Jodå, "Ernst" lever och är vid god vigör.....

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Tony-Avesta
Veteran
Namn: Tony L
Kör: Allt möjligt

Jodå, "Ernst" lever och är vid god vigör.....

Inlägg av Tony-Avesta »

Tjo....

Jag har varit en smula passiv på detta forum en längre tid, uten egentlig anledning, det har bara blivit så.

Så jag tyckte att jag kan väl pilla in en liten tråd igen då, vilket här sker.

För ett par månader sedan så var jag medverkande i en liten superbilsträff för andra året i rad. Jag var anlitad som mätguru och skulle mäta prestanda på de som ville ha det gjort på de medverkande bilarna.

Här kan ni läsa och se massor av bilder/filmer från själva superbilsträffen, en rätt kul tillställning. Jag provåkte de flesta bilarna på plats, och förra årret så provkörde jag en del.

http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=97994

Jag körde min gamla Sierra ner till denna träff, men detog inte då den inte direkt platsar som "superbil" :D Men när man sett alla svindyra superbilar fara fram och tillbaka på flygrakan så kliade det ju lite i gasfoten att få dra en liten repa med Sierran. Så när de flesta redan åkt hem och bara ett litet gäng seglivade med dyrbilar var kvar så tassade jag fram mot startlinjen med min gamla grå. Folk kikade vääääldigt konstig på mig och undrade säker var i hela sjuttons helvete den där "skitbilen" hade på banan att göra och höll på med.

Jag stannade på linjen en liten stund och folk kikade, sen klev jag av på tvåan och resten kan ses på bilderna i länken nedan. Efter starten på tvåan så är det trean som gäller för hela slanten hela vägen. När jag så var klar och tassade tillbaka mot starten och den lilla folksamlingen igen så stod hela gänget superbilsägare och hoppade jämfota, tjoade och klappade händer. Någon kom fram och funderade var i hela helvete det var för nåt, för original var det då inte.... :D :D

Här är länken till bilderna, de är tagna i snabb serie så bläddrar man bilderna snabbt framåt så ser det nästan ut som en film.

http://saab.ath.cx/community/tony418/R%f6kmaskin/

Jo, jag har nya bakdäck nu..... :D

En annan skoj sak var att jag ju mätte en Carrera GT när den körde en repa. Tar jag ur denna repa och kollar vad den presterade från 50-200, och sen jämför det med min bästa repa 50-200 med Sierran så kan man se att när CGT når 200 km/h så ligger Sierran "bara" 53 m efter. Jag hade trott det skulle vara betydligt mer skillnad faktiskt, ja mellean ett sketet snik till hembygge som inte ens har särskilt mycket effekt, och en av världens raskaste superbilar som CGT.

Visst är 53 m ändå i praktiken stor skillnad, för man kan ju försöka åka ikapp och om man vill..... :D Men samtidigt så känns det ju inte så illa att bara tappa ca 2 långtradarlängder mot en Porsche Carrera GT om vi skulle ha klippt till fullt sida vid sida från 50 km/h. Om man vill kan man ju göra sig lite lustig och se det som så, att killen i CGT har betalat 3,7 mille för att köra ifrån en gammal Sierra med 50 m....:D

MVH Tony
Sierra Aero -89

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag vill köpa dina navkapslar;)

Användarvisningsbild
Marcus L
Veteran
Namn: Marcus Lindström
Kör: Ford
Medlemsnummer: 375

Inlägg av Marcus L »

din bil var iaf. väldit fin..
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92

Focus 1,0 -18

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Namn: Fredrik Wolf
Kör: Skoda Octavia 1,8TSI
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inlägg av -FW- »

Hehe, alltid lika underhållande trådar. Keep it up! :D

Användarvisningsbild
Moffegrev
Veteran
Namn: Mattias Linerzen
Kör: Octavia RS ++

Inlägg av Moffegrev »

nice jag skulle mer än gärna ha din sleeper sierra...
:nxsmile:

Användarvisningsbild
Andreas
Veteran
Namn: Andreas Andersson
Kör: Sierra

Inlägg av Andreas »

Bild 45 var kul. :)

Tony-Avesta
Veteran

Inlägg av Tony-Avesta »

Navkapslarna är ett delikat designtrick, och därför är de nog för dyra för Gävlebor skulle jag tro...... :-)

Märkväl att jag aldrig använder bromsen under denna körning, utan bara kliver av på tvåan och sen far runt på trean och hänger ut rumpan. Inget fjollbromsande alltså för att hindra bilen att fara iväg.

MVH Tony
Sierra Aero -89

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Är det nån slags merit menar du ;) var ett bra tag sen man behövde använda bromsen för att leka :)

Tony-Avesta
Veteran

Inlägg av Tony-Avesta »

Mikael S skrev:Är det nån slags merit menar du ;) var ett bra tag sen man behövde använda bromsen för att leka :)

Merit och merit...

Jag tycker man titt som tätt ser spår på vägar och gator efter gossar som använt bromsen när de "ritat", med mer eller mindre hackiga streck i backen. Det verkar trots allt vara ganska få som har mos nog till att låta bilen bara rita på som den behagar med mjuka långa nästan raka streck.

Bromsa fast går ju att fixa med nästan vad trött junk som helst bara man är envis nog.

MVH Tony
Sierra Aero -89

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Håller med om det. Syns så väl på garaget.org t.ex där massor av folk lägger upp film på sina volvos och vad det nu är med fullbroms, ståendes på varvstoppet i en oljepöl för att få fram en rökslinga. Lika som att kika på konbanedriftingen som blivit populär här i trakten när gossarna pumpar i 6kilo i sina 165:or för att ens kunna ta sig runt banan med gnisslande däck.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Navkapslarna är fina, har en uppsättning liggandes. Gick upp en storlek på fälg så då passar de inte...
Heder till Tony & Ernst som kommer med bilder...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Tony-Avesta
Veteran

Inlägg av Tony-Avesta »

Mullis skrev:Navkapslarna är fina, har en uppsättning liggandes. Gick upp en storlek på fälg så då passar de inte...
Heder till Tony & Ernst som kommer med bilder...

Har du navkapslar liggandes? Sådana som jag har på Sierran? De kan jag vara intresserad av faktiskt.

MVH Tony
Sierra Aero -89

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Tony-Avesta skrev:Har du navkapslar liggandes? Sådana som jag har på Sierran? De kan jag vara intresserad av faktiskt.

MVH Tony
Jaså? Är av märket Jacky, tror jag. Gjorde Ford såna orginal eller? Är 14" på dem...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Tony-Avesta
Veteran

Inlägg av Tony-Avesta »

Mullis skrev:Jaså? Är av märket Jacky, tror jag. Gjorde Ford såna orginal eller? Är 14" på dem...

Nä, de jag har på Sierran på bilderna är originalkapslar till SAAB 9000, ja även fälgarna är original 9000-fälgar 15".

MVH Tony
Sierra Aero -89

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Mikael S skrev:Är det nån slags merit menar du ;) var ett bra tag sen man behövde använda bromsen för att leka :)
haha jo,, det är väl bara lägga i 2an å gasa?? så gör jag :^o ooops glömde skriva,, coola bilder

Skriv svar