Information om Ford Taunus 20M TS

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Information om Ford Taunus 20M TS

Inlägg av Focus RS »

Hej!

PeO Kjellström, Teknikens Värld/Klassiska Bilar, håller på och skriver en artikel om Ford Taunus 20M TS (1965-1967). Är det någon som har information kring denna att delge, t.ex försäljningssiffror, uppfattning om hur många som kan vara i livet idag, etc.?

Tack på förhand!

/Per-Anders.

Tags:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Du har PM
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

mr Costin skrev:Du har PM
Tackar! :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hurru P-A! :) Jag kan skicka över en redig PDF på 10 sidor av vad jag har sammanställt själv (...jag säger bara - kvalitet och kvantitet! :biggrinki ;)) så här långt om "Grosser" Taunus 1965-74 av i stort sett alla kända underarter, men hur tusan bifogar jag den i ett PM :confused:? Eller PM:a mig nån mejladress så kastar jag över dit.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Hehehe... Du kan maila mig på per-anders.gustafsson"at"fordclubsweden.se.

Tack!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Då säger vi - ett ögonblick ska vi se... :yltype:...okay, klart. Men P-A, du borde raskt ändra i kommentaren till (namn) "at" (adress) för att inte riskera få inboxen full av spam - spambots hugger direkt på hyperlänken när de sniffar förbi sidan nån gång.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
mikko
Veteran
Namn: Mikko Martikainen
Kör: Scorpio -98, Sierra Cosworth-92, Capri -79

Inlägg av mikko »

Vi har en 68 visserligen, men det kanske kan vara till andvändning ändå. Två ägare, ca 6000 mil. Stått i garage 20 år nånting. Överdragsklädsel så inredningen är fin. Den heter 20 M TS 2300 Ghia. Kanske kan vara andvänbart om det ska fotas. Bilen är alltså orörd.....
Snabbast på pallbockarna de senaste 8 åren....
Kör sierra 4x4 -92 med en halv motor!"!"! den går skitfort!!!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Låter som något värt att de gör en särskild artikel om den bilen tycker jag :). -68:orna var ju en ettårsmodell och jag tippar det finns ännu färre kvar av dem idag. Men jag bara måssste :p få rätta en detalj, bara så att det blir helt korrekt - Ghia heter den inte, detta blev tillnamn på de lyxigare europeiska Fordarna först en bit in på 70-talet (kan ha varit 1975 med början på Granada) när Ford köpt upp designhuset Ghia i Italien. Vad jag vet hade de då haft en del dolda frilansuppdrag åt Ford under några år med lyckat resultat, Granada mk 1 är ett av de tydligare. Namnet ersatte GXL-märkningen. Men annars var det rätt :).

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

jag har en av de 12 urprungliga coupe'rna som importerades -67 i den grön metaliic färgen som är i broshyren :)

Användarvisningsbild
mikko
Veteran
Namn: Mikko Martikainen
Kör: Scorpio -98, Sierra Cosworth-92, Capri -79

Inlägg av mikko »

Det är bara det att det står ghia på bakluckan :) ska ta kort på det och lära mig hur man lägger upp det här...:)
Snabbast på pallbockarna de senaste 8 åren....
Kör sierra 4x4 -92 med en halv motor!"!"! den går skitfort!!!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Hmm, måste vara nån som på sjuttiotalet drabbades av bonnraggarkomplex under skrytmöte vid korvkiosken och fick för sig att emblemtrimma. :laughing:. Lika bra jag drar sport/lyxmärkningarna i turordning, så är det utrett:

Taunus 17M P3 = TS -- Taunus 17M/20M P5 = TS -- Taunus 17M/20M P7 = RS (sport), XL (lyx) -- 17M/20;/26M (utan Taunus-namn!) RS, XL.

Tidiga Taunus tc 1och Granada mk 1 lyxversioner = XL, GXL Sena Taunus tc 1 = XL, GXL, sena Granada mk 1 = XL, Ghia. I ögonblicket minns jag inte beteckningarna på sportpaket och udda tillvalsversioner, men detta är gången i stora drag :)

Lägga upp bilder är enkelt, klicka på det lilla "vykortet" i verktygslisten när du ska göra ditt meddelande så får du upp en ruta med alternativ. Krånglet ligger inte där utan i att du måste först krympa bilderna så att de inte är för stora filer. Har du funderingar på hur så kan du PM:a mig så förklarar jag gärna den biten. Eller prova skriv "resize pictures online" för att hitta sajter där man kan göra det utan att behöva ha ett bildbehandlingsprogram i sin dator (finns iofs massor av gratis att installera; Google Picasa, PhotoFiltre, IrfanWiev eller GIMP är några exempel).

