Green Hornet - En unik Shelby Mustang.

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Green Hornet - En unik Shelby Mustang.

Inlägg av Släggmek »



43 minuter video om renoveringen av en av de mest speciella av alla Mustang som fått Shelby-märken och som nu satts ut till försäljning hos auktionshuset Barrett-Jackson vars CEO Craig Jackson köpte den 2003 och bestämde att göra en totalrenovering till Shelby American´s specifikationer 2018. Hela berättelsen är mycket speciell då Ford´s policy normalt skulle inneburit att bilen skrotats efter att testerna var slut för att inte orsaka dyra extrakostnader för typgodkännande vid registrering och påföljande producentansvar för en unik bil i händelse av en olycka.

Ford hade funderingar på att göra en nationell version av sin California Special (CS) https://en.wikipedia.org/wiki/Californi ... al_Mustang men lade ner projektet och lämnade över prototypen till Caroll Shelby som bestämde att göra något mycket häftigare av den redan vassa bilen. Utvändigt förändrades den med ´68 Shelby´s karaktäristiskt hungriga nos, allt täckt i grön metal flake-lack nedanför taket klätt i svart vinyl men ögongodiset var de minsta ändringarna över en vanlig Mustang CS. Under skalet hade motorn bytts från en 390" V8 till en elektroniskt insprutad 428 CJ (en av tre bilar byggda med Conelec´s datorstyrda system, den enda idag med ett fungerande) uppbackad av en förstärkt växellåda följd av en mellanaxel av stål (äldre Mustang hade normalt en av kompositmaterial) som anslöt till - trumvirvel! :D - en unik individuell bakre hjulupphängning baserad i mycket på Jaguar E-type´s delar i ett eget bygge som sedan vidareutvecklats hos Ford för Mustang-prototypen med hjälp av deras då enda stordator och även om den inte gick i produktion så gjorde de nyberäknade kunskaperna om hjulvinklar m m nytta i senare konstruktioner. För säkerhets skull fick bilen ventilerade skivbromsar runt om, något sällsynt i bilvärlden än idag. Kan behövas då Shelby´s motorbyte möjliggjorde acceleration 0-60 mph (0-96 km/h) på 5,9 sekunder vilket var 1 sekund bättre än motsvarande Shelby GT500. Ford´s tekniker uppmätte toppfarten till 157 mph (252,6 km/h) över 10 miles (16 km) jämfört med 128 mph (205,9 km/h) för GT500.

Mer läsning här: https://www.autoblog.com/2019/11/08/for ... t-jackson/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Green Hornet - En unik Shelby Mustang.

Inlägg av Släggmek »

Det varnas på nytt för ökad spridning av Covid-19 och själv fick jag köra en helt ny helt elektrisk Renault Zoe (jo, snabb var den och radiobilar är kul i fem minuter på vägen som på tivoli :rolleyes:) till tvätt häromveckan som en extra påminnelse om vilken tid vi lever i. :( Att då få se den här dokumentären kryssar i så många rätta rutor särskilt om man är lite historiespanare :dance2: :av-26:. De borde göra en TV-serie typ CSI - Car Scene Investigations :D, skulle inte missa ett sånt avsnitt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar