Hedin bil köper Ford Sverige

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Jyrgen
Erfaren
Inlägg: 36
Blev medlem: mån sep 29, 2014 10:19 am
Namn: Daniel B
Kör: Ford Fiesta ST+ -14
Ford Mondeo 2,0 TDCI -18
Ort: Laholm
Medlemsnummer: 329

Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av Jyrgen »

Ni har inte missat det senaste i ford-världen?

Anders Hedin Invest AB har, genom sitt dotterbolag Hedin Automotive AB, slutit avtal om att bli importör av Ford på den svenska marknaden
Ford Werke GmbH, Ford Motor Company, Ltd och Anders Hedin Invest AB har ingått avtal där Anders Hedin Invest AB utses till importör av Fords produkter och tjänster i Sverige. I tillägg till detta, har parterna signerat ett MoU avseende ett planerat övertag av Fords nationella försäljningsbolag i Sverige. Planerat datum för övertag är den 1 augusti 2020, efter godkännande av berörda myndigheter.

Läs hela pressreleasen https://www.di.se/pressreleaser/2020/3/ ... ab-slutit/
Jyrgen

"Det handlar inte om vad du kör, det är hur du kör det"
-Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=381084

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7054
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av RickardEM »

Jyrgen skrev:Ni har inte missat det senaste i ford-världen?

Anders Hedin Invest AB har, genom sitt dotterbolag Hedin Automotive AB, slutit avtal om att bli importör av Ford på den svenska marknaden
Ford Werke GmbH, Ford Motor Company, Ltd och Anders Hedin Invest AB har ingått avtal där Anders Hedin Invest AB utses till importör av Fords produkter och tjänster i Sverige. I tillägg till detta, har parterna signerat ett MoU avseende ett planerat övertag av Fords nationella försäljningsbolag i Sverige. Planerat datum för övertag är den 1 augusti 2020, efter godkännande av berörda myndigheter.

Läs hela pressreleasen https://www.di.se/pressreleaser/2020/3/ ... ab-slutit/
Oj, det hade jag missat helt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8327
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av Järnkaminen »

Intressant! Hoppas det kommer innebära ökat tagande av marknadsandelar för ford :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 921
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05 + ST180-15
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av Blixnabb »

Min erfarenhet av Hedins är att reservdelar samt servicekostnader kommer att öka ordentligt när de tar över samt att de är besvärliga att ha att göra med vid reklamationer och goodwill, dock är denna min personliga erfarenhet som Mercedes ägare och med en släkting som körde Nissan.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150+ST180
Tidigare.:Fiesta Titanium-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Användarvisningsbild
Jyrgen
Erfaren
Inlägg: 36
Blev medlem: mån sep 29, 2014 10:19 am
Namn: Daniel B
Kör: Ford Fiesta ST+ -14
Ford Mondeo 2,0 TDCI -18
Ort: Laholm
Medlemsnummer: 329

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av Jyrgen »

Vi får väl se vad detta innebär för oss konsumenter, men riktigt stort steg från att vara återförsäljare till att bli general agent för Ford..
Jyrgen

"Det handlar inte om vad du kör, det är hur du kör det"
-Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=381084

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 321
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak.
Ort: Sundbyberg

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av Anglofilen »

Hedins bil? Kanske hade varit bättre med Hedins kranar?! Ajdå, det var som fan men som sagt...den som lever får se
:516: Man kan aldrig ha för många pipleksaker :ok:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3599
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av Släggmek »

Ingen fler än jag som ser i fjärran hur detta blir ett betydande steg bakåt från Fords enormt långa och starka engagemang på svenska marknaden? Just nu när bilindustrin genomgår ett globalt stålbad och vi ser GM dra sig ur EU-marknaden och som bolag jobba på en omvandling liknande Skanska, från produktion till transportsystemförvaltning med att leasa ut hyrbilar av andras tillverkning, etc. Inte så att jag tror Ford har idéer om en liknande utveckling men det syns rimligt om de drar ner på försäljningsambitionerna också när produktionsanläggningar (Belgien, Australien...) läggs ner. Betänk att för GM är Kina största marknad utanför USA och Ford vill ju vara med där de också. Nä, jag blir bekymrad.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7054
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av RickardEM »

Den officiella pressreleasen. :)
Hedin Group AB förvärvar Ford Motor Company aktiebolag
Bild

Ford Motor Company, Inc. och Hedin Group AB har avslutat överlåtelsen av alla aktieandelar i det svenska Ford-bolaget och slutför därmed det tidigare utannonserade importörsavtalet. Hedin Motor Company AB utses till importör av Ford-produkter i Sverige.

I takt med att distributionskanalerna inom bilindustrin drastiskt förändras runt om i världen har Ford vänt sig till Hedin Group som en partner som passar perfekt med Fords höga ambitioner om att lyckas i Sverige.

Med förvärvet erbjuder Hedin Group en lösning där importören själv också är en viktig aktör som återförsäljare.

– Genom att förenkla och effektivisera verksamheten skapar vi ett tydligt erbjudande mot marknaden och vi kan använda erfarenheten från att vara en ledande återförsäljare för att förstå marknaden och kundernas behov och förväntningar. Vi kommer att investera i att stärka Ford-varumärket. Vi har ambitionen att vara ledande inom den snabbt växande digitaliseringen av branschen som möjliggör ett mer flerkanaligt sätt att sälja, säger Anders Hedin, ägare och VD för Hedin Group.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7054
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hedin bil köper Ford Sverige

Inlägg av RickardEM »

Två år som importör. :)
Ford summerar sina två första år som privat importör – rejäl volymökning
Bild

De senaste två åren har Ford i Sverige stått under Hedin Mobility Groups regi, och man har i samband med uppköpet gjort en rad betydande förändringar. Detta har gett bolaget ett rejält uppsving gällande volym, där man ökat med drygt 53 procent under 2022 jämfört med 2020 när bolaget stod under den tidigare ägaren Ford of Europe.

Det var i början av januari 2021 som Hedin Mobility Group förvärvade Ford Motor Company AB av Ford of Europe. Det nya bolaget, Hedin Motor Company AB, blev därmed en privat importör av Ford i Sverige med ansvar för import och distribution av personbilar och lätta lastbilar samt distribution av reservdelar och tillbehör.

Nu har det gått två år sedan uppköpet och resan har hittills gått mycket starkt framåt. Sett till rena ökningar i volym under 2022 jämfört med 2020 när man ägdes av Ford of Europe är ökningen för person- och transportbilar sammanvägt 53,2 procent. Den totala marknadsandelen för 2022 landade på 5,31 procent.

Ökningen på personbilssidan med samma parametrar imponerar ännu mer, där ökningen är 80,9 procent. Sett till marknadsandelar så hade man under 2020 2,02 procent och har ökat till 3,71 procent för 2022.

Även på transportbilssidan gör man en betydande volymökning med 22,5 procent, där man är det näst största transportbilsmärket i landet sett till marknadsandel som under 2022 slutade på 18,64 procent.

Denna ökning har skett till trots av en osäker omvärld som präglats av covid-19, halvledarbrist och invasionskriget i Ukraina, där många andra varumärken har tappat i volym under samma period.

John Hurtig är VD för Hedin Motor Company AB och ser flera skäl till varför denna framgång kan knytas till det nya importörskapet:

- Hedin Mobility Group är en mycket stark organisation som expanderar snabbt inom mobilitet och i flera länder. De jobbar för konstant utveckling och har betydligt kortare beslutsvägar än vad vi hade tidigare. Vi har tillsammans med dem kunnat bli mer kostandsaffektiva och volymdrivna, något som vi ser resultatet av nu, säger John.

En av de bilmodeller som gått starkast i Sverige under 2022 är laddhybridsversionen av Ford Kuga. Under det gångna året blev bilen Sveriges näst mest sålda laddhybrid med en segmentsandel på 11,46 procent.

En ny strategi för landets återförsäljare
I samband att man blev en privat importör formulerade Hedin Motor Company målsättningen om att Ford skulle bli ett av de tre största bilmärkena i landet sett till total marknadsandel samt att bli den största aktören i Sverige på lätta transportbilar.

Som ett led i målsättningen genomförde man under förra året stora förändringar i återförsäljarstrukturen och bildade fem större geografiska kluster med endast en återförsäljare som fick huvudansvar för varsitt kluster.

Detta har också bidragit till ökningen i marknadsandelar då det nya upplägget gjort processer och beslutsvägar betydligt enklare, där endast fem aktörer fått ett större ansvar för volym och lönsamhet. Det har också blivit tydligare synergieffekter mellan återförsäljarna och Hedin Motor Company eftersom det endast rört sig om fem återförsäljare.

Nio eldrivna bilar på marknaden innan utgången av 2024
När Hedin Motor Company nu blickar framåt kommande två år så finns det många aspekter som ska stödja företaget i resan mot att bli en av de tre största aktörerna i landet, inte minst sett till nya lanseringar. Innan utgången av 2024 ska Ford ha minst nio helt eldrivna bilar i Europa och Sverige, däribland en helt ny crossover som kommer att presenteras under första kvartalet i år och lanseras i två versioner, mot slutet av 2023. Man ska dessutom lansera en helt eldriven version av Ford Puma på personbilssidan.

På transportbilssidan, där man under 2022 lanserade den helt eldrivna Ford E-Transit, ska man innan utgången av 2024 lansera nya Ford E-Transit/Tourneo Custom samt en eldriven version Transit/Tourneo Courier.

Ytterligare lanseringar som är nära förestående under 2023 är bland annat Ford Bronco och nya Ranger Wildtrak, som båda kommer lanseras under första halvan av året.

Hedin Motor Companys målsättning för 2023 är en total volym på 22 000 bilar och en marknadsandel på 6,57 procent (person- och transportbilar sammanvägt).

Ny bilpartner till Ski Team Sweden X-Country
I somras inledde Hedin Motor Company också ett samarbete med Svenska Skidförbundet Längd (Ski Team Sweden X-Country) där man blev förbundets officiella bilpartner. Det är det största samarbetet som Ford någonsin ingått i Sverige och sträcker sig över flera år.

Man har bland annat en gemensam målsättning i frågor om hållbarhet då man vill säkra snötillgången i framtiden i visionen ”Snö om 50 År”, där Ford elektrifierade bilar spelar en viktig roll.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar