Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inläggav RickardEM » mån mar 23, 2020 7:24 am

Lite fakta


Med cylinderavstängning


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inläggav nextuz » mån mar 23, 2020 2:56 pm

Den nedersta videon är uppdateringen med kamkjedja.
Varför valde de att gå över till kedja?

Verkar vara när de gick över till cylinderdeaktivering.

En fundering där med deaktivering. Om man har ventilerna helt stängda hela tiden, då står den ju antingen och gör vakuum i cylindern, eller bygger tryck i cylindern. Vore det inte än med effektivt att exempelvis ha en avgasventil öppen lite så att den kan flåsa helt fritt?