Pressrelease: Ford lanserar ny hybridmotor i Valencia och ökar monteringskapaciteten för batterier

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Pressrelease: Ford lanserar ny hybridmotor i Valencia och ökar monteringskapaciteten för batterier

Inlägg av RickardEM »

Det satsas för fullt i Spanien. :)
Ford lanserar ny hybridmotor i Valencia och ökar monteringskapaciteten för batterier - förändringar i produktion av personbilar
Bild

Ford meddelade den 25:e mars att man kommer att fortsätta investera i en elektrifierad framtid i Valencia, Spanien. Företaget har investerat totalt cirka 3 miljarder dollar i anläggningen i Valencia sedan 2011. Samtidigt aviserar man förändringar för produktionen av personbilar

Ytterligare investeringar i ny motortillverkning och batterimontering
Produktionen av Fords 2,5-liters Duratec-hybridmotorn börjar i Valencia i slutet av 2022. Motorn används i Kuga PHEV som tillverkas i Valencia och i Kuga, Galaxy och S-MAX elhybrider. Den nya motorn är Fords första 2,5-liters Atkinson-motor som tillverkas i Europa och kommer att stärka positionen för ladd- och fullhybridsmodellerna i Fords nuvarande och framtida europeiska sortiment. 2,5-liters Duratec-hybridmotorn tillverkas för närvarande på Fords Chihuahua-fabrik i Mexiko.

Förutom den nya motorn fortsätter Valencia att tillverka de mycket eftertraktade 2,0- och 2,3-liters EcoBoost-bensinmotorerna.

Ford bekräftade också att man kommer att göra en ytterligare investering på 5,2 miljoner euro för att öka monterginskapaciteten för batterier i Valencia. I januari 2020 meddelade företaget att man skulle investera 24 miljoner euro i Valencias verksamhet. Ytterligare kapacitet behövs för produktion av nuvarande och framtida elektrifierade bilar.

Personbilsutbudet utvecklas när Ford går mot en helt elektronisk framtid
Ford meddelade tidigare i år att man kommer att investera minst 22 miljarder dollar i elektrifiering över hela världen, vilket nästan är en fördubbling av företagets tidigare investeringsplaner. Dessutom investerar man 1 miljard dollar i företagets första elektrifierade fabrik i Europa; Ford Cologne Electrification Center. Produktionen av Fords första helelektriska volymmodell som tillverkas i Europa börjar vid fabriken i Köln under 2023. Produktionen av en andra, helelektrisk bilmodell vid anläggningen övervägs också.

Vid mitten av 2026 kommer alla personbilsmodeller som säljs i Europa antingen att vara laddhybrider eller helelektriska bilar, och år 2030 kommer alla personbilsmodeller att vara helt elektriska.

De europeiska konsumenternas preferenser har också förändrats. År 2020 var hela 39 procent av Fords bilar SUV eller crossover-modeller, en ökning med åtta procent från 2019. Kunder har också större förtroende för elektrifiering där den laddbara Kuga PHEV-modellen står för mer än 50% av den totala försäljningen av Kuga.

Efterfrågan på SUV:ar och crossover-modeller kommer att fortsätta växa, vilket nu resulterar i att Ford har beslutat att avbryta produktionen av Mondeo i slutet av mars 2022. Valencia kommer dock att fortsätta att producera Ford Galaxy och Ford S-MAX-modellerna.

Mondeo lanserades 1993 och är Fords första "globala" bilmodell som snabbt blev populär världen över. I Europa ersatte Mondeo Sierra. Cirka fem miljoner Mondeos har sålts sedan lanseringen.

Ford har åtagit sig att utveckla sitt personbilsortiment och stärka sin position inom SUV och crossover genom att erbjuda bilmodeller som Kuga, Puma och Explorer. Nya modeller kommer till Europa, däribland den nya, helelektriska Mustang Mach-E. Senare i år kommer det europeiska sortimentet att utvidgas ytterligare med Mustang Mach-E GT. Dessutom kommer Fords första helelektriska volymmodell att lanseras 2023.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande