Hjälp Focus st -06

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
lindh99
Nybörjare
Namn: mick lindh
Kör: Focus st

Hjälp Focus st -06

Inlägg av lindh99 »

Tja! Har nyligen skaffat mig en Focus st -06. Men har ett problem tyvärr. Mellan 30-70km/h skakar det i framhjulen/framvagnen ganska rejält. Jag känner dock inga kraftiga skakningar i ratten. Bilen är sänkt 25mm och vad jag har hört kan detta påverka drivaxeln. Jag känner bara vibrationerna vid gaspådrag, alltså inte när jag rullar i denna hastigheten. Skall jag börja med att möjligtvis testa att göra en framvagnsinställning, eller ska jag gå på och kolla drivaxeln direkt?

Någon som möjligtvis har ett bra knep för att dra en slutsats om vad det kan vara? Tacksam för svar!

Forza11
Nybörjare
Namn: Forza
Kör: Focus ST -02

Inlägg av Forza11 »

Kanske kan det vara en bromskloss? Svårt och säga, jag tycker att du ska låta en bilmekaniker testa den.

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Kontakt:

Inlägg av Grey »

lindh99 skrev:Tja! Har nyligen skaffat mig en Focus st -06. Men har ett problem tyvärr. Mellan 30-70km/h skakar det i framhjulen/framvagnen ganska rejält. Jag känner dock inga kraftiga skakningar i ratten. Bilen är sänkt 25mm och vad jag har hört kan detta påverka drivaxeln. Jag känner bara vibrationerna vid gaspådrag, alltså inte när jag rullar i denna hastigheten. Skall jag börja med att möjligtvis testa att göra en framvagnsinställning, eller ska jag gå på och kolla drivaxeln direkt?

Någon som möjligtvis har ett bra knep för att dra en slutsats om vad det kan vara? Tacksam för svar!
Hade exakt samma fel på en Renault Megane Sceniq. På den var det drivknutarna/drivaxeln som var slut vilket gjorde att hela drivaxeln "svingade" och skapade rätt bra vibration i framvagnen när man gasade.
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hej,
använd denna tråd för vidare diskussioner http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=74854

Mvh
Keller
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Låst