Gamla minnen från papperskopior
-
Anglofilen
- Veteran
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
Liten tråd om gamla bilminnen?!
Minnenas tråd.
En av mina gamla lågmilade favoriter och dessvärre de enda bilderna som finns kvar.
På den tiden var de hutlöst billiga trots oskadat orginalskick - Äkta 3,0 GXL med alla options utom AC, stulen av huliganer och skrotad
under sent åttiotal.
Två miamiblåa i exakt samma utförande hanns med plus en vidrig lågkompad tysk sursexa 2,6 Coupé från 1976, den sistnämnda var bränsle & tändningsmässigt en nödlösning då avgaskrav infördes samma år. Vi ska inte tala om ormboet av otaliga slangar som satt runt förgasare och insug....
Tvåstegsförgasare som var orginalmonterad ett kvarts varv fel, dessutom hade den flottörer i nåt korkliknande material vilka sög åt sig bränslet och därmed slutade uppfylla sin funktion, det var spännande ibland...bensin överallt .
Minns att jag löste det med insugsplatta med vacuumuttag från Saab v-4, en fil, lite manuellt arbete plus tvåportare från trelitersmotorn... satt som paddan i väggen
.
En av mina gamla lågmilade favoriter och dessvärre de enda bilderna som finns kvar.
På den tiden var de hutlöst billiga trots oskadat orginalskick - Äkta 3,0 GXL med alla options utom AC, stulen av huliganer och skrotad
Två miamiblåa i exakt samma utförande hanns med plus en vidrig lågkompad tysk sursexa 2,6 Coupé från 1976, den sistnämnda var bränsle & tändningsmässigt en nödlösning då avgaskrav infördes samma år. Vi ska inte tala om ormboet av otaliga slangar som satt runt förgasare och insug....
Tvåstegsförgasare som var orginalmonterad ett kvarts varv fel, dessutom hade den flottörer i nåt korkliknande material vilka sög åt sig bränslet och därmed slutade uppfylla sin funktion, det var spännande ibland...bensin överallt .
Minns att jag löste det med insugsplatta med vacuumuttag från Saab v-4, en fil, lite manuellt arbete plus tvåportare från trelitersmotorn... satt som paddan i väggen
Tags:
- puma180
- Erfaren
- Namn: Lars Henrikson
- Kör: Puma 1,7 1999
Hej. En riktig bil? Ford Focus RS MK 3 med Bluefin! Men gamla Granada och Taunus GXL var ju 70-talets nr. ett!SK Racing skrev:Ja detta var enligt mig "riktiga" bilar.
Hur många gånger har en inte fått frågan när en ska skaffa sig en "riktig" bil???
Någon som vet vad en riktig bil är?
Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Granadan är mitt i prick enligt mig, jag glömmer aldrig den nästan likadana (snarlik original röd metallic, beige vinyltak) och mycket fint iordninggjorda som en gammal bekant sålde för på 90-talet bra pengar till en yrmössa som kvaddade den kort efter och som jag ironiskt nog hamnade på att demontera
. Antar sånt sätter spår...
Det och att jag själv och de flesta kompisar körde de billiga sedanerna med Pinto-fyror i olika perioder, ska tilläggas.
Visserligen var ju de allra första bilarna mer snarlika sånt som Focus et al i tekniskt koncept med tvärställd drivning (kedjor från vevaxel till hjulaxel) så det har väl gått varvet runt på ett sätt och klart det är väl den förnuftiga lösningen egentligen (mindre kraftförlust i transmissionen) men... nä, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet med lite mer till de bakre, det är grundkrav för en Riktig Bil i min bok. Och gärna ganska kantig
.
Hm... de trevliga pappersbilderna har visst tagit sedvanligt stryk av tiden, men blev lite tydligare efter en digital snabbtvätt på skrivbordet
(beklagar att jag inte hade tid att korrigera färgen närmare etc men det vore tekniskt möjligt). Verkligen inget dåligt åk
.
Visserligen var ju de allra första bilarna mer snarlika sånt som Focus et al i tekniskt koncept med tvärställd drivning (kedjor från vevaxel till hjulaxel) så det har väl gått varvet runt på ett sätt och klart det är väl den förnuftiga lösningen egentligen (mindre kraftförlust i transmissionen) men... nä, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet med lite mer till de bakre, det är grundkrav för en Riktig Bil i min bok. Och gärna ganska kantig
Hm... de trevliga pappersbilderna har visst tagit sedvanligt stryk av tiden, men blev lite tydligare efter en digital snabbtvätt på skrivbordet
- Bilagor
-
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Anglofilen
- Veteran
-
Anglofilen
- Veteran
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Ah, jag får banne mig Granada-feber, kanske dags att inventera annonssajterna
- och Peter, medans jag kommer ihåg: bland det viktigaste vid portning är att ytorna ska helst ha en sandpappersskrovlig yta eller liknande kryssrillad som en del verktygsskaft. Grejen med detta är att en blank yta medger droppbildning medan ett fint mönster motverkar ytspänning och mönster fungerar som avrinningskanaler i mikrostorlek, en del förespråkar att om möjligt skapa spiraler som löper genom gångarna för att stimulera virvelbildning men det syns tveksamt att det skulle ha nån betydelse i den skalan.
Okay, för mycket OT
. Kul att du gillade fotoretuschen Peter, ha en bra midsommar nu och ni andra också. 
Okay, för mycket OT
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
Holma
- Veteran
- Namn: Fredrik H
- Medlemsnummer: 406
Visserligen ingen papperskopia, men ändå gammal bild på ovan nämnda bil.
Liten lucka på coupén sa du, jo jag märkte det när jag stuvade ner mig själv i skuffen på en. Undrar om det skulle gå idag
För ett par år sedan hävdade jag att en riktig bil rymmer 3 bakåtvända barnstolar och en tvillingvagn i skuffen, det sistnämnda var väldigt trångt på en Granada sedan även om det gick, coupén hade varit kört, kombin en vinnare!
Liten lucka på coupén sa du, jo jag märkte det när jag stuvade ner mig själv i skuffen på en. Undrar om det skulle gå idag
För ett par år sedan hävdade jag att en riktig bil rymmer 3 bakåtvända barnstolar och en tvillingvagn i skuffen, det sistnämnda var väldigt trångt på en Granada sedan även om det gick, coupén hade varit kört, kombin en vinnare!
- Bilagor
-
-
Anglofilen
- Veteran