Garaget.org

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
chrizz

Inlägg av chrizz »

Istvan skrev:Chrizz, hur ser du att de va nyregistrerade? eller vilka det var?
Ja visst e dt tråkigt, fattar inte varför nån härfrån skulle göra så men men..
Man kan inte va populär bland alla... :rolleyes:

MVH
Istvan
Det är min site ;)

Användarvisningsbild
Istvan
Legend
Namn: Istvan C
Kör: Blandat
Kontakt:

Inlägg av Istvan »

[quote="chrizz"]Det är min site ]

Ahaa :) Tack för en bra sajt då!!

Du kan inte ta bort några ettor eller? :p
Känns ju som att de som röstat mer gjort de för att jävlas än att tycka så om bilen..
Eftersom inte en enda annan RS2000 har en etta så... :rolleyes:
Å ja anser inte att min bil e så mkt fulare en de andras..

Jaja skit samma, ja gillar den iaf!

MVH
Istvan
István Csiszár

chrizz

Inlägg av chrizz »

Istvan skrev:Ahaa :) Tack för en bra sajt då!!

Du kan inte ta bort några ettor eller? :p
Känns ju som att de som röstat mer gjort de för att jävlas än att tycka så om bilen..
Eftersom inte en enda annan RS2000 har en etta så... :rolleyes:
Å ja anser inte att min bil e så mkt fulare en de andras..

Jaja skit samma, ja gillar den iaf!

MVH
Istvan
Börjar jag radera 1:or för en ska jag göra det för resten. Då försvinner hela poängen med betygen ju, och man kan kan lika gärna låta den som skapar bilen välja valfritt medelbetyg när bilen skapas ;)

Men visst är det störande med 1:or på sånt som inte förtjänar det alls.. lika störande med 5:or på halvskrot.

Användarvisningsbild
Istvan
Legend
Kontakt:

Inlägg av Istvan »

[quote="chrizz"]Börjar jag radera 1:or för en ska jag göra det för resten. Då försvinner hela poängen med betygen ju, och man kan kan lika gärna låta den som skapar bilen välja valfritt medelbetyg när bilen skapas ]

Joo precis tänkte la det :)
E det många "finare bilar" som har 15st ettor? haha :D

MVH
Istvan
István Csiszár

chrizz

Inlägg av chrizz »

Istvan skrev:Joo precis tänkte la det :)
E det många "finare bilar" som har 15st ettor? haha :D

MVH
Istvan
15 var rätt mycket, men visst finns det väldigt många som har omotiverade 1:or, lika många som har omotiverade 5:or egentligen, så det lär ju dryga ut sig mer än vad man tror =)

Användarvisningsbild
Istvan
Legend
Kontakt:

Inlägg av Istvan »

chrizz skrev:15 var rätt mycket, men visst finns det väldigt många som har omotiverade 1:or, lika många som har omotiverade 5:or egentligen, så det lär ju dryga ut sig mer än vad man tror =)
Hehe ja det e många, å 13 av de fick ja efter denna tråden :rolleyes:
Va nog ingen bra idé med denna tråd.. .haha :D
Joo men ja förstår exakt hur du menar med!! Men som sagt, tack än en gång för en trevlig sida!

MVH
Istvan
István Csiszár

wipe

Inlägg av wipe »

4,2 ;)

Benan skrev:Alltid någon som gillar att sabba ju, inget att bry sig på...
4,10p av 21 röster... Helt okej för en gammal Capri! :)
http://www.garaget.org/?car=2182

chrizz

Inlägg av chrizz »

Drog mig lite för att lyfta den här tråden eftersom det var några månader sen den var aktuell, men what the heck :)

Betygssystemet har setts över, eller åtminstone den delen som räknar ut snittet. Det är kanske inte det första man tänker på, men om du räknar ut ett snitt själv ur de betyg du ser är satta så ser du att medelvärdet som bilen faktiskt har är annorlunda.

För att förkorta det hela: en bil med relativt bra betyg (säg 4.2 i snitt) påverkas nästan ingenting av en 1:a. Tvärtom med en bil med jättelågt snitt, den påverkas nästan ingenting av en 5:a. På så vis så SER man att folk röstar som de gör, men dessa "avstickare" påverkar snittet väldigt lite.

Detta medför att vi kan ha topplistor bland annat. Utan systemet skulle finfina bilar med massor av femmor sänkas rejält av bara ett mindre gäng 1:or. Det händer inte nu alltså =)

Mvh Christian

wipe

Inlägg av wipe »

chrizz skrev:Drog mig lite för att lyfta den här tråden eftersom det var några månader sen den var aktuell, men what the heck :)

Betygssystemet har setts över, eller åtminstone den delen som räknar ut snittet. Det är kanske inte det första man tänker på, men om du räknar ut ett snitt själv ur de betyg du ser är satta så ser du att medelvärdet som bilen faktiskt har är annorlunda.

För att förkorta det hela: en bil med relativt bra betyg (säg 4.2 i snitt) påverkas nästan ingenting av en 1:a. Tvärtom med en bil med jättelågt snitt, den påverkas nästan ingenting av en 5:a. På så vis så SER man att folk röstar som de gör, men dessa "avstickare" påverkar snittet väldigt lite.

Detta medför att vi kan ha topplistor bland annat. Utan systemet skulle finfina bilar med massor av femmor sänkas rejält av bara ett mindre gäng 1:or. Det händer inte nu alltså =)

Mvh Christian
Kallas medianvärdet va? :)
Sånt man fick lära sig i grundskolan.

chrizz

Inlägg av chrizz »

wipe skrev:Kallas medianvärdet va? :)
Sånt man fick lära sig i grundskolan.

Medianvärde? nej. Medelvärde. Medianvärdet av ett betygsystem på 1-5 är 3. Medelvärdet är baserat på vikt av hur många röster som lagts på varje betyg. Kan således vara annat än 3.

Ingår även det i grundskolan ;)

Men jag är inte helt hundra på vad du försöker säga iaf. Medelvärdet räknas inte fram på vanligt vis, det är vad jag ville förklara med mitt föregående inlägg.

edit: äh, nu är det snurrit. inte helt sant att medianvärdet är 3 för betygssystem på 1-5, men vi vilket fall är det inte medianvärde jag tillämpat =)

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Tjena chrizz.

har precis lagt upp min andra cossie på garaget.org.

Har en fråga. Hur går man tillväga om man vill ändra info och bilder? Detta gäller min 4x4 cossie då speciellt infon är gammal samt att några bilder ska bytas ut..

Mvh David

chrizz

Inlägg av chrizz »

jeims skrev:Tjena chrizz.

har precis lagt upp min andra cossie på garaget.org.

Har en fråga. Hur går man tillväga om man vill ändra info och bilder? Detta gäller min 4x4 cossie då speciellt infon är gammal samt att några bilder ska bytas ut..

Mvh David
hej. Du känner ju till hur du lägger upp en bil. Skapandet består i processen fram tills att du har bilen i listan under "min sida" egentligen. sen går du tillväga på samma vis för att ändra i den som när du la upp infon första gången.

för att ändra bildkommentarerna eller radera bilden så klickar du på den och hittar där lite alternativ.

wipe

Inlägg av wipe »

[quote="chrizz"]Medianvärde? nej. Medelvärde. Medianvärdet av ett betygsystem på 1-5 är 3. Medelvärdet är baserat på vikt av hur många röster som lagts på varje betyg. Kan således vara annat än 3.

Ingår även det i grundskolan ]
Men med ett medelvärde borde man ju inte få så som du beskriver tycker jag.
Där tar du ju 10 tal tex plussar ihop dom och sen delar med 10.

Men nu när jag tänker efter kanske de inte va medianvärdet jag tänkte på.
Det finns ju ngt som gör så här:
rösterna är lagda 1 1 3 3 3 så får man ett värde på 3.
ett medelvärde i detta ex hade ju gett 2,2

Jaja, shit samma, nödvängid diskution :)

chrizz

Inlägg av chrizz »

wipe skrev:Men med ett medelvärde borde man ju inte få så som du beskriver tycker jag.
Där tar du ju 10 tal tex plussar ihop dom och sen delar med 10.

Men nu när jag tänker efter kanske de inte va medianvärdet jag tänkte på.
Det finns ju ngt som gör så här:
rösterna är lagda 1 1 3 3 3 så får man ett värde på 3.
ett medelvärde i detta ex hade ju gett 2,2

Jaja, shit samma, nödvängid diskution :)
Klart den är nödvändig. Det är viktigt hur man räknar ut snittet ;)

Ett medelvärde är som du säger helt enkelt betygets vikt gånger antal och sen delat med antal betyg.

Säg att man har 50 5:or bara på en bil. Den får då snittet (50*5/50) (lite dum uträkning, men det är ju så :) 5.0 alltså. Får den en etta så blir det (50*5+1*1)/51, vilket sänker snittet till 4.92 direkt. Helt orättvist i mina ögon, iaf när det handlar om bilarna på garaget. Har den 50 st 5:or så är det med stor sannolikhet inte värd den där 1:an.

Medianvärdet hade här varit 5. Men det kan man ju heller inte generalisera till. istället kan man t.ex. använda snittet och medianvärdet och göra ett medelvärde på dessa. alltså ((50*5+1*1)/51)+5)/2 och du får 4.961. Lite mer rättvist iaf.

Det är inte så det räknas fram nu dock, utan på ett annat sätt utan medianvärde (drar av 20% i toppskicktet av betygen och 20% i botten, och räknar nytt snitt på det som finns kvar).

wipe

Inlägg av wipe »

Okej.
Jaja, då har vi löst det iaf :)
Men som sagt, ett medelvärde av medelvärdet och medianen hade ju varit ganska rättvist det också.

Skriv svar