Alternativ till sandblästring

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250
Ort: Helsingborg

Alternativ till sandblästring

Inlägg av PJ.Wessman »

Står i valet och kvalet om jag ska lägga tid och ork på att renovera en gammal escort i vinter. Tanken jag har är att strippa den helt och sen skicka i väg på blästring. Är dock lite tveksam till om sandblästring är bästa alternativet?

Borde det inte lagras en massa damm och sand i de små skrymslar och vrår som finns trots att det är en rensad bil? Och detta lager av sand och damm borde ju vara perfekt för att suga upp fukt och i slutändan göra att rosten kommer tillbaka?

Så börjat söka alternativ? någon som vet? gärna med ett pris mellan tummen och pekfinger... är ju berädd att lägga runt 10 tusen på att blästra bort rost så det är enkelt att börja med svetsningen... Men billiga alternativ e ju alltid bäst!!

MVH

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7459
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Kostar det 10000kr för att blästra en kaross? För de pengarna kan du köpa egen utrustning och plasta in garaget och köra själv :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Hjalle
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: tor aug 07, 2003 5:05 am
Namn: Andreas Hjalle Ekehage
Kör: Ford Escort xr3i cab-92
Ford Transit Connect L2 2015
Ford Kuga Hybrid 2020
Ort: Värnamo
Medlemsnummer: 514

Inlägg av Hjalle »

Du kan syra doppa den tomma karossen. Vet att det görs i Norge som närmst men vet ej vad det kostar. Men det blir plåt rent överallt en vän gjorde det på sin Datsun 240z racer!!
MvH: Andreas Hjalle Ekehage

Användarvisningsbild
jijson
Veteran
Inlägg: 600
Blev medlem: sön maj 27, 2007 7:13 pm
Namn: Fredrik Johansson
Kör: BMW 330d -06, Caterham 7 -95, Volvo P1800S -64
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av jijson »

Hjalle skrev:Du kan syra doppa den tomma karossen. Vet att det görs i Norge som närmst men vet ej vad det kostar. Men det blir plåt rent överallt en vän gjorde det på sin Datsun 240z racer!!
Tell me more! Finns det i Södra Norge?
Cause' I'm a Double Nature!

Användarvisningsbild
frille
Erfaren
Inlägg: 96
Blev medlem: fre okt 05, 2007 6:43 pm
Namn: Stefan Frisk
Kör: escort mk2,,focus st170
Ort: sandviken

Inlägg av frille »

Har hört att det kostar mellan 20 till 30 tusen.
FORD CLUB SWEDEN – Regionsansvarig Södra Norrland

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Är bilen helt rensad så ska det gå o bli kvitt sanden genom att blåsa med en jäkla massa tryckluft, tänk bara på att sanden fäster fint på hålrumsrostskydd, så innan en blästring så rekomenderar jag en hetvattentvättning tillsammans med en riktigt fin petroliumavfettning och en alkalisk dito som avslutning.

Blästerfirmor skyr olja o fett som pesten då sanden blir förstörd, så en tokren kaross o några lådor öl och veterlängder så har du halva inne.

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250
Ort: Helsingborg

Inlägg av PJ.Wessman »

SK Racing skrev:Är bilen helt rensad så ska det gå o bli kvitt sanden genom att blåsa med en jäkla massa tryckluft, tänk bara på att sanden fäster fint på hålrumsrostskydd, så innan en blästring så rekomenderar jag en hetvattentvättning tillsammans med en riktigt fin petroliumavfettning och en alkalisk dito som avslutning.

Blästerfirmor skyr olja o fett som pesten då sanden blir förstörd, så en tokren kaross o några lådor öl och veterlängder så har du halva inne.
Sånna svar gillar jag. Rengöringen med hetvatten och högtryck är inga problem. Några speciella leverantörer av avfettning och alkaliskmedel som rekomenderas? ju starkare desto bättre?

Jag satt och kolla runt lite på vad som skrivits om blästring på nätet. Det som jag läst mig till är att 1. sandblästring på plana ytor inte funkar!, 2, direkt efter sandblästring måste man dra på skyddsprimer.

Alternativen till Sandblästring är syradoppa karrossen, tydligen hyfsat dyrt och inte jätte många som gör det,
Kolsyreis blästring i stockholmsregionen för 9-10 tusen. svårt att tror det blir lika bra behandling mot rosten som sand dock..
Glasblästring?? som sand men med glas? kostnad okänd.

Någon här som har blästrat hel kaross och kan dela med sig av mer erfarenhet?

Användarvisningsbild
jonns
Veteran
Inlägg: 684
Blev medlem: lör feb 10, 2007 12:30 am
Namn: magnus jonsson
Kör: volvo,sierra cosworth,punto gt
Ort: fagersta
Medlemsnummer: 77

Inlägg av jonns »

syra doppad måste ha skyddsprimer också rätt snabbt då bara luftfuktigheten gör att den börjar rosta,plus att även där kan det bli problem mellan plåtskarvar om man inte får dän all syra,då syran tar med sig plåten,
så det är noga som tusan att få rent

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag använder mig av en alkalisk avfettning som som heter HE 1 (10 L-dunk), faktiskt bättre än SnowClean grovrent extra.

Petroliumafettningen jag kör med är Hagmans i 20 L-dunk, tänk bara på vid val av just petroliumavfettningen att det inte är nått miljöjunk, utan en riktig avfettning utan microemulitioner o annat miljöhumbug.

Helt rätt blästra du en plan yta så upphör den o bli just plan, motorrum, golv inne, underrede, bagage går fint o blästra, tak o andra stora plåtytor skulle jag slipa ner med maskin i stället.

Har du falsrost i dörr o huv så öppna falsen o blästra endast där med en mindre bläster och sen kan du köpa 30% saltsyra i färghandlen o syra själv, skölj med vatten efteråt o beta plåten med forsforsyra, även den köper du i välsorterade färgaffärer.

När plåten är öppen efter blästring eller avsyrning så är det ju så att oxidationen börjar omedelebart, så en primning är ju att föredra direkt.

Det finns en tvåkompsprimer som heter Whashprimer och den aktivatorn som den har innerhåller just forsfor och är mycket bra, dock säljs den endast i 5 liters eller större förpackningar pga av att miljöb*bögarna tycker att hemmapulare inte ska kunna köpa 1 liters burkar längre, så 5 liter eller mer är det som gäller nu... o den är inte billig, men mycket bra.

lissom
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 07, 2010 9:20 pm
Namn: fredric breman
Kör: saab
Ort: trollhättan

blästring

Inlägg av lissom »

Tjenna

jag sysslar med med blästring och liknade

vi änvänder kalk det är det bästa det finns inga rester utav silikat i den därför ingen risk för återost och det går inte att jämnför med garage blästring:p

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250
Ort: Helsingborg

Inlägg av PJ.Wessman »

lissom skrev:Tjenna

jag sysslar med med blästring och liknade

vi änvänder kalk det är det bästa det finns inga rester utav silikat i den därför ingen risk för återost och det går inte att jämnför med garage blästring:p
Detta lät ju intressant. blästrar ni hela karosser? hur brukar resultatet bli?
Min tanke är inte en garage blästring, Utan min tanke är att hitta rätt firma som kan utföra blästring med topp resultat.

lägger ni grund direkt fter blästring??

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

Inlägg av m.ohlsson »

jag blästrade min kaross, kostar 2000:- för under och inv, tvätta bilen innan är INTE att rekomendera då högtryckstvätten går in överallt,vatten in i varje punktskarv under är inget ja vill ha på en gammal bil ialf, jag körde min under med roterande ståltrissa på vinkelslip, funkar skitbra innan blästringen.

bilder efter blästring:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 03&page=27

lycka till

micke
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250
Ort: Helsingborg

Inlägg av PJ.Wessman »

m.ohlsson skrev:jag blästrade min kaross, kostar 2000:- för under och inv, tvätta bilen innan är INTE att rekomendera då högtryckstvätten går in överallt,vatten in i varje punktskarv under är inget ja vill ha på en gammal bil ialf, jag körde min under med roterande ståltrissa på vinkelslip, funkar skitbra innan blästringen.

bilder efter blästring:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 03&page=27

lycka till

micke
Din projekttråd är flyttad från "våra bilar" så har inte möjlighet att kolla in resultatet. Tack för tipset om att "bara" slipa med stål trissa. tror det får bli det. Var det någon lokal firma som utförde arbetet?

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

Inlägg av m.ohlsson »

PJ.Wessman skrev:Din projekttråd är flyttad från "våra bilar" så har inte möjlighet att kolla in resultatet. Tack för tipset om att "bara" slipa med stål trissa. tror det får bli det. Var det någon lokal firma som utförde arbetet?
ja det är en firma i uddevalla, men så stor skillnad kan de ju inte vara på priser, sand som sand, men rekomenderar att blästra efter du kört med trissan, blir kanon efter blästring,kommer inte åt överallt med trissan och att ALLT övrigt skit försvinner
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Skriv svar