Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Om en ny speed shop i Kalifornien - för A-Fordar.

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Om en ny speed shop i Kalifornien - för A-Fordar.

Inläggav Släggmek » lör feb 15, 2020 6:06 pm

Lite svårplacerad post, men artikeln i Hemmings Motor News https://www.hemmings.com/blog/2020/01/08/a-brand-new-business-focusing-on-model-a-fords-at-a-semi-secret-california-desert-landmark/
om Red´s Headers & Speed Equipment, en ny firma med långa familjeanor, i ett avsides kaliforniskt samhälle med en intressant fordons- och trafikrelaterad historia innehåller ju gott om bilder, så...

Admin får gärna flytta fritt för det döljer sig mycket av tekniska tips (runt 50 artiklar under rubriken Tech Talk) främst om Ford´s legendariska Flathead V8 (t o m lite om den franskbyggda 60-hästaren som fått ett helt bildgalleri!) på firman Red´s Headers egen hemsida http://www.reds-headers.com/default.htm. De tillverkar headers för i huvudsak Fords amerikanska sidventilsmotorer (Flatheads) och säljer också mycket andra prylar till dessa och Y-block V8:an, inte precis vad de stora firmorna är bäst på. Lite oklart om de skickar utrikes bara sådär, men de tar Visa m fl kort och har en e-postadress så det borde gå att ordna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » sön feb 23, 2020 2:53 pm

Släggmek skrev:Lite svårplacerad post, men artikeln i Hemmings Motor News https://www.hemmings.com/blog/2020/01/08/a-brand-new-business-focusing-on-model-a-fords-at-a-semi-secret-california-desert-landmark/
om Red´s Headers & Speed Equipment, en ny firma med långa familjeanor, i ett avsides kaliforniskt samhälle med en intressant fordons- och trafikrelaterad historia innehåller ju gott om bilder, så...

Admin får gärna flytta fritt för det döljer sig mycket av tekniska tips (runt 50 artiklar under rubriken Tech Talk) främst om Ford´s legendariska Flathead V8 (t o m lite om den franskbyggda 60-hästaren som fått ett helt bildgalleri!) på firman Red´s Headers egen hemsida http://www.reds-headers.com/default.htm. De tillverkar headers för i huvudsak Fords amerikanska sidventilsmotorer (Flatheads) och säljer också mycket andra prylar till dessa och Y-block V8:an, inte precis vad de stora firmorna är bäst på. Lite oklart om de skickar utrikes bara sådär, men de tar Visa m fl kort och har en e-postadress så det borde gå att ordna.

Kul söndagsläsning, tack för att du delade med dig. :)

Deras hemsida verkar vara en liten guldgruva för flathead V8:an. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön feb 23, 2020 3:21 pm

Alltid kul att kunna bidra med lite kunskap även om det mesta väl faller under s k "värdelöst vetande":p för de flesta av oss. Tar man sig tid att bläddra runt finns där ett och annat av info som är överförbart även på liiite modernare Ford-motorer (Kent, Pinto ungefär) av enkel konstruktion.

Den franska 60-hästars sidspisen monterades utöver i Ford Vedette även i franska pansarbilar (Matra om jag minns rätt) inpå 80-talet eftersom den passar bra för service under primitiva förhållanden och drev även brandsprutor m m, precis som många andra gamla Ford-motorer som fortsatt tillverkas i decennier efter att de tagits bort från bilsidan. Det var väl nån 20 år sedan eller så som ett stort parti fransk armésurplus kom ut på marknaden och sveptes upp av hotrodders, så det bör finnas en del i omlopp än. Ytterligare bitar i historiepusslet om den lilla sidventils-V8:an är serien Emi-Sul (portugisiska för "hemi syd") som byggdes av Simca/Chrysler no Brasil men inte många finns kvar då deras aluminiumtoppar blev hårdvaluta i skrotbranschen p g a råvarupriset. Det är total men rolig överkurs om man vill sätta sig in den separata historien om dessa OHV/hemi-V8:or som även innefattar sportbilstillverkaren Allard (finns knappt nåt skrivet på engelska om dessa men mycket på portugisiska på nätet och i nån bok om de brasilianska Vedetterna). Jag lär återkomma till det :znaika::D när tiden medger att sortera fynden.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)