Önskar info om bilmodell - Ford Mondeo contur 2.5 -95

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 25, 2011 2:27 pm
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED
Ort: Landskrona

Önskar info om bilmodell - Ford Mondeo contur 2.5 -95

Inlägg av HEA »

Ber om ursäkt! Jag är inte säker på om denna fråga hör hemma under Mondeo eller här i OT, frågan är rent fiktiv och har lite eller inget att göra med verkligheten. (eller kanske?)

Jaja! I alla fall så är min nuvarande bil skrot, jag har i alla fall börjat kika runt efter en "replacement", hittade tyvärr ingen Scorpio < 95, att satsa på. Så jag kikade på diverse andra modeller, då dök denna upp på blocket
http://www.blocket.se/malmo/Ford_Mondeo ... a=23_9&w=1

I alla fall så undrar jag lite över denna bil, hur den är, rostar den sönder, brukar annat gå sönder, finns reservdelar att få tag på hyfsat lätt eller är det som Scorpion? Man får leta rumpan av sig för att finna något.

ps.
Min Scorpio går till skroten i veckan ifall någon söker delar... Den enda skroten med bildemontering i min stad, som ni kan se under profilbilden

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7388
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Tycker det passar bättre i allmänt :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Contour ska i stort sett vara en USA-anpassad Mondeo, det finns lite att läsa om detta på nätet men nog inte helt lättfunnet. Mycket handlar om att bottenplattan förlängts en aning vid baksätet för att ge bättre benutrymme, sen är väl frågan vad som är lika eller samma men det bör nog vara rätt mycket som matchar i reservdelar om det går att reda ut sammanhangen. Ett annat alternativ kan ju vara Taurus om man vill åka nyare amerikansk brukis, de spritanpassade bilarna som Carstedts och FFV ordnade fram som reklampelare för Sekabs dikeskörda etanolprojekt går att hitta för kaffepengar på Blocket om man är beredd att meka lite. Jag brukar se en och annan i krokarna och de verkar ha överlevt förvånande bra. Vet inte hur bra reservdelstillgången är inom Sverige, men modellen är visst typ USA:s motsvarighet till Volvo 850/S70 marknadsmässigt (så vanliga att folk är trötta på att se dem :D, bara går och går även om det haltar lite) så det bör nog finnas bitar att få fram länge till. Contour verkar vara mera anonym och inte så omtyckt som slitvarg heller, lite för europeisk för jänkarnas smak kan man ana. Det är nog en "kalkylerad risk" vad du än skulle välja av de två. Själv har jag iofs grunnat lite löst när jag sett de där alltid metallicgröna Taurus på annonssajterna (härlig gång på V6:an :)), som regel avställda med några besiktningstvåor och en prislapp nära Bortskänkes. Har bara sett en enda Ford Contour häruppe (en något nyare än annonsbilen, årsmodell med kromkantad "fiskmun" likt faceliften på samtida Mondeo mk I) och höll nästan på att gå förbi den obemärkt tills nåt undermedvetet sa mig att proportionerna var lite fel på den där "Mondeon" :D. Inte så värst bra instinktivt betyg, tror jag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6128
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Bättre o handla sej en mondeo på en gång.. om du inte är ute efter udda prylar :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har aldrig hört att Contour skulle vara förlängd och det låter otroligt att Ford skulle besvära sig med det... Carfolio anger axelavståndet till 2705 mm på Contour och 2704 mm på Mondeo, den millimetern är säkert bara en avrundningsfråga.

Mekaniskt sett så lär det mesta vara samma som Mondeo men jag håller nog med nextuz, en vanlig Mondeo är ett betydligt enklare köp om man nu inte vill ha en uddabil för att det är kul.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 25, 2011 2:27 pm
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED
Ort: Landskrona

Inlägg av HEA »

Hej alla.

Jag tackar för informationen, jag hittade inget alternativ... till Ford, så det blev en Audi tills vidare, den är ju inte som min Scorpio... Men jag börjar jobba nästa vecka och behöver en bil... så det fick bli det...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, i brist på bröd får man äta limpa, som nån formulerat det. Audin är säkert ett bra och tillförlitligt val för daglig transport, med viss risk för tillbud p g a tristess bakom ratten möjligen ;). Får hoppas det dyker upp nån möjlighet så att du kan få återgå till Ford-träsket senare.

Gustaf: ja, jag bommade tydligen på axelavståndet (sorry :^o, var ett tag sen jag läste om den), men det är nåt kollifix med baksätesutrymmet enligt nån jämförelse så kanske var det bara andra, kortare dynor eller nåt. Karossen verkar vara (ungefär som brasse-Escorten LX kontra EU-byggda CL) bara nästan identisk med tidiga Mondeo medan tekniken verkar vara rätt gemensam.

Verkar iaf som sagt som Ford Countour (och Mercury Mystique) är en bilmodell knappt värd att tänka på i Sverige/EU då det är i stort sett samma bil som en vanlig Mondeo, men med avvikelser här och där som försvårar reparationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Contour

Går lite OT här bara för att det var ett så fränt bygge, baserat på innanmätet ur en Contour (...Mondeo? :D): http://www.fordcontour.org/gallery/albu ... dern-dino/ - ska tillägga att Dino-replikan Kelmark som det snackas om är en gammal kit car-sats från 80-talet som typiskt nog var tänkt för äldre VW Typ 1-bottenplatta och drivlina.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

therealpinto skrev:Jag har aldrig hört att Contour skulle vara förlängd och det låter otroligt att Ford skulle besvära sig med det...

/Gustaf
Som vanligt ;) är Gustaf rätt ute - nu kom klottret fram i ett städryck bland pappren så detta är en liten korrigering :^o och komplettering :D sent om sider:

Ford Contour 1995-2000 motsvarar (såklart) Mondeo i stort sett, men själva baksätet gjordes om för bättre benutrymme. Det skiljer även på en del andra punkter i utrustningen. Motorer var från början antingen en 2.0L rak fyra på 125 hk SAE Net (räknat i hk DIN är siffran några procent lägre) eller som option en 2.5L V6 på 170 hk SAE Net. Transmissionen var antingen 5-vx manuell låda eller 4-stegs automat. 1998 gjordes en facelift och det tillkom prestandaversionen SVT som gav 195 hk SAE Net. Koncernsyskon var Mercury Mystique.

Men fråga mig inte var jag fann det :p, kommer bara ihåg att det dök upp i nån amerikansk motordatabas.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo visst som vanligt när det gäller lite udda bilar för en marknad kanske det är bättre att satsa på mera vanlig modell.
Speciellt om man mer är ute efter ett transportfordon..

Men annars gällande just Contour så var detta liksom Mondeo ett stort dragplåster då dessa kom och skulle som det hette vara just en världsbil. Där jag med har för mig att rent tekniskt skall dessa modeller vara nära på identiska.

Sedan finns risken som sagt att man kan få utföra lite detektiv arbeten med reservdelspassningen och så är det med i sådana fall en stor fördel att vara freak av lite uddamodeller.

Vet själv då med en egen tidigare Escort 86:a av USA modell som egentligen inte hade mycket skruvar över till den europeiska modellen. Minns tex att jag köpte oljefiltret till den bilen på VW, men visst originel var den ju allt men sin röda skinnklädsel, automatlåda, taklucka, elhissar, AC osv. :cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, V6:an är väl Mazdas egentligen vad jag hört, och nu stöp jag i en gammal kommentar på ett annat forum att detta skulle vara en motor som visserligen är mycket trevlig men har överhettning som typfel och bör därför undvikas - sant eller falskt?

USA-Escorten är väl knappt mer än till formen och namnet släkt med de europeiska mk III vad jag förstått, däremot finns de också som Mercury Lynx (1981-87) (http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Lynx) och 2-sits coupén Ford EXP/Mercury LN7 (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EXP) är baserad på dess teknik och kortade bottenplatta, vad jag vet. Coupéerna togs fram med ungdomsmarknaden och "ungdomliga" äldre :wheelchai ;) kunder i sikte, lite som en föregångare till Ford Puma när Capri-namnet flyttats över till Mustang III ( = Mercury Capri) och lämnat ett gap i sortimentet. Det där med VW oljefilter påminner mig om att jag läst nåt kufiskt om de där USA-Escorterna nån gång. Kan det ha varit så att delar av utvecklingen gjordes tillsammans med Volkswagen of America (som tog fram långversionen av VW-pickupen vi känner som Golf Caddy) och vissa versioner har inlånad VW-teknik under huven? Syns ju tänkbart, då brasse-Escorten baserades på Renault-delar ;) och det senare blev samarbete kring MPV:erna Ford Windstar/VW Sharan och vad den heter mer.

Som Peter H sa, man måste nog vara freak på uddamodeller för att engagera sig till att äga dylikt (iofs kul med nåt klart udda, men också otroligt strul med delar om aldrig såldes mer än max några hundra i landet).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6128
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Släggmek skrev:Ja, V6:an är väl Mazdas egentligen vad jag hört, och nu stöp jag i en gammal kommentar på ett annat forum att detta skulle vara en motor som visserligen är mycket trevlig men har överhettning som typfel och bör därför undvikas - sant eller falskt?

USA-Escorten är väl knappt mer än till formen och namnet släkt med de europeiska mk III vad jag förstått, däremot finns de också som Mercury Lynx (1981-87) (http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Lynx) och 2-sits coupén Ford EXP/Mercury LN7 (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EXP) är baserad på dess teknik och kortade bottenplatta, vad jag vet. Coupéerna togs fram med ungdomsmarknaden och "ungdomliga" äldre :wheelchai ;) kunder i sikte, lite som en föregångare till Ford Puma när Capri-namnet flyttats över till Mustang III ( = Mercury Capri) och lämnat ett gap i sortimentet. Det där med VW oljefilter påminner mig om att jag läst nåt kufiskt om de där USA-Escorterna nån gång. Kan det ha varit så att delar av utvecklingen gjordes tillsammans med Volkswagen of America (som tog fram långversionen av VW-pickupen vi känner som Golf Caddy) och vissa versioner har inlånad VW-teknik under huven? Syns ju tänkbart, då brasse-Escorten baserades på Renault-delar ;) och det senare blev samarbete kring MPV:erna Ford Windstar/VW Sharan och vad den heter mer.

Som Peter H sa, man måste nog vara freak på uddamodeller för att engagera sig till att äga dylikt (iofs kul med nåt klart udda, men också otroligt strul med delar om aldrig såldes mer än max några hundra i landet).
Lite offtopis.. men det där med att hitta delar från andra fabrikat.. :p
På min escort komib med rs-paket så var kontakten i bakluckan till bromsljuset i spoilern ifrån Audi =)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Mer OT apropå: Jag jobbade ett tag åt Saab en gång i tiden... (sånt man vill glömma :rolleyes:) och minns att nån liten elkontakt var märkt med Mercedes-Benz emblem och artikelnummer, det verkade lite som "man tager vad man haver"...:p lustigast var ändå att elmotorerna i centrallåset till dörrarna på gamla 900 var exakt en sorts lågvoltare som man hittade i Claes Ohlsons hobbysortiment och som drivkälla i små billiga bilbanebilar en gång i tiden :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar