GTfiering...

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
elakearne

Letar länkar

Inlägg av elakearne »

Har letat på nätet, efter tabeller och liknande, i ämnet bakaxelutväxlingar på (i europa sålda) ford taunus + cortina 1971 - 1982, alla motoralternativ.
Det blev en total :banghead:, vänder mig därför än en gång till mannen som har järnkoll - har du några bra länktips Hasse? :333:

Tack på förhand
//peter

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Hupp, missade nästan denna tråd :) - Peter, du får knacka mig på axeln med PM för att vara säker på att få med mig i snacket :D. Nå, tydligen verkar ingen annan ha hunnit vakna i frågan, så jag ska kika på det där i mina samlingar.

Grovt & snabbt sammanfattat så förekom bara en grundtyp av axel på EG-byggda Taunus-Cortina och den förekommer i undergrupperna "Köln" (som väl egentligen heter Salisbury? Ska kolla igen...) och Atlas, som är betydligt starkare. Till utseendet är de med med stort växelhus intill förväxling lika (större kronhjul i Atlas innebär bula på locket och dess skruvar går igenom huset, slätt framtill innebär "Köln"). Lägst utväxling (högsta numeriska) är det på kombi-bilarna. Som sagt, ber att få återkomma med siffrorna :), jag vill minnas det förekommer bara tre utväxlingsalternativ.

...Sådärja, det gick lite fortare :D.

Okay – då kör vi lite siffror, nästan rakt ur en gammal Tekno-handbok (kopiorna är märkta ”75” men de är andrahands så jag kan bara anta att det avser årsmodellen):

Taunus 1600: 3,89:1 slutväxel
-”- 2000: 3,75:1 -”-
-”- 2300: 3,44:1 -”-

Och nu blir det fakta-pyttipanna från många källor inklusive ur vårt kära forum här ;). Observera alltså att Kombi brukade ha högre numerisk utväxling än motsvarande Sedan/Coupé, men i databladen jag hade fram nu fanns ingen särnotering. Det är också under Kombi (de brukar ha Granadas bredare bromstrummor borrade för Taunus 4-bult) och Coupé man brukar hitta Atlas-axlar. Atlas ska vara i princip samma axel med samma invändiga delar oavsett vilken EG-Ford de suttit under med variation på bredd, bromsar och fästen förstås. För Transit (tyvärr ovanligt med Atlas på svensksålda Transit) gäller förstås också att naven skiljer, däremot ska utväxlingarna gå att byta mellan alla dessa axlar så det ger ett ganska bra antal utväxlingar att välja bland. Gustaf ”TheRealPinto” kan säkert räkna upp siffrorna för Capri-versionen, har för mig jag plockade upp ett och annat i detta inlägg ur något han postade för länge sen :).

Det finns även nytillverkade diffsatser till Atlas att köpa från Quaife, de börjar på 5-6000 kr om jag minns rätt. Sen får man förmoda att Ford var inte ensamma om att använda dessa axlar (det lär bara finnas tre tillverkare av stela bakaxlar i EU oavsett antalet varumärken) , så det kan ju vara lönsamt att kika runt under andra européer och se om man hittar fler varianter. Puh, vi måste få till en FAQ om detta inser jag…
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar