Att vara en biltok

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Daphi
Veteran
Namn: Daniel Larsson
Kör: Inte ford längre :(
Kontakt:

Att vara en biltok

Inlägg av Daphi »

Det eviga bilträsket drar än en gång med mig ner i en kletig gyttja som aldrig riktigt släpper mig fri. Jag är beroende av adrenalin, endorfin och den eviga längtan efter lite mer när jag redan har mycket. Det spelar ingen roll hur mycket man intalar sig själv "ok, efter det här blir jag nöjd", det är bara att inse att så kommer fallet aldrig vara. Det är alltid något som kommer i vägen för planerna. Föreställ dig att du är gudomligt skitnödig och äntligen sätter dig och förlöser sin passerade mat, för att sedan upptäcka att pappret är slut. Fan. Jaja, det var i alla fall jävligt skönt att skita. Pappret löser jag sen, nu tänker jag bara njuta. Det är lite så jag känner varje gång jag köper en bil. Jag vet att jag antagligen kommer att plöja en massa pengar i bilen, men bilen kommer aldrig att bli riktigt som jag vill ha den. Så jag kommer antagligen att köpa en annan och göra samma sak där. Varje gång jag köper en bil så skjuter jag problemen åt sidan och fokuserar på hur roligt det är just då.

Som biltok blir man nog aldrig helt nöjd. Framför allt när man börjar bygga på bilen. Hur man än gör så kommer det alltid finnas någon som är lite bättre, lite snabbare eller lite häftigare. Jävla skit. En bil är till för att smidigt ta dig från punkt A till B. Räcker inte det? Varför trimma och trixa så att bilen blir snabbare? Du får ju ändå bara köra i 120km/h, dessutom är den inte längre bekväm att åka i. Det kostar mycket och det går oftast bara sönder hela tiden, speciellt om man som jag tillhör det mentalt efterblivna släktet som alla är övertygade att gamla Fordar faktiskt kan bli snabbare..och snabbare...och snabbare. Det enkla svaret är nej, det räcker inte. Det räcker aldrig. Hur mycket tid och pengar man plöjer ner så kommer abstinensen alltid tillbaka. Då ska ni veta att jag inte ens har byggt något over the top ännu. Jag känner mig fortfarande som en nybörjare efter snart 20 bilar. Underbart!

Att vara en biltok borde vara ärofyllt. Jag talade med en mycket vis äldre man som haft enligt egen uppgift ca 150 bilar i sitt liv. Han var med och bevittnade många historiska händelser inom rally, formel 1 och mycket mer. Han har åkt med legender och är bekant med idag gamla mästare. Han frågade om jag höll på med bilar på fritiden. Berättade att jag köpt en gammal Ford och att jag inte tyckte att nya bilar hade någon själ. Att det liksom inte finns något hjärta i en ny bil. Visst, den kan ha 2-3-400hk och vara hur jävla välbyggd som helst, men vem kan inte köpa en bil och köra iväg? Busenkelt om du har stålarna. Men vad händer när en precis likadan dyker upp jämte dig på rödljuset? Visst, din nya dyra bil är ju chippad och har ett rostfritt sportauspuff som kostat tre månadslöner, men sen då? Vad har din bil för historia?

Mannen jag talade med log och instämde. Han höll med, inte bara för att han är en old timer som liksom alla andra old timers tycker att allt var bättre förr, utan för att han själv haft nya snabba bilar. Hans absoluta favoritbil av dessa ca 150 bilar var en Volvo PV som han själv byggde om. Han lade svett, pengar och säkerligen en och annan tår för att få den som han ville. Han berättade att den bästa körupplevelsen han haft var just hans Volvo PV. Inte för att den var snabbast i stan utan för att han själv hade format den till något personligt. Han tillade dock att det faktiskt var den snabbaste PV'n i stan och log än en gång. Bilar som varit brukade i många år, börjat komma till åren har oftast bara två vägar att gå. Antingen brukas den till bristningsgränsen och säljs till en gasglad kille som brukar den förbi bristningsgränsen, lämpligtvis på en sjö i vintertid, eller så kommer en biltok och köper den billigt för att han har visioner och en näst intill betungande iver att få börja bygga och renovera. Plötsligt får bilen en andra chans i livet och möjligheten att skina ännu mer än när den rullade av fabriksbandet. Den skall nu få ett hjärta. En själ.

Mannen sade att det var just ärofyllt av ungdomar som mig att skänka gamla bilar en andra chans i livet. Han sade att det var fantastiskt och att han verkligen uppskattade att det finns såna som oss. Alltså idioter som kan tänka sig leva på nudlar för att få råd med den där stressfläkten som har en större diameter än orginalfälgarna på bilen den ska sitta på. Och när man köper en sådan stressfläkt så måste man ju ha en större intercooler. Fast då kan msn likaväl passa på att fixa bättre kolvar och stakar..and so on..and so on. Ska man då görs allt detta, då är det lika bra att uppoffra fritid, sömn och mat också. Kanske till och med flickvännen får hamna ytterligare ett steg längre ner på priolistan. Poängen är att om detta inte är ärofyllt så vet jag inte vad. Mannen jag talade med har banne mig rätt. Alla de timmar som läggs i garaget och all energi som går åt. Uppoffrar man så mycket för att ge en gammal bil lite själ och kärlek så är man banne mig en äkta biltok. Då spelar det plötsligt inte ens någon roll om toapappret är slut, du har ändå inte tid att skita.

Känns för övrigt väldigt bra att för tredje gången gå tillbaka till Ford. Denna gång blev det en Sierra 4x4 Cosworth. Är taggad och sugen att lära mig dessa bilar in och ut och sugen på att börja plöja tid, pengar, svett och kärlek i denna bil. Den behöver en reparerad själ! Let the game begin!
Street West Coast
Halmstads mötesplats för biltokar

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Såklart man ska ha en cossie :)

men 150 bilar på en livstid är ju ingenting :)

Jag är 26 år och ligger på ca 80-85 bilar ;) Varav 3st sierra cosworthar :)

uncledave
Veteran
Namn: David Eriksson
Kör: Nissan Murano

Inlägg av uncledave »

mycket bra skrivit. tack för du delar med dig. underbart!!!!

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

uncledave skrev:mycket bra skrivit. tack för du delar med dig. underbart!!!!
Håller med. En annan har bara haft tre än så länge... :D
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Kan inget annat än å hålla med dig, passar så jävla bra in på en annan :D
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Fin läsning i stressens kopp kaffe såhär på måndagsmorgonen :) Tack!
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Skriv svar