Btw - Meanexpress = :av-26: lyckost! Åmen... en av de snyggaste karosserna i modellfamiljen av stor-taunusar, rätt lack och allt... *drool* Ursäkta en kanske dum fråga, men var det 12 i grönmetallic eller 12 totalt som togs in det året? Vore kul att veta närmare hur många som Ford tog in, man var ju biltok från start :D så minnena är starka av gamla stor-Taunus redan från när de var i produktion, men Jag vet bara av en 20M coupé av P7 serie 1 häruppe (den enda jag sett IRL i Norrland på alla år liksom en enda 4-dörrars motsvarande), tyvärr kirunacabbad för många år sedan men med taket påskruvbart och åtminstone för några år sedan var den i trafik om somrarna. Ursprungligen vit med svart vinyltak. Baske mig om inte artikelämnet 20M TS P5 funnits i fler exemplar här (några få...). I jämförelse var 20/26M-coupéerna (P7b) vardagsvara, trots att de var få i jämförelse med det mesta annat från perioden.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Låter som något värt att de gör en särskild artikel om den bilen tycker jag :). -68:orna var ju en ettårsmodell och jag tippar det finns ännu färre kvar av dem idag. Men jag bara måssste :p få rätta en detalj, bara så att det blir helt korrekt - Ghia heter den inte, detta blev tillnamn på de lyxigare europeiska Fordarna först en bit in på 70-talet (kan ha varit 1975 med början på Granada) när Ford köpt upp designhuset Ghia i Italien. Vad jag vet hade de då haft en del dolda frilansuppdrag åt Ford under några år med lyckat resultat, Granada mk 1 är ett av de tydligare. Namnet ersatte GXL-märkningen. Men annars var det rätt :).
Ghiorna kom tidigare ;) kom 74 om jag inte minns fel,, KANSKE ännu tidigare ;)
men SENAST 74 :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, vi hade tydligen rätt båda två :) - Granada GXL fanns -73 och 1974 var tydligen första året för modellnamnet Granada Ghia. Tur att det finns Google för att undanröja alla tveksamheter :D - dessutom fann jag därmed ett boktips för alla fans av Cortina med ett utdrag här om Taunus-klonen mk IV (är du med, ElakaArne? ;) ) : http://books.google.se/books?id=VO4-9Tr ... ed&f=false

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

ska se om jag hittar pappren men tror det va 12 totalt,men kan lika gärna va i grönt,de var de första med 12v oxå :) synd å skam var att den var för dålig att original renovera så den har fått ett nytt liv efter mitt tycke och smak,finns ju nån bild på den under våra bilar sektionen här

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

12 totalt låter troligt, klart kul ifall du kan hitta om siffran är det ena eller andra :). Minns hur jag redan på 80-talet blev förvånad att se den Kiruna-cabbade P7-coupen jag nämnde - tusan, vad som helst av den årsmodellen av Taunus var ju ovanligt redan då. Jag kan komma ihåg hur jag redan som liten slyngel la märke till att de vanliga sedanerna stack ut i trafiken bara för att de var så få jämfört med de andra stor-Taunusarna som ju var dussinbilar i 70-talets början. Serie 1 av P7:orna måste vara Ford Kölns motsvarighet till Edsel :rolleyes:. Må vara att din var för muggen för att originalrenovera, men en Taunus är ju nästan oavsett sort av den där speciella arten bilar som är sig själv nog nästan oavsett hur de ser ut :). Annat det än många andra europa-bilar som bara ser skämmiga ut när de blivit muggna eller i värsta fall rent töntiga då ägarna försöker vässa stilen på egen hand :). Förresten, 12-voltssystem infördes som tillval redan med P5-serien, men det kanske blev standard först i P7? Tror jag måste bläddra fram det där... :333:

Skriv svar