RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
En intressant presentation av ett par Escort med rakställda Zetec-motorer på olika budget- och prestandanivåer med en hyggligt grundlig walkaround-genomgång av detaljerna med uppräkning av prylar, vart de kommer ifrån och vad som blev bra eller behöver förbättras etc. Ägaren/byggaren Marcus Hayes säger också att är det nåt man funderar över så går det bra att ställa frågor i kommentarsfältet.
Blev nån sugen på mer om dessa bilar och kanske lite fler småfordar så har han en hel rad videos om dom och nån Fiesta m m på sin Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/c/marcushayesford/featured
Blev nån sugen på mer om dessa bilar och kanske lite fler småfordar så har han en hel rad videos om dom och nån Fiesta m m på sin Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/c/marcushayesford/featured
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Man blir ju lite sugen på Zetec istället för pinto. Men det slutar ju på 25.000 budget bygge om man inte hade tänkt att folkkrace knacka ihop allt själv.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Joo, jag svajar själv i frågan sen åratal , drog ju på mig en Zetec Blacktop med en Mondeo rosthög på köpet för en tusing, startar än på tre snurr när startmotorn inte tjurar och det lilla ticket från nån lyftare försvann efter lite motionerande, ingen blårök eller nåt... syntes ju som en bra utgångspunkt tills jag började kolla upp för- och nackdelar grundligare (köpet kunde inte varit mer spontant då frågan flög över fikarummet med tillägget att den måste bort innan veckans slut). Sånt där skumt som att oljeläckage ur det tvådelade tråget (väl förklarat i videon) som fick sin gördel p g a att blocket visade sig flexa mer än Pinto och att standard insug och avgas är rena nödlösningarna som inte duger för minsta trimning samt Zetecs cylindrar nöts ner i rekordfart om de inte går varmt nog och då inte går att borra om med vanliga verktyg (Nikasil-behandlat, undrar jag?) utan det blir billigare att skaffa ett friskt block... Må vara sen att de håller bra länge om värmen hålls rätt, vill säga runt kokpunkten, Ja, man blir ju tveksam redan där. När sen typ allt omkring måste byggas om eller till är det klen tröst att bultdelningen matchar Fords RWD-mönster, hmmm... Ja, devetefan... Jag läste förresten nånstans att Zetec designades av tekniker från Ford Europe, Mazda och nån tysk ingenjörsbyrå, det förklarar iofs varför mycket liknar Mazdas motsvarande fyra från tiden innan den gemensamma som Ford kallar Duratec och lär ju vara både lättare, stadigare och svarar bättre på trim.
När det gäller budgettrim så verkar det ju finnas totalt motsatta uppfattningar om det, kan man utläsa särskilt i engelska forum där det kastas... skrot på varandra så trådarna börjar brinna när nån hävdar att de får ut 150 hästar med hojförgasare och en remdriven fördelare från Vauxhall (Opel) - ja, tydligen kan några trolla. Weber DGV:n i mk 2:an var iaf nåt nytt för mig, men funkar det så... Tydligare påvisat är att det är lika noga att få allt rätt som vore det nåt Alfa-Romeo byggt om det ska bli nåt mera än folkrace-dugligt (för tändningen bör man inte nöja sig med billigaste eftermarknadsprylarna till åtminstone Blacktop, måste vara modellanpassad) och då blir det ju antingen att tömma spargrisen eller gå på skrotjakt med pannlampa för att hitta nåt. Har för mig att de ska gå att klara det på 15.000 kr med det mesta färdigköpt, neråt 10.000 om man letar upp och ner i varje crossrefence-tabell efter vad som går att plundra ur andra Ford-modeller, men då bör det hellre vara en Silvertop som har fördelen av närmare släktskap med CVH - sen ska man ju akta sig stenhårt för första generationen Zetec om nån funderar, smörjningen i toppen var nog ärvd från Sierra...
Nja... jag har flera Pinto 2.0 i varierande skick så det blir nog att prova skrämma nån av dom, det brukar ju räcka att byta förgasare till nåt med halsringar som börjar på 38 och ropa "BU!!!" för att kapa ett par sekunder upp till 100 som jag minns från de vildare åren. Och mera karaktär, men visst vore det kul att testa . Btw så ska det visst finnas rullvippor med förbättrad geometri för Pinto att köpa numera från England, men redan innan Brexit-tullar så är visst prislappen stor.
När det gäller budgettrim så verkar det ju finnas totalt motsatta uppfattningar om det, kan man utläsa särskilt i engelska forum där det kastas... skrot på varandra så trådarna börjar brinna när nån hävdar att de får ut 150 hästar med hojförgasare och en remdriven fördelare från Vauxhall (Opel) - ja, tydligen kan några trolla. Weber DGV:n i mk 2:an var iaf nåt nytt för mig, men funkar det så... Tydligare påvisat är att det är lika noga att få allt rätt som vore det nåt Alfa-Romeo byggt om det ska bli nåt mera än folkrace-dugligt (för tändningen bör man inte nöja sig med billigaste eftermarknadsprylarna till åtminstone Blacktop, måste vara modellanpassad) och då blir det ju antingen att tömma spargrisen eller gå på skrotjakt med pannlampa för att hitta nåt. Har för mig att de ska gå att klara det på 15.000 kr med det mesta färdigköpt, neråt 10.000 om man letar upp och ner i varje crossrefence-tabell efter vad som går att plundra ur andra Ford-modeller, men då bör det hellre vara en Silvertop som har fördelen av närmare släktskap med CVH - sen ska man ju akta sig stenhårt för första generationen Zetec om nån funderar, smörjningen i toppen var nog ärvd från Sierra...
Nja... jag har flera Pinto 2.0 i varierande skick så det blir nog att prova skrämma nån av dom, det brukar ju räcka att byta förgasare till nåt med halsringar som börjar på 38 och ropa "BU!!!" för att kapa ett par sekunder upp till 100 som jag minns från de vildare åren. Och mera karaktär, men visst vore det kul att testa . Btw så ska det visst finnas rullvippor med förbättrad geometri för Pinto att köpa numera från England, men redan innan Brexit-tullar så är visst prislappen stor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Den Zetec du pratar om ihop med Mazda är Zetec-s/se.
Den vanliga Zetec silver- och blacktop är vidareutvecklingar från CVH
Den vanliga Zetec silver- och blacktop är vidareutvecklingar från CVH
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Aha - det framgick inte vilken variant, så där blev det en pusselbit till, tackar . Jo, släktskapet bakåt med CVH är bekant (engelsmännen har nån regel i nån rallyklass som medger att byta bottendelen på CVH mot Zetec ((resultatet kallas "ZVH")) i Escort eftersom det håller bättre) men vad jag förstått finns en skarp gräns för mycket av kompabiliteten vid Blacktop. Iofs blev motorn då av med en del avigsidor som t ex ofta läckande vattenpump (japp, så var det på en Escort mk VII 1.8 jag övervägde köpa för motorn ) men fick åtminstone en ny i försöket att styva upp blocket med det tvådelade oljetråget som sägs orsaka läckage i stället.
Smått fascinerande att studera garagemekaniska lösningar för att få dom att fungera rakställda, men synd att det tycks alltid landa i antingen högprofilerade byggen (som den blå Mk 1:an) med prislappar som mest syns motiverbara i relation till priset för en visuellt snarlik BDA (är man beredd att slanta upp rejält finns BDA-märkta aluminiumventilkåpor som kan förvilla de flesta ) eller billiga hackjobb byggda med en massa omsmitt skrot som verkar prestera bra mot alla odds men man undrar för hur länge. Silvertop verkar vara den med enklaste förutsättningarna att få till, men å andra sidan lite längre startsträcka för att nå Blacktops utgångsläge.
Det ryktades för en del år sedan på ett engelskt forum om ett byggrecept inklusive OE-nummer för en rimligt billig rakställning av Zetec Silvertop avsedd för locost-byggen med mesta möjliga hämtat från Fords hyllor, men ingen verkade ha koll på vart uppgifterna tagit vägen när sajten de fanns på lades ner. Önskar adressen funnits kvar, oddsen hade varit ganska bra för att sidan finns sparad hos Internet Archive där det går att hitta en del intressanta uppgifter om gamla Ford-motorer etc ifall man har ett spår att gå på.
Smått fascinerande att studera garagemekaniska lösningar för att få dom att fungera rakställda, men synd att det tycks alltid landa i antingen högprofilerade byggen (som den blå Mk 1:an) med prislappar som mest syns motiverbara i relation till priset för en visuellt snarlik BDA (är man beredd att slanta upp rejält finns BDA-märkta aluminiumventilkåpor som kan förvilla de flesta ) eller billiga hackjobb byggda med en massa omsmitt skrot som verkar prestera bra mot alla odds men man undrar för hur länge. Silvertop verkar vara den med enklaste förutsättningarna att få till, men å andra sidan lite längre startsträcka för att nå Blacktops utgångsläge.
Det ryktades för en del år sedan på ett engelskt forum om ett byggrecept inklusive OE-nummer för en rimligt billig rakställning av Zetec Silvertop avsedd för locost-byggen med mesta möjliga hämtat från Fords hyllor, men ingen verkade ha koll på vart uppgifterna tagit vägen när sajten de fanns på lades ner. Önskar adressen funnits kvar, oddsen hade varit ganska bra för att sidan finns sparad hos Internet Archive där det går att hitta en del intressanta uppgifter om gamla Ford-motorer etc ifall man har ett spår att gå på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Varför skulle Silver vara billigare i bygge än svart?
BDG Zetec kåpan kostar ju bara 4000 hem till dörren. Jag fundera nästan på att köpa och sätta upp på väggen.
BDG Zetec kåpan kostar ju bara 4000 hem till dörren. Jag fundera nästan på att köpa och sätta upp på väggen.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Blacktop är mer avlägsen från CVT, som genom att den monterades rakställd i vissa Sierra kan donera ett och annat från OEM-hyllan till Silvertop. Det finns en massa skrivet om sånt där bl a i engelska locost-forum och jag har en hel del nersparade HTML med info att sortera och kolla upp, men man ska ju hinna också. Bland skillnaderna finns att elsystemet är mera integrerat i senare Mondeo av första generationen, alt. att jaga upp den första versionen av Mondeons elsystem att kombinera med den nyare motorn så slipper man mycket krångel, men det där fordrar närmare studie. Silvertop kan enligt trådsnacket nyttja mer av de förhållandevis fristående styrboxarna etc i äldre modeller och ja, det verkar vara ganska mycket som går att kapa kostnader med så utan att riskera att det blir fel i funktion. När det diffar mellan Silvertop och Blacktop syns det ofta bli att gå till eftermarknaden och där finns det som vanligt skillnader i pris och kvalitet mellan tillverkarna. Några trådskrivare i UK har t o m avrått budgetbyggare från att välja Blacktop just därför, men det verkar ju närmast överdrivet då det ju samtidigt finns lite bättre potential med de nyare vad jag förstår.
Okay, rättelse - BDG, inte BDA på kåpan. Låter som ett konstverk för det priset, ja . Eller om det är jag som är snål eller bara vilse i bananrepublikens inflationsekonomi, men om kåpan inte tillverkas styckvis mot order (iofs tänkbart sett till efterfrågan) och de inte är som det mesta idag outsourcade för tillverkning i öst så syns det lite dyrt. Snabbkoll gav runt 800 spänn netto för ett par aluminiumkåpor till Chev SB 350 som lägst hos Amazon och för racingmotorer i spannet 2000-2500 per par omräknat från dollar hos Canton Racing Products som tillverkar i USA. Viss skillnad även om förstås marknaden i jämförelse är megastor teoretiskt.
Okay, rättelse - BDG, inte BDA på kåpan. Låter som ett konstverk för det priset, ja . Eller om det är jag som är snål eller bara vilse i bananrepublikens inflationsekonomi, men om kåpan inte tillverkas styckvis mot order (iofs tänkbart sett till efterfrågan) och de inte är som det mesta idag outsourcade för tillverkning i öst så syns det lite dyrt. Snabbkoll gav runt 800 spänn netto för ett par aluminiumkåpor till Chev SB 350 som lägst hos Amazon och för racingmotorer i spannet 2000-2500 per par omräknat från dollar hos Canton Racing Products som tillverkar i USA. Viss skillnad även om förstås marknaden i jämförelse är megastor teoretiskt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Jag köpte en sån där kåpa och satte den på en motor istället för väggen......
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Det tycker jag du gjorde rätt i.
Riktigt snyggt förresten.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Givna stilpoäng på det. Öht en väldigt stilren och snyggt modifierad motor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Re: RWD-konverterade Zetec i Escort mk 1 och 2 :)
Tackar, mer är påväg. Delar har tagit över ett halvår att få hem pga av ....England. Väntar fortfarande på ett paket som kanske kommer in om några veckor. Det fanns tydligen inte alu att gjuta med.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861