Alternativ till sandblästring
- PJ.Wessman
- Veteran
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
- Namn: Per-Joel. Wessman
- Kör: Lexus IS250
- Ort: Helsingborg
Alternativ till sandblästring
Står i valet och kvalet om jag ska lägga tid och ork på att renovera en gammal escort i vinter. Tanken jag har är att strippa den helt och sen skicka i väg på blästring. Är dock lite tveksam till om sandblästring är bästa alternativet?
Borde det inte lagras en massa damm och sand i de små skrymslar och vrår som finns trots att det är en rensad bil? Och detta lager av sand och damm borde ju vara perfekt för att suga upp fukt och i slutändan göra att rosten kommer tillbaka?
Så börjat söka alternativ? någon som vet? gärna med ett pris mellan tummen och pekfinger... är ju berädd att lägga runt 10 tusen på att blästra bort rost så det är enkelt att börja med svetsningen... Men billiga alternativ e ju alltid bäst!!
MVH
Borde det inte lagras en massa damm och sand i de små skrymslar och vrår som finns trots att det är en rensad bil? Och detta lager av sand och damm borde ju vara perfekt för att suga upp fukt och i slutändan göra att rosten kommer tillbaka?
Så börjat söka alternativ? någon som vet? gärna med ett pris mellan tummen och pekfinger... är ju berädd att lägga runt 10 tusen på att blästra bort rost så det är enkelt att börja med svetsningen... Men billiga alternativ e ju alltid bäst!!
MVH
Pinglan-->http://www.garaget.org/?car=142032
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 7459
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295

Är bilen helt rensad så ska det gå o bli kvitt sanden genom att blåsa med en jäkla massa tryckluft, tänk bara på att sanden fäster fint på hålrumsrostskydd, så innan en blästring så rekomenderar jag en hetvattentvättning tillsammans med en riktigt fin petroliumavfettning och en alkalisk dito som avslutning.
Blästerfirmor skyr olja o fett som pesten då sanden blir förstörd, så en tokren kaross o några lådor öl och veterlängder så har du halva inne.
Blästerfirmor skyr olja o fett som pesten då sanden blir förstörd, så en tokren kaross o några lådor öl och veterlängder så har du halva inne.
- PJ.Wessman
- Veteran
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
- Namn: Per-Joel. Wessman
- Kör: Lexus IS250
- Ort: Helsingborg
Sånna svar gillar jag. Rengöringen med hetvatten och högtryck är inga problem. Några speciella leverantörer av avfettning och alkaliskmedel som rekomenderas? ju starkare desto bättre?SK Racing skrev:Är bilen helt rensad så ska det gå o bli kvitt sanden genom att blåsa med en jäkla massa tryckluft, tänk bara på att sanden fäster fint på hålrumsrostskydd, så innan en blästring så rekomenderar jag en hetvattentvättning tillsammans med en riktigt fin petroliumavfettning och en alkalisk dito som avslutning.
Blästerfirmor skyr olja o fett som pesten då sanden blir förstörd, så en tokren kaross o några lådor öl och veterlängder så har du halva inne.
Jag satt och kolla runt lite på vad som skrivits om blästring på nätet. Det som jag läst mig till är att 1. sandblästring på plana ytor inte funkar!, 2, direkt efter sandblästring måste man dra på skyddsprimer.
Alternativen till Sandblästring är syradoppa karrossen, tydligen hyfsat dyrt och inte jätte många som gör det,
Kolsyreis blästring i stockholmsregionen för 9-10 tusen. svårt att tror det blir lika bra behandling mot rosten som sand dock..
Glasblästring?? som sand men med glas? kostnad okänd.
Någon här som har blästrat hel kaross och kan dela med sig av mer erfarenhet?
Pinglan-->http://www.garaget.org/?car=142032
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
Jag använder mig av en alkalisk avfettning som som heter HE 1 (10 L-dunk), faktiskt bättre än SnowClean grovrent extra.
Petroliumafettningen jag kör med är Hagmans i 20 L-dunk, tänk bara på vid val av just petroliumavfettningen att det inte är nått miljöjunk, utan en riktig avfettning utan microemulitioner o annat miljöhumbug.
Helt rätt blästra du en plan yta så upphör den o bli just plan, motorrum, golv inne, underrede, bagage går fint o blästra, tak o andra stora plåtytor skulle jag slipa ner med maskin i stället.
Har du falsrost i dörr o huv så öppna falsen o blästra endast där med en mindre bläster och sen kan du köpa 30% saltsyra i färghandlen o syra själv, skölj med vatten efteråt o beta plåten med forsforsyra, även den köper du i välsorterade färgaffärer.
När plåten är öppen efter blästring eller avsyrning så är det ju så att oxidationen börjar omedelebart, så en primning är ju att föredra direkt.
Det finns en tvåkompsprimer som heter Whashprimer och den aktivatorn som den har innerhåller just forsfor och är mycket bra, dock säljs den endast i 5 liters eller större förpackningar pga av att miljöb*bögarna tycker att hemmapulare inte ska kunna köpa 1 liters burkar längre, så 5 liter eller mer är det som gäller nu... o den är inte billig, men mycket bra.
Petroliumafettningen jag kör med är Hagmans i 20 L-dunk, tänk bara på vid val av just petroliumavfettningen att det inte är nått miljöjunk, utan en riktig avfettning utan microemulitioner o annat miljöhumbug.
Helt rätt blästra du en plan yta så upphör den o bli just plan, motorrum, golv inne, underrede, bagage går fint o blästra, tak o andra stora plåtytor skulle jag slipa ner med maskin i stället.
Har du falsrost i dörr o huv så öppna falsen o blästra endast där med en mindre bläster och sen kan du köpa 30% saltsyra i färghandlen o syra själv, skölj med vatten efteråt o beta plåten med forsforsyra, även den köper du i välsorterade färgaffärer.
När plåten är öppen efter blästring eller avsyrning så är det ju så att oxidationen börjar omedelebart, så en primning är ju att föredra direkt.
Det finns en tvåkompsprimer som heter Whashprimer och den aktivatorn som den har innerhåller just forsfor och är mycket bra, dock säljs den endast i 5 liters eller större förpackningar pga av att miljöb*bögarna tycker att hemmapulare inte ska kunna köpa 1 liters burkar längre, så 5 liter eller mer är det som gäller nu... o den är inte billig, men mycket bra.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis sep 07, 2010 9:20 pm
- Namn: fredric breman
- Kör: saab
- Ort: trollhättan
blästring
Tjenna
jag sysslar med med blästring och liknade
vi änvänder kalk det är det bästa det finns inga rester utav silikat i den därför ingen risk för återost och det går inte att jämnför med garage blästring:p
jag sysslar med med blästring och liknade
vi änvänder kalk det är det bästa det finns inga rester utav silikat i den därför ingen risk för återost och det går inte att jämnför med garage blästring:p
- PJ.Wessman
- Veteran
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
- Namn: Per-Joel. Wessman
- Kör: Lexus IS250
- Ort: Helsingborg
Detta lät ju intressant. blästrar ni hela karosser? hur brukar resultatet bli?lissom skrev:Tjenna
jag sysslar med med blästring och liknade
vi änvänder kalk det är det bästa det finns inga rester utav silikat i den därför ingen risk för återost och det går inte att jämnför med garage blästring:p
Min tanke är inte en garage blästring, Utan min tanke är att hitta rätt firma som kan utföra blästring med topp resultat.
lägger ni grund direkt fter blästring??
Pinglan-->http://www.garaget.org/?car=142032
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
- m.ohlsson
- Legend
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Micke Ohlsson
- Kör: Bil
- Ort: Uddevalla
jag blästrade min kaross, kostar 2000:- för under och inv, tvätta bilen innan är INTE att rekomendera då högtryckstvätten går in överallt,vatten in i varje punktskarv under är inget ja vill ha på en gammal bil ialf, jag körde min under med roterande ståltrissa på vinkelslip, funkar skitbra innan blästringen.
bilder efter blästring:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 03&page=27
lycka till
micke
bilder efter blästring:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 03&page=27
lycka till
micke
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- PJ.Wessman
- Veteran
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
- Namn: Per-Joel. Wessman
- Kör: Lexus IS250
- Ort: Helsingborg
Din projekttråd är flyttad från "våra bilar" så har inte möjlighet att kolla in resultatet. Tack för tipset om att "bara" slipa med stål trissa. tror det får bli det. Var det någon lokal firma som utförde arbetet?m.ohlsson skrev:jag blästrade min kaross, kostar 2000:- för under och inv, tvätta bilen innan är INTE att rekomendera då högtryckstvätten går in överallt,vatten in i varje punktskarv under är inget ja vill ha på en gammal bil ialf, jag körde min under med roterande ståltrissa på vinkelslip, funkar skitbra innan blästringen.
bilder efter blästring:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 03&page=27
lycka till
micke
Pinglan-->http://www.garaget.org/?car=142032
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
Projektsidan för Pinglan--> http://www.wix.com/sway01/pinglan
- m.ohlsson
- Legend
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Micke Ohlsson
- Kör: Bil
- Ort: Uddevalla
ja det är en firma i uddevalla, men så stor skillnad kan de ju inte vara på priser, sand som sand, men rekomenderar att blästra efter du kört med trissan, blir kanon efter blästring,kommer inte åt överallt med trissan och att ALLT övrigt skit försvinnerPJ.Wessman skrev:Din projekttråd är flyttad från "våra bilar" så har inte möjlighet att kolla in resultatet. Tack för tipset om att "bara" slipa med stål trissa. tror det får bli det. Var det någon lokal firma som utförde arbetet?
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se