav cossiejeppe » tis nov 19, 2013 8:03 am

En liten börnfilm måste ju visas med ;) gjort klart elsystemet förutom vindrutetorkaren och kupefläkt, även skruvat i båda stolar och bälten och just det rivit fronten och bytt krysskilen till triggerskivan som varit trasig hela tiden... så nu går den bra :D


https://www.youtube.com/watch?v=qpTv4dj2N-g&feature=youtube_gdata_player

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat

Inläggav cossiejeppe » tis nov 19, 2013 8:06 am

Nu måste jag bara skaffa coilovers och en framruta! Sen försöka hitta en lmm då ja bara lånar en nu!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

cossiejeppe
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: ons mar 15, 2006 9:03 pm
Namn: Jesper Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Escort cosworth, focus RS + annat

Inläggav cossiejeppe » tis nov 19, 2013 9:58 am

En liten film till!

http://m.youtube.com/watch?v=d29ppmZlImE&feature=c4-feed-u#

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk