Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Film: Ken Block’s Gymkhana TEN 1977 F-150 Hoonitruck

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Film: Ken Block’s Gymkhana TEN 1977 F-150 Hoonitruck

Inläggav RickardEM » tor okt 25, 2018 6:02 am

Ken Block visar upp sin Hoonitruck. :)



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån dec 17, 2018 1:46 pm

En liten provkörning. ;)



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7171
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Ort: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » ons dec 19, 2018 3:26 pm

Varvstoppet verkade funka iallafall ;).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor dec 20, 2018 9:50 am

Lite mer information. :)




\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tis jan 29, 2019 4:51 pm

Lite information om det 3D-printade insuget. :)

Fords ingenjörer skapar rekordstor 3D-del tillsammans med Ken Block
tnukhq2wmeqqp2kxhl05.jpg


Gymkhana-stjärnan Ken Blocks kärleksaffär med Fords pick-up modeller är djupt rotad. Han lärde sig att köra bil i en, gjorde sin första burn-out i en och gjorde en Ford F-150 från 1977 till stjärnan i sin senaste video Gymkhana TEN.

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.



- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor nov 21, 2019 6:48 pm

Dags att rasta Hoonitrucken igen. :D



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande