Bara sopor och klåpare som åker Ford? Mig själv inräknad.

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Fast Ford
Veteran
Inlägg: 805
Blev medlem: lör apr 10, 2004 10:00 am
Namn: Petter Wejsfelt
Kör: Allt svart, resten vitt!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Bara sopor och klåpare som åker Ford? Mig själv inräknad.

Inlägg av Fast Ford »

Antar att detta blir som att kasta in en brandfackla på en bensinstation men va fan..

Vill också påpeka för alla klart och tydligt att det INTE rör sig om personangrepp även om som nämns i texten känner sig träffade så är det mer generellt än personligt. Samt att det är helt mina egna tankar och åsikter, inget som ni andra måste tycka om eller hata. Jag påstår heller inte att jag själv på något sätt är bättre eller har en bil som är värre/har presterat mer än någon annan.


1: VART TAR ALLA TÄNKTA BYGGEN VÄGEN??

2: VARFÖR INGA 110% BYGGEN I SVERIGE??

Dessa två frågor har gång på gång snurrat genom mitt huvud, senast när jag satt och bläddrade i en gammal bilsport igår. Vet att frågan om "döda" byggen varit uppe förut x-antal gånger, men jag tycker inte att jag fått tillräckliga svar. Har varit här nästan sedan starten, april -04 och har sett otaliga tådar med tilltänkta byggen, tyvärr väldigt få som blivigt något av. Vet nog inte en enda på rak arm. Väntade väldigt lälnge på R och hans escort men har givit upp, väntade även på BigBHPs sierra, tyvärr där också. Coglines sierra såg lovande ut, blev inget, LOJDEN har något på G, hoppas hoppas hoppas.

Sedan finns dom som varit igång men inget presterat, MatiasL, svarta escort med godsaker presterade bara ett ras, 701hk eller vad fifflaren hette från dalsland/värmland presterade en film, 5-6sek lång. M.Ohlsson har ett fungerande bygget som är något utöver det vanliga men ännu inget presterat, hoppas lika mycket som du Micke att det lirar nästa sommar och att tiden räcker till.

Fordarnas prestationer på strippen är en gåta för sig själv, Hagberg och Fredrik har i mina ögon presterat ingeting. Vet att nästan ingen delar min uppfattnig här men jag ser det så.

-Saaben i senaste bilsport, under 10 sek, ca 750hk
-Fredde Över 10 sek, ca 750hk
-Hagberg Över 10 sek, ca 850hk(har han åkt under 12sek?)

Det finns många fler som åker lika snabbt och lite snabbare med mindre effekt, men ingen ide att rada upp tider. Jag tycker dom borde kommit under 10 nu med tanke på effekt och viss träning.
Sedan går det alltid att tjafsa om att han har sådana däck, jag hade inte fullt ladd, det var kallt i luften=dåligt fäste, lättare bil, mindre luftmotstånd bla bla bla, men det tycker bara jag är ursäkter. Ta i och kör för f.n.

Större prestation står Conny P för som åkte 10,24(ev rättas) med bara några repors träning, och Cogline som åkte 10,88(ev rättas) redan första säsonen med mycket standardprylar. Frdde har harvar runt i sin utan att nå nian i många säsonger och med mycket träning, därav min åsikt.


Sedan finns det dom som vräker iväg pengar men inget får fram. Varför finns det inga 110% byggen på fordbasis.

Ok, det finns några halvhjärtade byggen som platsar i bilsport, både 330kit och 17" på en sierra, men räcker inte riktigt till enligt mig.

-Limmets BMW, den svarta, ultimata bilen enligt mig och min smak
-Den Gråa 242an i bilsport höstas, inte dålig på nått
-Björnerhags vita M3a, har allt och åker 1,20 i SS
-PAs 93X, snabb den också, hyfsat rakt fram, snabbare på bana
-Markströms BMW E30, byggd för rakt fram, snabb som hoppsan

Ingen ide att sitta och rabbla fler bilar, det blir tyvärr inga FORDAR, som är svenska.

Fordbyggen som duger nått till är bla

-Rolf Klypen RS500
-Stian Hafsengens EX Escort
-Leif Nilsen Escort
-Åge Flugre Texaco RS500
Finns fler men varför rabbla.


Ja jag vet ni säger allt är PENGAR, men det stämmer inte. Kolla på Martin i Ljungby tex. Med det han har satsat på sina bilar som alltid blir nästan klara så kunde han haft den svarta escorten han har nu med 6-v FFD-låda, M-sportdiffar fram+bak, magnesiumben+knivar, vattenkylda AP och en stabil motor på 600hk.

Mycket är pengar, mycket är kontakter, mycket är intresse och mycket är kunnande. Men det borde finnas någon i detta land, dubbelt så stort som Norge som kude få fram EN enda liten bil man kunde dregla på.

En som fortfarande står högt i kurs hos mig är Qvarnström. Jag vet att flertalet här inte gillar vad och hur han gjorde saker, men jag skiter i han som person och hur han finansierat bilen som jag gillade skarpt.
Det var en tråd för längesedan om bilen och prestationen när han körde och hans enligt vissa var den så dålig att det nästan var en standardmaskin med påställt 330kit, vilket gör hans tid ännu bättre. Har sett honom ett antal gånger på bana och enligt mig kan han spaka också, och bra tryck verkade det vara, men men som vissa sa var det kanske mest tröjor och dekaler.

Hoppas nu inte detta blir en tjafstråd för som jag sa innan är inte detta skrivet för att kritisera utan med en undran varför inga superfordar dyker upp. Om ni tycker annorlunda skriv gärna det men skriv vettigt, inte bara ett inlägg i stil med "IDIOT!". Det ger inget svar på min undran.


Sist så får jag väl sriva en liten ang mina egna planer för annars kommer väl "och vad fan har du själv gjort" som ett brev på posten.

-08 i Sierra RWD, 408hk drivhjul.
-Mantorp med FMCS
-Kinnekulle privatträff
-Mantorp med Gatebil
-Kinnekulle privatträff
-Rudskogen med FMCN

-09 i Sierra RWD, hoppas vara klar 1 Maj, ny motor mellan 450-500 drivhjul + div modds med drivlina och hjulupphägning.
-Fler banåka än -08 om grejorna håller
-Bra väder
-Det blir inte heller denna gång något bygge som platsar i någons våta dröm utan en sierra i mängden med lagom effekt, bra väghållning och flitigt brukande, bra grejor men inget top of the line. Inget MoTec, inga Öhlinare, inget Autoverdi men förhoppningsvis klart att köra skiten ur snarast.

Undrar lite vad som kan komma fram -09, brukar altid vara något oväntat som dyker upp, för det lär ju vara fler än jag som bygger nytt. Det kanske rent av kan läcka något i tråden här. Vem blir FCSs egen "Playmate of the year -09"

-Tias Evo?
-LOJDEN?
-M.Olsson?
-C?

//Petter

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Jag satsar på Tröjor och Dekaler -09.
Förhoppnings mer jobb än denna jävla pisshösten givit.

Sen får man se, kommer troligtvis inte sälja iaf... Ska forsätta kämpa mot mitt mål. Kanske blir de 2010. Tycker de är sen fint ut (2010) Så de känns inte alls så tokigt.....

/Lars

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5651
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Göra klart kostar ju för då rasar det...förr eller senare :D :D
Roligare att bara köpa delar hela tiden :D

Men 1 dag ska jag komma i ett färdigt åk!!!!

Men jag har Jävligt mycket Prylar liggande :D :D räknas inte det.
För mig kan jag säga att varje gång det närmar sig så inser jag hur mycket pengar det är i 1 bil o eftersom jag fått jobba/handla ihop allt själv så känns det då jävligt tungt om det skulle rasa eller liknande så det är därför man slaktat av handlat nå annat etc.
Editerat

Användarvisningsbild
Extreme
Legend
Inlägg: 2413
Blev medlem: sön aug 17, 2003 5:34 pm
Namn: Fredrik N
Kör: Escort cosworth.Evo 6 TME.V70 R-Design 2011.A3 tfsi sportback quattro.
Ort: Utanför Linköping

Inlägg av Extreme »

en Escort i mellan sverige kommer bli ett riktigt fint bygge o nåt att slå på banorna.Ska komma ut 09 som de ser ut,har inte vart ute på nårga år nu :)
Finns en i skåneland med som är riktigt riktigt hårig,men när den kommer vet ingen!
Extreme Tuners Sweden

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag tror att många börjar men inser sedan att det kommer att kosta för mycket att löpa linan ut och då ger upp, tyvärr har man då kanske redan skrävlat om bilen och, ja o resten vet vi ju.

Jag har inga ambitioner om att åka fort då rattlåsrally inte är min grej :starter: utan hålla mina bilar i ett rullande skick, samt sprätta lite snö o grus :D

Användarvisningsbild
Jimpan_
Legend
Inlägg: 1042
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Jimmy Rahm
Kör: Ford Sierra Cosworth RWD/Golf 2/A4 1.8TS Quattro
Ort: Linköping

Inlägg av Jimpan_ »

Verkar ju som att många som har potenta Cossies säljer av dom när de börjar bli klara...Synd tycker jag iaf..Ser ju många escorter mm i säljes numera.

Användarvisningsbild
Fast Ford
Veteran
Inlägg: 805
Blev medlem: lör apr 10, 2004 10:00 am
Namn: Petter Wejsfelt
Kör: Allt svart, resten vitt!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Fast Ford »

Martin skrev:Göra klart kostar ju för då rasar det...förr eller senare :D :D
Roligare att bara köpa delar hela tiden :D

Men 1 dag ska jag komma i ett färdigt åk!!!!

Men jag har Jävligt mycket Prylar liggande :D :D räknas inte det.
För mig kan jag säga att varje gång det närmar sig så inser jag hur mycket pengar det är i 1 bil o eftersom jag fått jobba/handla ihop allt själv så känns det då jävligt tungt om det skulle rasa eller liknande så det är därför man slaktat av handlat nå annat etc.
Editerat
Du är alltid min idol, de vet du. Lite som fjant i "trolltyg i tomteskogen" är du här på FCS
Extreme skrev:en Escort i mellan sverige kommer bli ett riktigt fint bygge o nåt att slå på banorna.Ska komma ut 09 som de ser ut,har inte vart ute på nårga år nu :)
Finns en i skåneland med som är riktigt riktigt hårig,men när den kommer vet ingen!
Vore kul om det besannas för just detta har jag hört här de senaste 4 åren :banghead:
Modj skrev:Jag satsar på Tröjor och Dekaler -09.
Förhoppnings mer jobb än denna jävla pisshösten givit.

Sen får man se, kommer troligtvis inte sälja iaf... Ska forsätta kämpa mot mitt mål. Kanske blir de 2010. Tycker de är sen fint ut (2010) Så de känns inte alls så tokigt.....

/Lars
Runner up till titeln "FCS Playmate of the year 2010" ihop med Sydis och Davve ;)

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Ort: Lindesberg
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

Förstår själv inte varför det måste bli så otroligt extremt på en gång??
Kan man inte ha en fortlöpande uppgradering allt eftersom ist...
Ser som sagt många som snubblat på mållinijen och sålt tyvärr.

Själv fick jag min "körbar" i augusti 08, Och vilken känsla det var :)
Var med inne på den väldigt målinriktade vägen i 1,5års tid och tänkte att den ska fan inte ut innan den var 100% färdig..
Men sen tog pengarna slut och det var en fix-it kvar att handla och jag deppade ihop totalt..
Men kom på en dag att det vore ju bra att köra in spisen iaf, och kastade i orginallådan.
Och det var nå jag aldrig kommer att ångra :D Hade helt glömt bort hur jävla underbart det var att spaka en sån här maskin..
Så nu är jag ute så fort det är väder för det och plågar lådan :)

Så man får väl spara pengar och ha roligt under resans gång.

Trevlig ford sommar 09 på er.
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Fast Ford skrev: Runner up till titeln "FCS Playmate of the year 2010" ihop med Sydis och Davve ;)
Härligt :D Davve siktar ju på årets toffel 2010 så då blir det väl mellan mig och Sydis det kommer stå ;)

TwoNiner
Veteran
Inlägg: 738
Blev medlem: tor aug 21, 2003 9:26 pm
Namn: Robert B
Kör: BMW Z3 M Roadster -98, BMW 325 -94
Ort: Stockholm

Inlägg av TwoNiner »

Ja vad säger man....Hade själv en gång en plan..Som för övrigt redan är påbörgad och nergrävt en bunt pengar i, en 2,9 biturbo maskin..Som jag hade tänkt bli en duktigt potent bil/maskin..Smällde dock bilen för 3 år sedan och dom 200K som vart hårt ihopjobbade pengar då, fick gå till en insatslägenhet + renovering istället..Men men man vet aldrig hur livet svänger när det gäller bilbyggen..Hursom ska jag bygga klart min bil och det har jag gett mig fan på och ger mig fan på även idag 3 år senare...Visst kanske inte nån sketen 2,9 hör hit till tråden men..Tänkte mest på hur/vad som kan hända runtom i livet så att bilbyggen hamnar lite åt sidan i livet..
Sierra 2,9I -90 BI Turbo
Ultra Motor

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Snackar vi strippkörning så är min åsikt att det verkar vara få som bygger euro-Ford med euro-Fordmotor och riktigt vettig strippoptimering. Det finns en rad fräcka "riktiga" dragracebilar som går fort, oftast med V8.

Jonnys mattsvarta Sierra med Pintoturbo är rätt nära, det var väl låga elvor i somras. Tian kommer med sannolikhet i sommar. Men det är ju en ren strippkärra.

Jämfört med hur folk åtminstone häruppe i norr bygger andra märken som åker fort tycker jag det verkar som Cossieligan söderut gör mycket annorlunda. Det är mindre turboaggregat istället för lastbilsturbo, det är chippade/mappade standardsprut istället för MS/VEMS, det är stenhårda sänkta bilar med kassa hjulvinklar och fel däck.

Lite elakt förstås med glimten i ögat ;-)

Men känslan jag får är att de som bygger vassa Cossies (för det är ju mest sånt) vill ha bilen mer allround och då får man antingen pruta bort några sekunder på strippen ELLER mata in massor med mer pengar (och stoppa in stålarna på rätt ställe).

Sedan är också frågan hur fort man ska åka för att det ska "räknas"? Ska man under 10 sekunder utan fyrlänk och stel axel är det en rejäl utmaning att få prylarna till att hålla - eller så får man ha brutal effekt och mesa i starten.

Att mäta prestationerna på rundbana är ju mycket svårare...

Nu blev det här mest dravel, tror jag. Jaja.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Qvarnis sierra väger fortfarande välldigt tungt då ja upplevde den som något som var "extremt" vilket man inte gör längre då hela standarden har höjts numera är ju 4-500hk inte "ballt" längre. Fanns även en annan Escort i sthlm trakten som var något utöver de vanliga med 6växlat rakskuret wrc bakvagn vattenkylda ap med 400mm skivor och närmare 700hk puffra osv båda dessa bilar tror jag är två av dom ballaste cossies som nånsin rullat i sverige vet ju att de ha rullat fler t.ex anders i ljungbys escort "ex lars k"? Upplevde dom två första som nånting du bara kunde se i tidningar och på tv ungefär..:nxsmile: Kanske inte har varit snabbast rakt fram osv men endå varit mest allround dock osäker på om anders blev klar med bilen någon gång så låter de vara osagt..Finns dock fler balla byggen men hur går de för dom?
Lojdens nya bygge tror jag blir rätt ballt, kul att någon går utanför ramarna och gör nåt som ingen annan gjort eller tja gjort å gjort, gjort i sverige iaf vad jag vet.Hoppas bara han byter vev och överfall så han slipper rasa som alla andra värstingar;)
Vilken blir den ballaste cossien overall 09? vem tar första steget?


Cossie ägare är nog klåpare trots allt! Jag e ballast bakom tangentbordet och snabbast i garaget!!Lite finare, lite bättre än sydis!;)



Mvh
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Modj skrev:Härligt :D Davve siktar ju på årets toffel 2010 så då blir det väl mellan mig och Sydis det kommer stå ;)
Icke att förglömma att sydis faktiskt ligger på plats numero uno när de gäller Playmate 08 samt 09 då han levererat med Cowboy bilder här!;)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

Inlägg av m.ohlsson »

får väl skriva några rader eftersom mitt namn verkar va uppe, vilket ja inte förstår riktigt, min bil är ingen värsting, LÅNGT ifrån!!! det är en flygel me rör inv å sellholm fjäderben,standard låda å bakklump, större bromsar fram å 17", 440hk å 500nm, kan man få ut i ett 330kit me om man höjer lite laddtryck,sen att det är en flygel och att ingen annan verkar våga sätta en slipmaskin i kanske är därför min bil tas upp,ingen aning MEN!!! varför min bil inte varit ute detta året är för att ja å min sambo köpte hus i juli, affären blev klar i april så pengar och framförallt tiden har inte alls prioriterats på bilen, haft den sen -01 så den kan gott stå till sig ett tag till känns det som, finns annat som prioriteras just nu med villa å mer seriösa familjeförhållanden, att ja inte åkte -06 och -07 beror på ras å missöden vilket gjorde att motivationen totalt va helt borta,-07 kapa jag taket och byggde en helt ny motor och båge,mer elr mindre en ny bil vilket tar mer än 2helgdagar att genomföra,gör jobbet själv om ja inte ber kompisen skruffse att svetsa alu lite elr om goda råd, jag har inget direkt mål med min bil och det vet petter med,jag har aldrig nämt att åka under minuten på kinnekulle,köra superstage på 1,20, elr åka 150mil till piteå för att åka en 9a 10a 11a 12a 13sekunder repa, ja har min bil för ja gillar skarp modellen och framförallt som många förstått,att ja tycker om att tillverka å bygga HELT efter eget huvud å tankar,vill inte ha massa "ligger på hyllan för leverans" delar,om/när bilen blir klar och tid finns mellan husrenoveringar, hålla handen kvällar elr annat mer prioriterat,kommer jag säkert ta ut bilen å köra,kanske ställer den på transporten å åker till kullen,norge elr emmaboda o TESTAR bilen,timmarna ja lägger på bilen är helt för MIN EGEN skull att det är kul,inte för att visa andra att "ja kan ta i så d knakar å skiter i om ja skrotar motor elr hela bilen", vill inte rasa och skiter i va andra tycker om ja åker sakta elr sladdar för lite.om det blir 2min i superstage, visst säkert kass tid men JAG hade kul ialf, därför håller ja på med min hobby, vem vet,kanske får ett ryck i helgen å river bilen igen för att göra nåt annat me den så den inte kommer ut igen elr kanske aldrig, MEN en sak e säker!!! alla som frågar om bilen är till salu elr lägger bud på bilen kan lägga ner.....JAG SÄLJER ALDRIG MIN BIL!!!!!!

Ni som vill ha Sveriges bästa smörgåstårta till kalaset, ring FAST FORD, han är faktiskt snäll å trevlig!! :)
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Jag kör Ford mest för att det inte är BMW, Audi eller Volvo:)
Sen så tycker jag att äldre Ford har en charm som de andra saknar. Gäller både jänkare och europeer. GM är ju också så tråkigt och Chrysler för dyrt. Men jag gillar ju nästan inga bilar efter 75.
Mina projekt är för många och min ekonomi för dålig och intresset för finish obefintligt. Men jag kör mycket med skrotet.

Håller inte BigBhp på och bygger fortfarande?

Skriv svar