Information om Ford Taunus 20M TS

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

12 totalt låter troligt, klart kul ifall du kan hitta om siffran är det ena eller andra :). Minns hur jag redan på 80-talet blev förvånad att se den Kiruna-cabbade P7-coupen jag nämnde - tusan, vad som helst av den årsmodellen av Taunus var ju ovanligt redan då. Jag kan komma ihåg hur jag redan som liten slyngel la märke till att de vanliga sedanerna stack ut i trafiken bara för att de var så få jämfört med de andra stor-Taunusarna som ju var dussinbilar i 70-talets början. Serie 1 av P7:orna måste vara Ford Kölns motsvarighet till Edsel :rolleyes:. Må vara att din var för muggen för att originalrenovera, men en Taunus är ju nästan oavsett sort av den där speciella arten bilar som är sig själv nog nästan oavsett hur de ser ut :). Annat det än många andra europa-bilar som bara ser skämmiga ut när de blivit muggna eller i värsta fall rent töntiga då ägarna försöker vässa stilen på egen hand :). Förresten, 12-voltssystem infördes som tillval redan med P5-serien, men det kanske blev standard först i P7? Tror jag måste bläddra fram det där... :333:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

alla sena -66 å alla svensk sålda -67 p5 hade 12v vad jag vet :)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Om jag läst på rätt så är det från juni -65 som det är 12 volt.

Finns idag cirka 42 20M TS varav cirka 23 är coupéer. Gäller P5 då. Det finns alltså FLER coupé än 2d stolpe, 4d och kombi ihop.

TS har alltid golvväxel det har aldrig super, det är absolut enklaste sättet att skilja dom åt.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Bra info ni kommer med, grabbar :) - det bäddar för en grundlig FAQ-post om modellen framöver.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
mikko
Veteran
Namn: Mikko Martikainen
Kör: Scorpio -98, Sierra Cosworth-92, Capri -79

Inlägg av mikko »

FORD 20M 2300S FORDOR TS står det i regbeviset. Men jag ska titta på bakluckan vid tillfälle. :)
Snabbast på pallbockarna de senaste 8 åren....
Kör sierra 4x4 -92 med en halv motor!"!"! den går skitfort!!!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, kika gärna igen :), men bergis är det gjort i efterhand om det står Ghia - jag dubbelkollade min gamla aning på webben och det stod nånstans att innan ´73 var det DeTomaso som ägde Ghia sen nån gång på 60-talet. Resten av modellbeteckningen är iaf helt rätt om det också står på luckan, Ford i Köln var lika glada i långa haranger som amerikanerna på den tiden :).

Fordor är nog rätt, även om jag tippar att det kommit i pappren på initiativ av Fords svenska avdelning (kikar man i tyska papper står där bara P7 för modellfamiljen -68 och en karosskod som jag tror ska vara antingen 31 F eller 32F för fyrdörr sedan). Det är iofs en traditionstyngd del av Fords flora av modellbeteckningar där tvådörrarsmodellerna fick tillnamnet Tudor (lite av en ordlek med ett gammalt engelskt kunganamn :D) och fyrdörrarna då rätt logiskt tillnamnet Fordor. Vad jag vet brukade det stå i modellnamnet på amerikanska Ford från 30- t o m 50-talen, men mycket möjligt att det använts på några andra också. Däremot har jag aldrig sett det som emblem på några bilar, det har nog bara stått i broschyrer etc.

20mhardtop-67
Erfaren
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus

20m hardtop

Inlägg av 20mhardtop-67 »

meanxpress skrev:jag har en av de 12 urprungliga coupe'rna som importerades -67 i den grön metaliic färgen som är i broshyren :)
kul! även jag är ägare av en -67 hardtop grön metallic
under renovering!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Roligt att läsa sånt :). Undrar vad det blev av artikeln förresten, jag har bara sett en om en Taunus 12M, funderar om skribenten möjligen förväxlade modellbeteckningarna när info efterfrågades - men man kan ju hoppas det kommer senare. Annars har antalet artiklar om gamla Europa-Fordar ökat stadigt i svenska veterantidningar de senaste åren, kul att statusen börjar nå dit den förtjänar. OK-Förlagets Klassiker har varit särskilt aktiva med att ta in fina Fordar och ofta då stor-Taunusarna.

Btw, den norska Ford M-Klubben brukar hålla en årlig sommarträff på Hegra camping (bara två-stjärnig standard men trevlig och med fiskemöjlighet) i Stjördals kommun en bit norr om Trondheim och P5/P7-bilarna verkar vara i majoritet, kan ju vara värt att kolla upp via webben för er som bor på bekvämt avstånd. Missa då inte att besöka den gamla fästningen på berget intill, men varning för att vägen upp är sanslöst brant.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Artikeln är ute nu i tidningens februari-nummer, ska man väl tillägga :) även om inte något nämns om att klubben hjälpt till. Bra presentation är det i alla fall och kan säkert väcka lite intresse för modellen även bland "vanligt " bilfolk.

(...jo, jag har redan postat om detta i Bilder och filmer :^o men kom på att det borde förstås uppdateras i rätt tråd också, efterklokt liksom ;))

Btw finns en trevlig artikel om en fin men lagom bruksig Capri mk 1 i uteliggande Classic Motor Magazine också, klart läsvärt.

Skriv svar