Time Attack i Sverige?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Time Attack i Sverige?

Inlägg av Colding »

Hallå folket!

Som topic lyder undrar jag om det körs någon form av Time Attack på våra svenska banor? När jag googlade runt lite såg jag att det iallafall körts på mantorp i somras.. Tänkte att deta vore grymt kul att få prova på den typen av racing. Även ett perfekt sätt att få lära sig själv om sina samt bilens gränser :D Posta en länk eller två om ni har någon go information inför sommaren 2011, eller bara har någon koll på hur scenen ser ut/är på väg

Mvh Rasmus
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Det finns mycket diskution och info om sådant på rejsa. Bland annat har Fredrik aka slc Fredrik kört ett par event förra året. Men som vanligt var det mycket snack och liten verkstad från förarna, intresset var skyhögt på internet men irl så var det inte långa som körde tyvärr.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

C skrev:Det finns mycket diskution och info om sådant på rejsa. Bland annat har Fredrik aka slc Fredrik kört ett par event förra året. Men som vanligt var det mycket snack och liten verkstad från förarna, intresset var skyhögt på internet men irl så var det inte långa som körde tyvärr.
Ska ta och kika in rejsa och se vad de har att säga, det brukar oftast vara vettiga saker hehe.. Trist med mkt prat och liten verkstad, men alltid svårt att få till det med folks hektiska vardags osv. Dock hoppas jag att det tar fart här i Sverige :rolleyes:
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Hej Rasmus!

Jag har själv fått förfrågan kring just Time Attack från några av klubbens medlemmar och jag har lovat att ta upp frågan inom vårat banträffssamarbete med Honda, Peugeot och Subaru. Vart detta leder är för tidigt att säga något om nu, men det kommer i alla fall att övervägas...

/Mvh Per-Anders.

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Om det ska köras under kartellens flagg skulle iallafall jag vara mycket lugnare om det fanns ambulans som får åka ut från området och (minst) sjuksyrra på plats på alla banträffarna. Med tanke på att det då kommer att satsas friskt. 120%
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Skulle nån kunna komma med en snabb förklaring på svenska vad det innebär?
Snabbaste varvet eller vad?

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

loop skrev:Skulle nån kunna komma med en snabb förklaring på svenska vad det innebär?
Snabbaste varvet eller vad?
Exakt!
Och eftersom tidtagning redan är tillåtet körs det redan TA.
Självbevarelsedriften är fortfarande viktigast. Har inte sett att det direkt sprutar döingar från klubbarna som kör det idag.
Spec inte då man kör ensam på banan.
Hela momentet med omkörning, trängning, okunskap är ju borta helt.

//

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Jag tror inte att köra ensam på banan konceptet kan gå hem i detta sammanhang. Så mycket bantid finns det inte att trolla fram. Med det sagt tror jag inte att krocka med varandra är en risk i ett sådant event, däremot tror jag momentet är det som ökar risken lite bara. Kartellen har i deras tankeverksamhet legat på tröskeln hela tiden för närvarande ambulans, blit timeattack av så borde alla gå över tröskeln.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Ser inte riktigt hur tiden inte skulle räcka till, spec inte efter detta fenomen
"men irl så var det inte (m)långa som körde tyvärr"

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Det var ett test dvs första året och det var relativt kort varsel. Kommer det ett reglemente väldigt snart och folk kan följa det redan om någon månad så kan det bli fler. Men man får ju göra ett upplägg som passar kartellen, man får säkerligen justera efterhand me när olika saker uppdagas irl. En bil på Mantorp är med in ocu utvarv ca 6-7 minuter så visst skulle det gå, men då får man bara ett försök på sig. Släpper man nästkommande bil när första bil är i Mjölby på sitt hotlap så får det plats ännuflera bilar. Men som sagt, oavsätt upplägg så borde en ambulans vara ett steg i rätt riktning. Vem vet, det beslutet kanske borde tas även utan timeattack på agendan. Det underlättar så mycket om det mot förmodan skulle ske något.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Hyr man en bana en heldag så bör man väl hinna med 2-3 ggr per person, självklart beroende på hur många man är. Hur som helst så vore det roligt att få sätta tider under sådana förhållanden.. varken trafik eller något annat i hjärnan annat än spårval att tänka på. Mkt underhållande! :) Att ha folk man jagar och jagas av är för oss svaghjärtade lite distraherande hehe
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Baby blå skrev:Exakt!
Och eftersom tidtagning redan är tillåtet körs det redan TA.
Självbevarelsedriften är fortfarande viktigast. Har inte sett att det direkt sprutar döingar från klubbarna som kör det idag.
Spec inte då man kör ensam på banan.
Hela momentet med omkörning, trängning, okunskap är ju borta helt.

//
Aha, man är alltså ensam på banan. Är det med stående start eller kör man några varv åt gången?

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

jag är osäker på hur det är.. antar att man kör rullande start á 50kmh kanske? Sen bör man ju i följd köra mer än ett varv iallafall.. någon som har bättre koll kanske?
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Man brukar få ett uppvärmningsvarv, ett flygande varv "hot lap" och ett avkylnings "gå i depå".

I kort ska man ha full fart över start och högre fart över mål ;)

BJCOSSIE
Veteran
Inlägg: 451
Blev medlem: ons maj 25, 2005 3:28 pm
Namn: Björn Centerfjord
Kör: Bygger nytt!
Ort: sthlm

Inlägg av BJCOSSIE »

Detta låter som en roligt idee!!Roligt om ni får till det då jag bygger ny bil som är ämnat för timeattack och backe.

Skriv svar