Billig driftingford

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Westman

Billig driftingford

Inlägg av Westman »

Hej! Nu är jag åter FMCS efter ett par års uppehåll :)
Har tidigare kört en RS2000 som jag var mkt nöjd med bortsett från att det var FWD...

Behöver tips på en billig ford för drifting, antar att det är Sierran som gäller?
Vilken motor ska man ha?

Är absolut ingen nybörjarmek så en turbokonvertering ligger väl i baktankarna.. Helst skulle jag hålla på med kompressor pga tidigare erfarenhet och besiktningen men det är väl svårt att hitta lämpliga kit till fordarna?

Tack på förhand för alla tips och råd!

Echonator
Erfaren
Inlägg: 63
Blev medlem: fre dec 18, 2009 1:21 pm
Namn: Hej hej
Kör: Saab 9-3
Ort: Dalarna

Inlägg av Echonator »

Antagligen en Sierra med pinto-snurra eftersom att det skall vara "billigt". Billigt och finns gott om trim-möjligheter!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle hellre bygga på 2.9 faktiskt, det är lättare att få en motor med duktig bottenvrid. Kompressor och 2.9 kan nog ge en bra driftingbil, den kommer inte kunna varva så mycket men med bra effekt från kanske 1800-2000 varv behövs det inte.

Kompressorkit finns förstås inte utan man får snida själv...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja 2.9.an är ett bra val, har kört både cosworth, pinto samt 2.9 driftingbilar och sexan är svårslagen i register. Även med en stor turbo så funkar dom bra. Kompressor skulle jag dock inte rekomendera, det är mycket omanligt :)

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1162
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm

Inlägg av saabchef »

Jag skulle satsa på en scorpio sedan med 2.9 o köra turbo på istället, lång hjulbas o långa sladdar :)
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Westman

Inlägg av Westman »

Tack för alla tips hittills, 2,9 känns som att den har mest potential, finns inga färdiga bolt on kompressorkit så får det bli turbo helt enkelt, blir bara lite drygare vid besiktning...

Scorpion är för mig en doldis i ford-sammanhang, ser att de är rätt billiga, är det på grund av några typfel eller bara att modellen är lite udda?

Håller på att rensa ut garaget nu för att få plats med nya projektet, kommer givetvis dra igång en byggtråd här om intresset finns :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Scorpion har ju fått dåligt rykte och ingen vill ha dom, när jag ringde på några kombis innan i år när vi fått tillökning så prutade säljarna själva, så pass att jag trode att dom skojade.

Är säkert inga dåliga bilar mekaniskt, då dom är som Sierran, mer eller mindre, dock så verkar dom skennerellt ha problem med elen, dom är ju alla mer eller mindre fullsmetade med för sin tid massa lull lull.

Kompisarna som håller på mycket med Ford, har gjort mycket el-jobb på scorpios, men mekaniskt inget mer än på vanliga sierror.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, Scorpio baserades ju på Sierras plattform med vissa skillnader, så en del prylar är direkt överförbara vad jag minns (har bara skruvat sönder bägge modellerna, som skrotare ett par perioder), dock mest som hela enheter då. Japp, elektroniken med mera krånglade tyvärr, överhuvudtaget verkar kvalitetsproblemen varit många trots det nära släktskapet med Sierra. Jag minns att i vart fall de första årgångarna hade problem med framvagnsglapp som uppstod efter en tid, det verkar ha uppstått kraftiga brytningar i lagringarna p g a geometrin som annars gav bilarna hög riktningsstabilitet och styrprecision. Bl a nedre länkarmarnas bussningar konstruerades om snabbt och de nya länkarmarna skyltades upp tydligt hos reservdelslagren - nog ganska unikt... :^o). Alla småfelen har starkt bidragit till att närmast utrota Scorporna i Sverige, att jämföra med Sierra som iaf i mina trakter är ännu en vanlig bruksbil trots att de nyaste passerat 15-årsstrecket, ett mycket bra betyg för Sierran tycker jag. Underlättar ju avsevärt vid reservdelsjakt också :).

Generellt fordras det mer kraft för att rycka loss fästet för en RWD-bil med individuell bakhjulsupphängning (skränkningen vid kraftförskjutning gör att den tar spjärn bättre) och särskilt Scorpions längre hjulbas som gör den mer riktningsstabil tycker jag talar mera för Sierra eller helst något med stel bakaxel som går lättare att provocera till sladd. Inte så att jag vill locka nån till att köra skiten ur en stelaxlad gammelford (ska jag säga... :D), men i alla fall - ren fysik. Däremot låter det klokt med en 2.9 för att få viktfördelningen mera framåt och ett gott bottenvrid att jobba med.

Vet inte om Mikael S är turbo-partisk ;) när han dissar remdrivna kompressorer, men nog borde det vara idealiskt för drifting när kraften kommer direkt från botten. Sen är ju byggkostnaden en annan femma, men den som har kontakter i anläggningsbranschen kan säkert billigt komma över en bättre begagnad enhet från någon skrotad stationär luftkompressor typ Atlas-Copco etc. Finns ju renoverade utbytesenheter att köpa också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Westman

Inlägg av Westman »

OK, jag är övertygad, sierra it is, måste invänta ett lämpligt 2,9 objekt sen blir det fan åka av med snikdrifter :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Är man inte blyg för att skruva går det också ypperligt att leta en riktigt fräsch Sierra 2.0-kaross och en Scorpio 2.9 som donator av drivlina. Men manuella Scorpio 2.9 växer ju inte på träd.

Fordarna med stel axel är enligt min erfarenhet mer beroende av diffbroms/svetsdiff för att sladda länge, de lyfter lättare innerhjulet. Med delad axel hålls oftare båda hjulen i marken. Dessutom är det enklare att svetsa diffen i Sierra/Scorpio med delad axel, eftersom klumpen är så lätt att ta ned. Lätt att byta om man kör sönder också...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Släggmek skrev:Vet inte om Mikael S är turbo-partisk ;) när han dissar remdrivna kompressorer, men nog borde det vara idealiskt för drifting när kraften kommer direkt från botten.


Klart man är partisk när man ser hur mycket bättre en avgasdriven kompressor är :) Skulle vilja säga att det skiljer 50hk rakt av tilll fördel turbo på en orginalmotor med 0.8-1.0bar. Rätt byggt är det sällan problem med laddtryck dessutom

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Inlägg: 1401
Blev medlem: mån jun 07, 2004 10:00 am
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske
Ort: Brunnbäck

Inlägg av Mullis »

Mikael S skrev:Kompressor skulle jag dock inte rekomendera, det är mycket omanligt :)
Typiskt dig, Micke. Typiskt dig, men håller dock med dig. Är lättare att få dit en tuerbo på tvånian än en kompressor.

Men tror nig att man kan föredra en kompressor inom drifting, kan ju bra att ha ett jämnt moment.

Men turbo funkar ju det med inom drifting eller en stark Veåtta...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fast vad man behöver för register beror helt på hur mycket talang man har i slutändan. Ska man producera mycket rök och köra snyggt behövs det varv och då klarar man sig bra med motorer som är lite sega i bottten också. Titta bara på alla japsare som åker småmotorer, funkar hur bra som helst

Problemet med register kommer bara till dom som har chassin som inte funkar, dvs man kan inte ligga på fullt för då snurrar man utan man måste ligga och fjutta och då vinner man endå inga tävlingar

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5735
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Mullis skrev:Typiskt dig, Micke. Typiskt dig, men håller dock med dig. Är lättare att få dit en tuerbo på tvånian än en kompressor.

Men tror nig att man kan föredra en kompressor inom drifting, kan ju bra att ha ett jämnt moment.

Men turbo funkar ju det med inom drifting eller en stark Veåtta...
har åkt en 4,0 kompressor,, å den imponerade inte så värst,, iof ingen racemaskin,, ska bli kul å raca mot han,, å se hur min motor kan jämföras

Skriv svar