Identifiera fälg

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Kent1
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 20, 2013 8:54 pm
Namn: Kent Hortlund
Kör: 1959 Mercury Monterey 4-Door Sedan
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Identifiera fälg

Inlägg av Kent1 »

Hittade två fälgar på vinden märkta FoMoCo och datumstämplade 8 64 och 3 65.
Bör då ha hamnat på något av årsmodell 1965.
Finns två stämplar till i centrum 1570 och något som ser ut som ett reservdelsnummer 6-516654.
Det är 15"x4,5".
Kan någon säga till vilket fordon de passar och kommer ifrån?
IMG_0012.JPG
516654
Senast redigerad av 1 Kent1, redigerad totalt 0 gånger.
Originallitteratur hittar man på http://www.hortlund.se

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Identifiera fälg

Inlägg av RickardEM »

Kent1 skrev:
fre nov 20, 2020 3:32 pm
Hittade två fälgar på vinden märkta FoMoCo och datumstämplade 8 64 och 3 65.
Bör då ha hamnat på något av årsmodell 1965.
Det är 15"x4,5".
Kan någon säga till vilket fordon de passar och kommer ifrån?
IMG_0012.JPG
Har du lust att mäta bultdelningen? :)
pcd_5_stud.jpg
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Kent1
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 20, 2013 8:54 pm
Namn: Kent Hortlund
Kör: 1959 Mercury Monterey 4-Door Sedan
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Identifiera fälg

Inlägg av Kent1 »

Har inte rätt verktyg att mäta bultcirkeln men den är väldigt nära 16 cm.
Originallitteratur hittar man på http://www.hortlund.se

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Identifiera fälg

Inlägg av RickardEM »

Kent1 skrev:
fre nov 20, 2020 4:37 pm
Har inte rätt verktyg att mäta bultcirkeln men den är väldigt nära 16 cm.
Skulle kunna var till en Ford Transit då, den har 5x160mm, men det borde vara 14" till den? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Identifiera fälg

Inlägg av Släggmek »

Kan knappast vara till annat än tyska FK 1000/1250 / Taunus Transit då det står FoMoCo och 1964/1965 på dom. Designen med stjärnformat stort centrumhål och stor bultcirkel är typisk för en del äldre personbilar/lätta lastbilar med trumbromsar runtom och FK-serien med start 1953 hade något större hjul än den gemensamt (men mest engelskt) utvecklade engelsk/tyska Transit mk 1 som introducerades som 1965 års modell. Bultcirkeln ska såvitt jag minns ha ärvts från FK till mk 1 och är ett nästan unikt mått för dom. Mk 1:s fälgar har vad jag minns alla lite mera plåt runt bultarna och därmed ett mindre navhål (att måsta skrota en tidig mk 1 i jobbet brände fast detaljerna i minnet... :( ). Verktygen till FK/Taunus Transit skickades då till Fords fabrik i Azambuja, Portugal för ett par års tillverkning på övertid för sydliga marknader https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_FK_1000/1250). Ett långskott skulle möjligen vara att fälgarna tillverkats som reservdelar till den lilla skåpbilen Ford Thames med den äldre Anglia-baserade karossen med rötterna i 30-talet (de har samma fälgdesign, jag känner inte till vilken radie och bultcirkel dock), men mindre troligt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Identifiera fälg

Inlägg av RickardEM »

Släggmek skrev:
ons nov 25, 2020 10:51 pm
Kan knappast vara till annat än tyska FK 1000/1250 / Taunus Transit då det står FoMoCo och 1964/1965 på dom. Designen med stjärnformat stort centrumhål och stor bultcirkel är typisk för en del äldre personbilar/lätta lastbilar med trumbromsar runtom och FK-serien med start 1953 hade något större hjul än den gemensamt (men mest engelskt) utvecklade engelsk/tyska Transit mk 1 som introducerades som 1965 års modell. Bultcirkeln ska såvitt jag minns ha ärvts från FK till mk 1 och är ett nästan unikt mått för dom. Mk 1:s fälgar har vad jag minns alla lite mera plåt runt bultarna och därmed ett mindre navhål (att måsta skrota en tidig mk 1 i jobbet brände fast detaljerna i minnet... :( ). Verktygen till FK/Taunus Transit skickades då till Fords fabrik i Azambuja, Portugal för ett par års tillverkning på övertid för sydliga marknader https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_FK_1000/1250). Ett långskott skulle möjligen vara att fälgarna tillverkats som reservdelar till den lilla skåpbilen Ford Thames med den äldre Anglia-baserade karossen med rötterna i 30-talet (de har samma fälgdesign, jag känner inte till vilken radie och bultcirkel dock), men mindre troligt.
Du verkar ha hittat rätt. :)
Ser ut som 516654 kan vara en del av artikelnumret om man kollar hos Motomobil: LÄNK

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Identifiera fälg

Inlägg av Släggmek »

Ibland skrämmer jag mig själv med min träffsäkerhet :D.

Men seriöst så är det såvitt jag vet förutom FK-serien bara Fords personbilar, USA och Europa, med s k tallriksfälgar och stor bultcirkel (är det samma mått på dom?) som haft den designen, plus då Volkswagen upp till 1968 var det väl som de införde skivbromsar fram - men jag tror bultcirkeln är en annan där. I a f så har Transit mk 1 en mindre "stjärna" som sagt, tvivlar på att de passar även om bultcirkeln följde med (finns knappt nåt annat än Mangels Chrome Spoke/White Spoke att välja på annars).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar