isdäck.. tips och råd..

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Inlägg: 304
Blev medlem: fre dec 17, 2010 10:56 am
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort
Ort: Falköping

isdäck.. tips och råd..

Inlägg av nexis »

Planerar för fullt för vinterns isåkande. isbilen ska hämtas hit vilken dag som och motorbytet påbörjas för att enligt plan vara färdigt i slutet av september..
MEEEN så var det ju det eviga problemet med däck.. Disskuterade isdäck med en erfaren kille som vi kör ihop med och han tyckte inte vi skulle använda fulldubbade "spikdäck" till våra fyrhjulsdrivna bilar (sierra xr4x4 och peugeot mi16 4x4) utan menade på att det skulle slita ut bilarna..
sedan detta med profil. 13" går inte att ha på sierran 14" isdäck är lika höga som 15" och 15" riskerar att slita sönder mina skärmar.. Är helt med på att det borde slita rätt hårt i bilarna när det greppar men har kikat runt på andra alternativ då jag tycker att de nya dubbade vinterdäck jag körde på i vintras inte räcker till..
Vill nu höra era åsikter, tips och råd om vad man ska använda. kanske går att dubba själv så som man vill ha dom men var får man tag på dubb och grejer???
Rallydäck.. finns dom med mindre antal alt. mindre dubb???
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag är långt ifrån expert på rallydäck men tycker att man bör kunna få rallydäck dubbade med olika mycket dubb. "Isdäck", dvs typ långnabb, ska man nog inte köra på en vanlig bil :-)

Det lilla jag kört på is så tycker jag att rallydubbat ger bra grepp och ändå är rätt lättkörda.

BF Goodrich verkar finnas i 145/70-14 (http://www.dackproffsen.se/pdf/BFGhiver_GB.pdf), det borde funka tycker jag. Fast kanske inte billiga eller enkla att hitta.

Annars finns det faktiskt 13" fälgar som funkar på Sierra med skivor bak, vissa Revolutionfälgar är tillräckligt rymliga. Men det blir trångt och risk för att snö/is fastnar så 14" är nog bättre.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
David
Veteran
Inlägg: 671
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: David Eriksson
Kör: Escort Cosworth
Ort: Söderköping

Inlägg av David »

Självklart ska du köra med riktiga rallydäck visst det sliter på bilen men skrev du inte att det var en isbil?
Ska du bara åka is ska du inte ha däck med v-mönster då dom är till för snömodd och har en tendens att gå varma på isen med följd att gummit blir mjukt och dubbarna viker sig.

Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Inlägg: 304
Blev medlem: fre dec 17, 2010 10:56 am
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort
Ort: Falköping

Inlägg av nexis »

David skrev:Självklart ska du köra med riktiga rallydäck visst det sliter på bilen men skrev du inte att det var en isbil?
Ska du bara åka is ska du inte ha däck med v-mönster då dom är till för snömodd och har en tendens att gå varma på isen med följd att gummit blir mjukt och dubbarna viker sig.
Jo det är min isbil men kommer även använda den som vardagsbil. sedan är jag ju lite rädd om den och om det finns bra alternativ som inte sliter fullt så mycket på den så väljer jag hellre det alternativet.
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Inlägg: 304
Blev medlem: fre dec 17, 2010 10:56 am
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort
Ort: Falköping

Inlägg av nexis »

therealpinto skrev:Jag är långt ifrån expert på rallydäck men tycker att man bör kunna få rallydäck dubbade med olika mycket dubb. "Isdäck", dvs typ långnabb, ska man nog inte köra på en vanlig bil :-)

/Gustaf
Vi kör isdäck på volvobilarna på vintrarna och det fungerar bra även om det är "vanliga" bilar som används även som vardagsbilar ;).
Problemet skulle tydligen vara att det sliter lite väl hårt på de fyrhjulsdrivna som vi går över på nu i vinter..
Provade som sagt nya dubbdäck på sierran i vintras och det var aldrig så man var på väg att snurra eller så men vill ha bättre grepp än så men kanske inte fulldubbade isdäck för det behövs nog inte...
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker mest att långnabb kräver massor av effekt för att det ska vara kul. Vanliga rallydubb funkar med mer moderata bilar men ger ju ändå massor av grepp jämfört med gatdäck.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Inlägg: 304
Blev medlem: fre dec 17, 2010 10:56 am
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort
Ort: Falköping

Inlägg av nexis »

vi har varit inne på dubbade rallydäck och kikat på dom du länkade till innan.. Ska ringa runt lite och fråga mig för...
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Inlägg: 873
Blev medlem: lör aug 16, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Ort: Örnsköldsvik
Medlemsnummer: 25

Inlägg av motorcraft »

de finns olika höjder på 15" isdäck,
jag använde 10/62-15 på min cosworth 4x4 dom tog aldrig i skärmkanterna, dom då är 620mm hög, (vanligaste storleken på 15" är 650mm)

men ja vet flera som kört 650mm höga isdäck med focus fälgar på sierra utan att de styper
Bild

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1171
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm

Inlägg av saabchef »

Jag har kört en sierra dohc med saab plåtisar o 15" i 2 år, det bara går o går, tycker inte det sliter nått speciellt på bilen även fast man kört typ varvstopp på 2an, bara i med fräsch olja så. Det enda som pajjat var avgassystemet som redan innan va dåligt. Det tuggade lite i skärmkanterna fram när man körde fulla rattutslag o det guppade ordentligt, annars funka det bra.
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Jag har kört en Sierra 4x4 2,9 och kört med rally dubbade däck. Funkar helt ok, men effekten räcker inte för att åka brett. Man kan däremot åka rysligt fort med fyrhjulsdrift och rallydubb. Om hjulen riskerar att ta i karossen så höj bilen lite, det gör dessutom gott om man skulle hamna i djupsnö. Dessutom så är det bra för drivaxlarna med lite högre bil. Och visst sliter det att köra på is med riktiga däck. Jag kollade över bilen emellanåt och det blev glapp i kulleder, drivknutar, stötdämpare började läcka, saker lossnade... så det är inte bara att köra.

Som du vet Nexis så la jag ner allt som heter V6 efter alla besvikelser med BOA junket. Fick ihop en Cosworth Sierra 4x4 istället och den är riktigt rolig på isen.:)
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Inlägg: 304
Blev medlem: fre dec 17, 2010 10:56 am
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort
Ort: Falköping

Inlägg av nexis »

mr Costin skrev:Jag har kört en Sierra 4x4 2,9 och kört med rally dubbade däck. Funkar helt ok, men effekten räcker inte för att åka brett. Man kan däremot åka rysligt fort med fyrhjulsdrift och rallydubb. Om hjulen riskerar att ta i karossen så höj bilen lite, det gör dessutom gott om man skulle hamna i djupsnö. Dessutom så är det bra för drivaxlarna med lite högre bil. Och visst sliter det att köra på is med riktiga däck. Jag kollade över bilen emellanåt och det blev glapp i kulleder, drivknutar, stötdämpare började läcka, saker lossnade... så det är inte bara att köra.

Som du vet Nexis så la jag ner allt som heter V6 efter alla besvikelser med BOA junket. Fick ihop en Cosworth Sierra 4x4 istället och den är riktigt rolig på isen.:)
Effekten har vi ju planer på att fixa med hjälp av turbo singel/dubbel vet inte riktigt än.Vi ska prova oss fram.. Vet att du la ner V6:an men tänker göra ett försök iaf. Får se sen vad som händer. Ska hinka i nya motorn i sierran nu i september så är det lite tid att pilla med den innan issäsongen börjar...
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Skriv svar