F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5208
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inlägg av RickardEM »

Lite fakta


Med cylinderavstängning


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6095
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inlägg av nextuz »

Den nedersta videon är uppdateringen med kamkjedja.
Varför valde de att gå över till kedja?

Verkar vara när de gick över till cylinderdeaktivering.

En fundering där med deaktivering. Om man har ventilerna helt stängda hela tiden, då står den ju antingen och gör vakuum i cylindern, eller bygger tryck i cylindern. Vore det inte än med effektivt att exempelvis ha en avgasventil öppen lite så att den kan flåsa helt fritt?

Användarvisningsbild
Tokkugawa
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 23, 2019 7:45 pm
Namn: Tony Magnusson
Kör: Mk8 Fiesta ST
Ort: Linköping
Medlemsnummer: 503

Re: F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inlägg av Tokkugawa »

nextuz skrev:Den nedersta videon är uppdateringen med kamkjedja.
Varför valde de att gå över till kedja?

Verkar vara när de gick över till cylinderdeaktivering.

En fundering där med deaktivering. Om man har ventilerna helt stängda hela tiden, då står den ju antingen och gör vakuum i cylindern, eller bygger tryck i cylindern. Vore det inte än med effektivt att exempelvis ha en avgasventil öppen lite så att den kan flåsa helt fritt?
Nja, för mig ser det inte ut som de håller ventilerna stängda.

Det ser ut som kammen fortfarande öppnar ventilerna, däremot verkar det som insputningen är avstängd (och då antar jag även tändingen) Så ventilerna öppnas nog fortarande men luften i sig antänds inte. Detta är 100% spekulation men lite som det ser ut i videon :D

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6095
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inlägg av nextuz »

Tokkugawa skrev:
nextuz skrev:Den nedersta videon är uppdateringen med kamkjedja.
Varför valde de att gå över till kedja?

Verkar vara när de gick över till cylinderdeaktivering.

En fundering där med deaktivering. Om man har ventilerna helt stängda hela tiden, då står den ju antingen och gör vakuum i cylindern, eller bygger tryck i cylindern. Vore det inte än med effektivt att exempelvis ha en avgasventil öppen lite så att den kan flåsa helt fritt?
Nja, för mig ser det inte ut som de håller ventilerna stängda.

Det ser ut som kammen fortfarande öppnar ventilerna, däremot verkar det som insputningen är avstängd (och då antar jag även tändingen) Så ventilerna öppnas nog fortarande men luften i sig antänds inte. Detta är 100% spekulation men lite som det ser ut i videon :D
nee, menar inte att dom är helt stängda hela tiden som så, utan att de går i vanlig cykel.
Men det innebär att man komprimerar luft utan att få en detonation, det borde väl bromsa motorn?
Lät man exempelvis avgasventilen vara öppen lite även när kolven går upp i kompression så skulle man slippa inbromsning av kolven pga kompressionen.

Användarvisningsbild
Tokkugawa
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 23, 2019 7:45 pm
Namn: Tony Magnusson
Kör: Mk8 Fiesta ST
Ort: Linköping
Medlemsnummer: 503

Re: F: Lite 3-cylindrig EcoBoost animering

Inlägg av Tokkugawa »

nextuz skrev:
Tokkugawa skrev:
nextuz skrev:Den nedersta videon är uppdateringen med kamkjedja.
Varför valde de att gå över till kedja?

Verkar vara när de gick över till cylinderdeaktivering.

En fundering där med deaktivering. Om man har ventilerna helt stängda hela tiden, då står den ju antingen och gör vakuum i cylindern, eller bygger tryck i cylindern. Vore det inte än med effektivt att exempelvis ha en avgasventil öppen lite så att den kan flåsa helt fritt?
Nja, för mig ser det inte ut som de håller ventilerna stängda.

Det ser ut som kammen fortfarande öppnar ventilerna, däremot verkar det som insputningen är avstängd (och då antar jag även tändingen) Så ventilerna öppnas nog fortarande men luften i sig antänds inte. Detta är 100% spekulation men lite som det ser ut i videon :D
nee, menar inte att dom är helt stängda hela tiden som så, utan att de går i vanlig cykel.
Men det innebär att man komprimerar luft utan att få en detonation, det borde väl bromsa motorn?
Lät man exempelvis avgasventilen vara öppen lite även när kolven går upp i kompression så skulle man slippa inbromsning av kolven pga kompressionen.
Säkert! Men de har säkert tänkt på det, avstägningen är ju till för att öka effektivitet :D

Skriv svar