Värde/intresse på en Ford Taunus 15m - 67
-
dala-man
- Nybörjare
- Namn: Rikard bystrom
- Kör: Volvo V70n
Värde/intresse på en Ford Taunus 15m - 67
Hej!
Jag innehar en Ford Taunus jag funderar på värdet på.
Första ägaren (vars namn finns på bricka i dörrgången) hade den fram till 2008, sen en annan kille, och nu jag.
Första ägaren A-H har inte bara sparat ALLA besiktningsprotokoll, utan även fört en utförlig loggbok, när bilen lagats, servats, skiftat hjul, bensinpriser och sånt.
Bilen har original ljusblå lack, den är dock lagad och lite bättrad på sina ställen, fin patina alltså!
Motor och låda går kanon, lite kärv i frambroms då den stått med handbromsen i under vintern.
Invändigt är den fin förutom en söm i förarstolen.
ALLT fungerar, lysen, vindrutetorkare, spolare, tuta, tankeläsare, tempmätare, originlradio mm.
Har även läst medföljande instruktionsbok och sett att den här lite eftermarknadstillbehör Ford original.
Makeupspegel med termometer.
Låsbart tanklock (alla nycklar till allt finns)
Radioantenn för torped.
Backspegel.
Gula positionsljus.
Bilen är besiktigad 3 månader till.
Har fö inte varit avställd sen 72 !
Vad tror ni?
Mvh Rikard
Jag innehar en Ford Taunus jag funderar på värdet på.
Första ägaren (vars namn finns på bricka i dörrgången) hade den fram till 2008, sen en annan kille, och nu jag.
Första ägaren A-H har inte bara sparat ALLA besiktningsprotokoll, utan även fört en utförlig loggbok, när bilen lagats, servats, skiftat hjul, bensinpriser och sånt.
Bilen har original ljusblå lack, den är dock lagad och lite bättrad på sina ställen, fin patina alltså!
Motor och låda går kanon, lite kärv i frambroms då den stått med handbromsen i under vintern.
Invändigt är den fin förutom en söm i förarstolen.
ALLT fungerar, lysen, vindrutetorkare, spolare, tuta, tankeläsare, tempmätare, originlradio mm.
Har även läst medföljande instruktionsbok och sett att den här lite eftermarknadstillbehör Ford original.
Makeupspegel med termometer.
Låsbart tanklock (alla nycklar till allt finns)
Radioantenn för torped.
Backspegel.
Gula positionsljus.
Bilen är besiktigad 3 månader till.
Har fö inte varit avställd sen 72 !
Vad tror ni?
Mvh Rikard
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Klart udda sak, detta. Motorhistoriskt är den ju klart intressant eftersom den är del av Fords första familj av framhjulsdrivet och lösningen med rakmonterad V4 i en fwd-konstruktion delar den väl bara med Lancia Fulvia från samma tid vad jag vet. 60-talets 15M (serie P6 är det, föregångaren som bara fanns som 12M hade kod P4) finns det inte många kvar av varken här eller utrikes, så ett bra ex bör kunna ge hyfsade pengar från rätt köpare. Dock är ju intresset för modellen väldigt litet i Sverige, inte så att jag gillar när intressanta bilar försvinner ur landet men i det här fallet tror jag oddsen att finna en seriös köpare beredd att ge ett bra bud är bättre i Norge eller Tyskland, där de är mer förtjusta i dessa udda-Fordar. Du skriver inte vad det är för kaross, men jag antar en sedan eftersom den är vanlig ljusblå. Skulle det vara en coupé så är det lite av en kultbil på kontinenten med stigande intresse bland veteranfolket, enligt vad jag förstått av vad man kan läsa på en del tyska webbsidor. Och mycket riktigt så höjer förstås den bevarade servicehistoriken värdet ett snäpp
. Ur ägarsynpunkt kan det vara bra att veta att P6-serien uppgraderades i tre versioner spritt över åren genom att de detaljförbättrades i omgångar, så vid reservdelsjakt är det viktigt att ha koll när det kommer till t ex bromssystem. De har också ett och annat gemensamt av bromsdelar med gamla Taunus 17M P3, främst då första omgången såklart.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Det är en trevlig bil, men värdet är tyvärr ganska ringa. Mitt tips är att du går över bromsarna, besiktigar den och sätter ut den för 15-20000:-.
Som den står med kärvande bromsar och snart körförbud så är det kanske 5-10000:- du kan räkna med att få. Realistiskt.
Som den står med kärvande bromsar och snart körförbud så är det kanske 5-10000:- du kan räkna med att få. Realistiskt.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- Släggmek
- Legend
Bromsbelägg verkar lätta att få fram iaf, fick upp en träff på TRW:s med matchningar: http://www.mister-auto.se/sv/sats-med-4 ... DB101.html
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Släggmek
- Legend
Kom att tänka på detta när jag rotade i sparat efter annat - det såldes en dylik på nätauktion i Österrike var det visst, en lågmilad fd tjänstebil åt en borgmästare, för 4000 Euro häromåret. Tydligen en rekordsumma för modellen enligt Ebay, men det visar potentialen för välbevarade exemplar
.
)