Frank Stephenson om den "riktiga" Escort Cosworth vingen

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Frank Stephenson om den "riktiga" Escort Cosworth vingen

Inlägg av MalZon »

FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Frank Stephenson om den "riktiga" Escort Cosworth vingen

Inlägg av RickardEM »

Coolt, tycker att den vingen som slutligen hamnade på bilarna ser bättre ut dock. Men den sitter ju inte där för att se bra ut. :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6133
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Frank Stephenson om den "riktiga" Escort Cosworth vingen

Inlägg av nextuz »

RickardEM skrev:Coolt, tycker att den vingen som slutligen hamnade på bilarna ser bättre ut dock. Men den sitter ju inte där för att se bra ut. :D

\Rickard
Mja, hade det funnits 3st på den så hade man ju inte vetat annat, förutom den som är på Sierra mk1. Troligen hade den känts som en blandning av Cosworthvingen och XR4i-vingen :)

Tycker han nämner en viktig sak vid 6.21.
Att inte lägga till saker som inte har funktion, det blir helt enkelt överdesignat.
Ett skräckexempel på det är ju Focus RS mk2.5 Där det är fejkade galler både här och där. Där det värsta är väl fejket under framlyktorna. Vilken funktion skulle dessa ha om de vore verkliga?
Eller ventilationen på skärmarna fram.
De jag skulle kunna se funktion på eller väl dom fejkade bredvid indercooleröppningen, dess skulle kunna användas för bromskylning.

Nya Toyota Supra har en hel del av detta oxå, MEN där finns det en tanke att eftermarknaden ska lösa och nyttja detta.

Cabben
Veteran
Inlägg: 122
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Frank Stephenson om den "riktiga" Escort Cosworth vingen

Inlägg av Cabben »

Wheeler Dealer gjorde den vingen och lät vindtunneltesta den, den gav visst ett tvåsiffrigt antal procent högre marktryck på bakhjulen. Så ja; Det rullar minst en bil med den vingen i världen.

Cabben
Veteran
Inlägg: 122
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Frank Stephenson om den "riktiga" Escort Cosworth vingen

Inlägg av Cabben »


Skriv svar