Sida 1 av 1

Plåtarbete på en Ford Corcel GT

Postat: tor maj 28, 2020 3:25 pm
av RickardEM
En Ford Corcel GT från 1976 som får sig lite kärlek, bilen verkar ha varit med om både det ena och det andra i sitt liv. :)

Det talas portugisiska i filmklippen men vad gör det. Kul att följa och se hur bilen fixas till. :)

Saxat från Wikipedia:
The Ford Corcel ("stallion" in Portuguese) is a car which was sold by Ford do Brasil in Brazil, Chile, Uruguay and Venezuela. It was also assembled in Venezuela (along with the Del Rey).[1] The French-influenced styling of the Corcel was unique to Brazil until late 1977.














\Rickard

Re: Plåtarbete på en Ford Corcel GT

Postat: fre maj 29, 2020 12:21 am
av Släggmek
Tack för tipset, Rickard! Alltid kul och intressant att se skickliga plåtslagare ge sig på ett objekt som de flesta skulle döma ut direkt :cool:. Alltid finns det nåt nytt trick att lära, om inte annat tjänar det som en spark där bak för att man ska masa sig till garaget :D.

"Franskinspirerad design"... tror jag det :D, modellen skapades tillsammans med Renault i ett joint venture (oklart vilka som utvecklade vad men Renaults yttre design var deras egen) och medan detta är andra serien så var den första Corcel en uppsminkad version av deras R12 a k a Dacia när den licensbyggdes i Rumänien. Då också som en rambyggd dubbelhytt-pickup som har jag för mig Vi Bilägare (annars var det Land) provkörde på 80-talet inför nån tänkt Sverige-lansering som tycks ha gått i stöpet trots att omdömet blev ungefär: lite omodern men rustik - har för mig den var 4WD också. Här blir det grumligt då brassarna nämnt Dacia´s pickups i samband med en Corcel-baserad pickup. Kanske Ford skickade verktygen över klotet när brassepickupen las ner, likt Cortina-baserade P100 som gick vidare till Turkiet när den Sierra-baserade infördes. Okay, informationsöverskott... :dance2: Corcel-spåret slutar iaf med 1998 Ford Delrey (med VW- motor) och bara Ford byggde 2-dörrars personbilar på plattformen.

Re: Plåtarbete på en Ford Corcel GT

Postat: mån jun 01, 2020 8:55 am
av RickardEM
Släggmek skrev:"Franskinspirerad design"... tror jag det :D, modellen skapades tillsammans med Renault i ett joint venture (oklart vilka som utvecklade vad men Renaults yttre design var deras egen) och medan detta är andra serien så var den första Corcel en uppsminkad version av deras R12 a k a Dacia när den licensbyggdes i Rumänien. Då också som en rambyggd dubbelhytt-pickup som har jag för mig Vi Bilägare (annars var det Land) provkörde på 80-talet inför nån tänkt Sverige-lansering som tycks ha gått i stöpet trots att omdömet blev ungefär: lite omodern men rustik - har för mig den var 4WD också. Här blir det grumligt då brassarna nämnt Dacia´s pickups i samband med en Corcel-baserad pickup. Kanske Ford skickade verktygen över klotet när brassepickupen las ner, likt Cortina-baserade P100 som gick vidare till Turkiet när den Sierra-baserade infördes. Okay, informationsöverskott... :dance2: Corcel-spåret slutar iaf med 1998 Ford Delrey (med VW- motor) och bara Ford byggde 2-dörrars personbilar på plattformen.
Alltid skoj att få lite mer info, finns väldigt mycket man inte har koll på när man börjar gräva lite. :)

\Rickard

Re: Plåtarbete på en Ford Corcel GT

Postat: mån jun 01, 2020 6:52 pm
av Släggmek
Ja, Fords latinamerikanska historia är en rik djungel med massor av oväntade sidospår och samarbeten som lett till många annorlunda modellvarianter av sånt vi är bekanta med eller modeller vi inte alls sett här (eller sett med andra märken på :D). Ska försöka sparka mig till att posta modellhistorik på nån av dom framöver, känns som på tiden (fann några jag påbörjade 2015...:p) men det rullar oftast fram nåt nytt att ta med när detaljer ska faktakollas.