Projekt-tråd; Makalöst grundlig renovering av Taunus-coupé i Turkiet.

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Projekt-tråd; Makalöst grundlig renovering av Taunus-coupé i Turkiet.

Inlägg av Släggmek »

Alltid kul att se klassiska Fordar i rätta händer där man inte väntar sig det finns några :). Det fladdrade förbi en bild i Google´s sökflöde som väckte nyfikenheten... var det inte en Taunus coupé i en exotisk miljö? Jo! Borta i Turkiet av alla ställen, klart jag var ju faktiskt ute för att hitta info om reservdelsproduktionen för Taunus idag därborta, så... Ett klick på Besök Sidan och sedan blev det att hoovra över texten med översättaren i webbläsaren (Firefox + IMTranslator, men det finns ju Google Translate också - bägge funkar bäst om man översätter till engelska), så det blev en lite knölig utredning av det hela som följer med viss reservation för mindre faktafel. Här är iaf forumtråden att börja med:

http://www.techturkey.com/forum/arac_re ... asyon.html (totalt 55 sidor så här långt...)

Detta är verkligen något udda, för även om Ford lät sin Taunus TC 3 flytta dit efter nerläggningen i Tyskland och Belgien för en fortsättning så handlade det under lång tid bara om import från väst (Fords samarbete med den turkiska industrikoncernen Koc inleddes tror det var 1963 med att handbygga den förra generationens engelska Ford Consul och en liten serie Taunus 17M P3 kombi, men det kan vi ta en annan gång) efter att man koncentrerat sig på lastbilsproduktion och den delvis inhemska personbilsserien Anadol (plastkaross från engelska Reliant, teknik från Ford).

Här är i alla fall en intressant berättelse med mycket bilder om en 1974 Taunus XL coupé som börjar 2014 med otur eftersom den blev rammad bakifrån vid ett stopplyse när den nye ägaren som presenterar sig som "Fast-Back" skulle köra hem fyndet från staden Izmir till Ankara. Projektet hann mycket långt innan det måste bromsas in och väntar sedan dess på att färdigställas. Just nu tycks den några år efter att tråden startades fortfarande finnas kvar hos ägaren som så sent som 6:e augusti loggade in och hälsade följarna att han inte ger tappt och säljer bilen förrän han blir tvungen, trots att han fått budgivning på den.

Men en sak i taget; en spark i baken är inget som stoppar en riktig Taunus-entusiast förstås :cool:, så killen fick tag i en av de där 1981 års TC 3:orna i acceptabelt skick för att bli donator och det verkade ordna sig med en arbetsinsats de allra flesta skulle välja bort av rationella skäl och börja bläddra på Blocket, vi som har möjligheten av ett utbud att välja ifrån. Något att tänka på nästa gång det kommer på tal att skrota det där ganska rostätna exemplaret bakom garaget som väntar på tokdyra nya framskärmar.

Diskussionen i tråden berättar bl a att statusen är ungefär som här för 70- och 80-talens Taunus-familj, vill säga att fina exemplar uppskattas men inte riktigt efter förtjänst av andra än märkesfantasterna och inte ens de två kutryggarna (ni ser också en röd coupé i bakgrunden? Bra!) som enligt en deltagare i snacket tros vara de enda exemplaren i landet, eftersom bilfolk i allmänhet där också ville hellre handla bättre-beg Mustanger etc från EG på den tiden när lågprisimporten från USA flödade, så att finna rätt delar lösa & fräscha är förstås t o m knepigare än här. Att det blev tvunget att specialbeställa glasrutorna hos lokala tillverkare ungefär som en del ägare av udda jänkebilar måste göra här, det säger rätt mycket. På plussidan gick de å andra sidan att få kraftigt tonade i processen.

Nånstans på vägen blev det en ny resa till staden Izmir för att plocka upp en 2.3 V6 på en bilskrot (sidan 5) för senare att renovera och lyfta bilen ett snäpp till :). Mycket att bläddra i men värt att ta en stund med när det finns, sällan jag sett ett så minutiöst jobb med en Taunus. Typ, total obduktion och sedan hopsvetsad igen, sällan man ser sånt och nog aldrig gjort på en annan Taunus TC. Mycket informativa bilder.

Bläddra till sidorna 32 och 33 för bilder av karossen under påbörjad lackering plus några häftiga USA-motorer *drool* som ställts i ordning för jänkebilar i det lokala hobbysamhället, uppenbart finns ett genuint intresse i de krokarna. Notera den blå amerikanska 1955 Ford som skymtar bakom en rak sexa i krom och neongrönt. Själva diskussionen på sidan rör vilken färg som skulle passa bäst på Taunusens motor.

Verkligen ett projekt att beundra om det går i land till slut med som synes väldigt seriöst plåtarbete för att återställa bilen, men det har uppenbarligen fastnat sedan något år i och med den omtalade ekonomiska krisen som landet genomgår plus de vanliga motgångarna av reservdelsbrist och verklighet som tränger sig emellan. Något att hålla tummarna för, att den får komma ut på vägen igen med sin räddare den dag världsläget ser lite ljusare ut. Så sent som förra veckan höll alltså alltså byggaren "Fast-Back" fast vid sin önskan att behålla bilen trots motgångarna och spekulanter som vill köpa loss den.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Peän
Veteran
Inlägg: 413
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Vad är det här för grunka i motorrummet i det som jag förmodar är donatorbilen
Bilagor
47C10028-747A-493D-AE7D-5BAD39AB4BD9.jpeg
60F3844A-1D84-4626-AB9A-5AB189CE679B.jpeg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det sitter en sådan i originalbilen också (första sidan). Den verkar cirkulera kylvatten, och så är det ju några klenare slangar. Bränsle? Vakuum? Skumt :-)

Om det inte är någon gasdriftsgrej?

Jo, det skrivs om LPG senare i tråden, så det är förmodligen en pryl för att köra LPG (gasol, motorgas).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, det verkar vara något som har med LPG-systemet att göra för det finns alltid med en sån grunka & massa extraslangar i bilarna som har det. Det verkar som att alla äldre bilar med förgasarmotor där kör på motorgas vilket tyder på att det handlar om något villlkor för att klara moderna miljölkrav eller dylikt. Letar man lite så finns förvånande gott om stor-Taunusarna (17-20M/17-20-26M) och ofta riktigt fint iordninggjorda (de verkar ha mycket skickliga bilhantverkare lite varstans även om forumsnacket tyder på att liksom här är det inte tätt emellan) och alla tycks ha en gastank i skuffen. Det gäller åtminstone deras 80-talsbyggda Taunus TC 3 också, förmodligen inte de senare serierna (Taunus 2000) med original bensininsprutning.

Lite kul detta med det turkiska sidospåret av Ford-bilar :). Inte minst för att de verkar ha eller åtminstone haft en hög andel inhemsk tillverkning av delar, jag har själv ett GT-avgassystem under en av Taunusarna som tillverkats där för Walkers räkning och såldes av Mekonomen - bra kvalitet och pris, men tyvärr tror jag inte de lagerför dom längre. Förut hade en firma ECEM Kautsuk tillverkning in på 00-talet av varenda gummidetalj till alla Taunus ner till 1960 men tyvärr ingen export hit tycks det och det går inte att hitta i deras senare kataloger på nätet. Men bergis kan det vara värt mödan att gå på upptäcktsfärd i turkiska bildelsbutiker för den som tänker turista på badorterna där, lite som att knalla iväg själv till Biltema medan familjen vill göra en dag i nån köpstad ;). Slår man på några upplockade bilfraser på turkiska kommer det upp mycket av slitdelar etc och även en del lokala småhandlare verkar ha snappat upp detta med att presentera sig på nätet.

Inledningsvis när Fords samarbetspartner Koc byggde små serier hantverksmässigt tycks det ha kunnat rulla ut lite av varje som kunderna efterfrågade, fast inga unika modeller typ sydafrikanska Taunus 17M Bakkie - å andra sidan tog man ju över den Taunus-Cortina baserade P100-pickupen när den moderniserades till Sierra-baserad, bytte till kortare 4-dörrarsdörrar eftersom man inte byggde 2-dörr Taunus i landet och bytte tyvärr till färghandlarflak med sidolämmar, mer praktiskt men inte snyggt. Tillverkades t o m 1996.

Stora britter typ Consul/Zephyr verkar ha sålt bäst i starten, pontonformade mk II finns på bilder från verkstaden och jag har för mig det var tillsammans med första Transiten, så det kan stämma som ryktats ibland att de satte ihop gamla CKD/CKS-byggsatser ända till sena 60-talet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1634
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Det är inte en gas-blandare?
För det sitter väl inte kvar någon förgasare?

Gas-bilar har det problemet att gasen blir ganska kall när man sänker trycket från tanken, alt tanken är kall... Så för att det inte skall frysa och bli is-proppar så behövs en speciell blandare för gas - luft. Så var det i alla fall på de motorer som gick i gas-bussarna i Göteborg... (Konverterad Volvo diesel)
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tror du har rätt där, Nemesis. Ja, det blir ju en slags kylskåpseffekt med värmeväxling men det är nog inget stort problem i det varma klimatet. Jag minns en 80-tals Volvo 244 matad med motorgas som ägdes av en lärare hos Räddningsverket på Sandö när jag jobbade på anläggningen och kommer inte ihåg att den hade några driftproblem, iofs kikade jag aldrig under huven så jag vet inte om systemet är likadant på turkarnas installationer.

Undrar just om inte Volvons var installerat av FFV, de har ju haft en del testverksamhet för sånt där häruppe i länet (Ford-handlaren Carstedt i Örnsköldsvik levererade ett gäng amerikanska Taurus gen II som blev bland de första bilarna FFV konverterade för sprit och man kan fortfarande se en och annan tuffa på med privata ägare) och minns jag rätt var just Volvo-ägaren en av de inblandade i testverksamheten på den tiden (på så vis kom det småningom att byggas en tankstation för biobränsle i Lunde på initiativ av Sandöskolan). Btw, nu har det ju börjat göras omtag med utveckling av biobränslen för fordon i Umeå/Ö-viksregionen, hoppas på bättre lycka den här gången.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar