Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av Släggmek »

Under andra världskriget byggde Ford ca hälften av krigsjeeparna som ständigt förknippas med Willys trots att grundkonstruktionen togs fram av American Bantam som var ett dotterbolag till engelska Austin för att sedan göras färdig med hjälp av både Ford och Willys. Här är berättelsen om Ford GPW och hur man (i bästa fall) kan skilja en från Willys-varianten: https://www.motortrend.com/news/ford-gp ... p-history/ (hint: Ford GPW fick ofta en frontplåt med liggande grillribbor för att markera egenart, men många hade samma utseende som Willys MB och den amerikanska militärledning tvingade småningom bolagen att upphöra med att märka ut sina respektive versioner.)

Den som vill se fler jeepar byggda av Ford kan slå en sökning efter den fredliga Ford Rural som var en brasiliansk version av Jeep Station Wagon (introducerad 1946, designad av Brooks Stevens) och olika pickups betecknade Ford F-75. Det var 1967 som Ford övertog Willys verksamhet i landet. Rural tillverkades till 1977 och F-75 till 1981.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av RickardEM »

Intressant läsning som vanligt, dessutom fick jag lägga en till modell på minnet med Ford Rural. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av Släggmek »

Jomenvisst :), själv tycker jag såna här rustika fordon är ofta intressantare än aldrig så vassa sportbilar etc.

Det här fick mig att komma ihåg militärjeepens ersättare som ju var en ren Ford-konstruktion och -produkt att börja med - Ford M151 "Mutt" (som betyder "byracka" :D på amerikansk slang) som Ford började utveckla 1951 och satte i produktion vid 60-talets början. Småningom kontrakterade US Department of Defence både Kaiser (som köpt upp Willys) och AM General (anknutna till AMC) att också tillverka M151. Genom sin självbärande kaross kunde den göras lägre och teoretiskt vägsäkrare än jeepen genom den lägre tyngdpunkten, men de individuella hjulupphängningarna med pendelaxlar i bakvagnen visade sig snabbt ge minst lika farliga vägegenskaper vid hård kurvtagning i verkliga körsituationer då spårvidden tvärt blir smalare och det yttre hjulet kan vikas in under bilen vid fullt utslag i fjädringen. Problemet var redan känt från personbilar som efterkrigstidens Volkswagen, Chevrolet Corvair och Mercedes-Benz W120 (mer känd som "Ponton" eller i Sverige "Bullmercan") men branschen hade svårt att acceptera konstruktionens brister och det skulle dröja fram tills 1968 innan Fords och amerikanska försvarsdepartementets tekniker tog till sig kritiken och ändrade konstruktionen mera genomarbetat med betydligt bättre vägegenskaper som resultat. Man ansåg tidigare att problemet låg främst i förarnas ovana att hantera de bättre prestanda som "Mutt" hade i jämförelse med jeepen, som också redan tidigt blev kritiserad av förarna för instabilitet vid hård kurvtagning och som i många personbilar med dåliga vintervägegenskaper löste förarna problemet med att lägga i ballast baktill (oftast ammunitionslådor med sand) när det kördes tomt. P g a fortsatta problem med rundslagningar började störtburar eftermonteras på 80-talet. Samma faktorer var f ö orsaken till att Jeep CJ ungefär då ersattes av den bredare och mer utvecklade Jeep Wrangler medan originalets grundkonstruktion levde vidare i det indiska derivatet Mahindra (designens högre front ärvdes från en amerikansk postbilsvariant beroende på den högre Peugeot-motorn i Mahindra) men det är förstås lite bortom ämnet.

M151 ersattes officiellt i slutet av 1980-talet av den mycket större och tyngre HMMVW ("Humvee") framtagen av AM General, men några versioner används fortfarande för uppdrag där det krävs mindre och lättare fordon, t ex vid luftlandsättning med helikopter. Ford M151 har använts i 15 NATO-länder och totalt över 100 länder. Någon civil version blev aldrig av, till skillnad mot Jeep MB som utvecklades till Jeep CJ (parallellt med militära M38/M38A1) och militären begränsade användningen till att inte medge reguljär användning i allmän trafik. På sin höjd omkring 1000 exemplar beräknas ha kommit ut på den öppna begagnatmarknaden genom överskottsförsäljning och några få som skrotats genom att kapas av svetsades ihop igen av händiga fixare.

Mer av historien om Ford M151 går att läsa på engelskspråkiga Wikipedia, som fick släppa till delar av informationen ovan: https://en.wikipedia.org/wiki/M151_%C2% ... lity_truck
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av nextuz »

Vältrisk, ostabil i hög hastighet, ingen störtbåge, hjulet kan VIKAS IN under bilen.

Alltså Amerikansk klåpighet... Eller nej förlåt USAs klåpighet.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av Släggmek »

Mja, de gick ju bara på vad andra ställt till före dom, kan man säga. Grundkonceptet för M151 som sånt var egentligen bättre uttänkt än ur-jeepen genom att den var något längre, bredare och genom den integrerade ramen också lägre just för att åstadkomma bättre stabilitet. Bakvagnskonstruktionen https://sv.wikipedia.org/wiki/Pendelaxel var vedertagen i Europa sen länge och ifrågasattes sällan eftersom det sällan hände/händer nåt om man kör i vanlig trafikrytm (problemet är ju det samma om man gör tvära undanmanövrer med en stelaxlad bil med kort hjulbas och höjt chassi, vilket slutligen dödade ur-jeepen som nyproducerad genom åtstramade säkerhetslagar i USA och även tvingat bort jeep-liknande bilar som Suzuki Samurai). Ökända Chevrolet Corvair fick ju problemet åtgärdat enkelt med nåt stag, men då hade redan förtroendet för modellen gått i botten - tycks vara det ständiga dilemmat kring bilkonstruktioner, att ekonomerna haft sista ordet och viftat undan förbättringar med att peka på budgeten. Ställer till oreda fortfarande hos många märken.

Har för mig att sista personbilen att använda liknande bakvagn var Mercedes "fenmodeller" som byggdes t o m 1967, grejen var väl att det blir mera dramatiskt i en lätt bil (VW hade som sagt samma i äldre skalbaggar och kallades ibland för "Tussilago" i Sverige eftersom de var "först i diket om våren" :whistling).

Detta med att inte ha störtbåge/bur kan man ju se fortfarande på gamla jordbrukstraktorer i tjänst trots rekommendationer att eftermontera för att minska faran vid vältning (jag vet ett fall lokalt där den nonchalansen blev fatal, iofs inte säkert att det hjälpt då det blev flera varv ut i en slänt), men jag ska inte leka djävulens advokat. Apropå rundslagning, är vi lite OT nu? ;) Men säkerhet är ju alltid bra att diskutera.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av nextuz »

Nu pratar jag Amerika överlag.
Ta bara Ford och Jeeps problem med Death Wobble, det handlar om nya bilar, inget gammalt förkrigsskit.

Fast ja, du har rätt.. offtopic... :p

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av Släggmek »

Avigsidan med att mest ha raka, breda asfaltvägar och 55 mph hastighetsbegränsning...:rolleyes: Motivationen att anstränga sig för att göra bilar som duger att ta sig ur en plötsligt uppdykande farlig situation är säkert lägre än hos t ex tyska fabrikanter som har att ta hänsyn till Autobahns (än så länge) fria fart och så här års väl ganska kraftiga dimma vissa tider. En annan faktor är förstås att jänkarna tycks ha nedärvd förväntan om komfort(???) som en studsmatta i sina bilar, med vägegenskaper som blir därefter. Annars tycker man ju att det juridiska systemet i USA med stenhårda krav på producentansvar för den som blir fälld i domstol borde göra att de anstränger sig till det yttersta för att undvika stämningar, att nån skulle bry sig om skador på användare har ju bevisats om och om igen att så är inte fallet om det går att spara nån spänn per enhet på att utesluta nån säkerhetsdetalj - iofs inget unikt för amerikanska biltillverkare.

"Förkrigsskiten" försvann väl med CJ7 som sista avläggare vad jag vet, ersättaren Wrangler blev nåt i princip helt nytt i syfte att bli av med den badwill som gamlingen drogs med efter alla vältningar. Cherokee och Wagoner etc, alltså stora serien, konstruerades av Kaiser på 50-talet vad jag vet (militärvarianterna hette Kaiser, inte Jeep vilket ju är lite paradoxalt), den nya mindre ersättaren som gjorde entré på 80-talet utvecklades av Chrysler men behöll raksexan med rötterna i Rambler/AMC. De flesta Jeep som byggs idag är väl baserade på Fiat-delar, eller iaf de mindre SUV:arna (edit: Jeep Renegade delar plattform med Fiat 500L och 500X fick jag upp rätt snabbt, men det finns nog fler hopplock). Okay, nu blev det OT igen, my bad ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av Släggmek »

En video om Fords jeep-prototyp "Pygmy" från 1940 som fortfarande existerar, en handbyggd sak byggd på vad som fanns på hyllorna hos Ford och med en ganska egen design och detaljlösningar varav en del togs med i den slutliga modellen.

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av nextuz »

Släggmek skrev:
sön dec 20, 2020 1:45 am
En video om Fords jeep-prototyp "Pygmy" från 1940 som fortfarande existerar, en handbyggd sak byggd på vad som fanns på hyllorna hos Ford och med en ganska egen design och detaljlösningar varav en del togs med i den slutliga modellen.

Inga däck man vill åka nå fort med på väg :p

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford men ändå inte - Ford GPW, jeep under annat namn.

Inlägg av RickardEM »

Släggmek skrev:
sön dec 20, 2020 1:45 am
En video om Fords jeep-prototyp "Pygmy" från 1940 som fortfarande existerar, en handbyggd sak byggd på vad som fanns på hyllorna hos Ford och med en ganska egen design och detaljlösningar varav en del togs med i den slutliga modellen.

:thumbsup: Se där, kul att se. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar