Pressrelease: Ford lanserar mobilappskatalog för SYNC AppLink och AppLink 2.0
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Pressrelease: Ford lanserar mobilappskatalog för SYNC AppLink och AppLink 2.0
Pressrelease från Ford Motor Company AB
Ford lanserar mobilappskatalog för SYNC AppLink och AppLink 2.0-funktionalitet i Europa
• Mobilappskatalogen för Ford SYNC AppLink kommer till Europa, avslöjade Ford på elektronikmässan IFA 2013. Katalogen kommer till en början att finnas på sex språk: engelska, franska, tyska, italienska, spanska och kinesiska (mandarin).
• Tack vare den innovativa katalogen kan alla som har en smart mobil enkelt hitta SYNC AppLink-kompatibla appar. Sökresultatet filtreras utifrån var användaren befinner sig.
• Användarna kan få tillgång till appar från TomTom, Audioteka, Hotels.com, ADAC, Wcities, DIE WELT, Deutsche Telekom Innovation Laboratories, Spotify, Kaliki, Glympse och Aha samt från Fords utvecklingspartners.
• Fords utvecklingsprogram har fått 5 000 registrerade användare de senaste sju månaderna.
• AppLink 2.0 innebär att utvecklare får tillgång till meddelanden i bilen, röstkommandon och fordonsdata.
BERLIN, den 6:e september 2013– Den nya mobilappskatalogen för Ford SYNC AppLink kommer till Europa, tillkännagav Ford idag på elektronikmässan IFA i Berlin.
Katalogen är en innovativ funktion från Ford som gör att alla förare som använder en smart mobil lätt kan hitta appar som kan aktiveras och styras med rösten tack vare AppLink-funktionerna i kommunikationssystemet Ford SYNC.
Katalogen, som nu lanseras i Europa och kommer att finnas på engelska, franska, tyska, italienska, spanska och kinesiska (mandarin), filtrerar sökresultatet utifrån användarens geografiska belägenhet.
Användaren kan söka i olika kategorier och hitta information om funktioner, röstkommandon och andras omdömen. På IFA-utställningen bekräftade Ford att företagets SYNC AppLink-partners i Europa erbuder bland annat navigering från TomTom, ljudböcker från Audioteka, hotellinformation från Hotels.com, parkering från ADAC, Eventseeker och Cityseeker från Wcities, DIE WELT samt nyheter och information från Deutsche Telekom Innovation Laboratories AutoRead och AskWiki – förutom de samarbeten med Spotify, Kaliki, Glympse och Aha som redan presenterats.
Ford uppmuntrar apputvecklare att ta fram nya röststyrda appar för AppLink. På förra årets CES-mässa i Las Vegas sjösatte Ford bilindustrins första öppna apputvecklingsprogram. Utvecklingsprogrammet, Ford Developer Program, har efter sju månader 5 000 registrerade användare.
”Det växande antalet nya AppLink-appar och framgången med vårt utvecklingsprogram gör att vi vill ge kunderna den här möjligheten att snabbt hitta AppLink-kompatibla appar”, säger Ed Pleet, som ansvarar för anslutna tjänster i Europa, Asien/Stillahavsområdet och Afrika. ”Men appkatalogen hjälper inte bara kunderna; den ger också utvecklarna ett tillfälle att exponera sina tjänster, – till exempel dem som tagits fram inom ramen för utvecklingsprogrammet.”
Utvecklingsprogrammet lanserades nyligen i Afrika och Asien/Stillahavsområdet, där Ford har tillkännagett ett strategiskt partnerskap med Baidu, världens största sökmotor på kinesiska. Syftet är att kombinera AppLink- och Baidu-appar för att ge användarna ännu bättre funktioner.
Tidigare i år berättade Ford att nästa generations AppLink – AppLink 2.0 – kommer att förstärka kommunikationen mellan mobilappar och fordon med AppLink-funktionalitet.
AppLink 2.0 ge utvecklarna helt nya möjligheter. Här följer några exempel:
• Meddelanden i bilen: Utvecklare kan skicka så kallade push-meddelanden via fordonets ljudsystem och bildskärmar, så att man får funktioner som påminner om en mobiltelefon.
• Röststyrning: Betyder att utvecklarna kan dra fördel av de allt mer populära molnbaserade och röststyrda tjänsterna för appar.
• Tillgång till fordonsdata: Ger utvecklare möjligheten att – med förarens tillstånd – använda sig av data från fordonets sensorer.
Applink-funktionaliteten i Ford SYNC har utvecklats med Smart Device Link, som stöds av GENIVI – ett konsortium för en öppen utvecklingsplattform för fordons informations- och underhållningssystem. Fords mål är att Smart Device Link ska bli en global branschstandard för integrationen av smarta mobiler i bilarnas kommunikationsfunktioner.
Vilka modeller som först kommer kunna utrustas med detta som en del av det röststyrda kommunikationssystemet Ford SYNC, kommer meddelas närmare introduktionen.
-
GT40
- Nybörjare
- Namn: Henrik Smedberg
- Kör: GT40 replika, Ford Focus TDCi 2013
Hej, jag försöker använda / uppgradera min Focus 2013. Det går inte att ladda ner uppgraderad mjukvara på Fords USA webb då de inte accepterar mitt VIN nummer. Motsvarande service finns inte på Ford Sverige. Jag hittar inget i Appstore. När jag testar att köra Spotify och försöker styra den via bilen så hittar den inte Spotify ( senaste versionen har jag i min iPhone 5S) Känns frustrerande då jag gärna vill ha igång denna funktion. Katalogen som det talas om ovan har jag inte hittat på webben. Hjälp emottages tacksamt.
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik
- bm1979
- Erfaren
- Namn: Micke Jensen
- Kör: Galaxy 2,0TD -17, Fiesta 1.0 Ecoboost -14, Släckbil -06
Ja i Sync 2 kan man använda spotify både via röststyrning och via kontrollernaVispen74 skrev:Några nyheter på området? Går det att styra till exempel Spotify genom Sync 2 nu? Hittar systemet telefonens appar?
Här finns ett pdf dokument med appar som Sync 2 stödjer
http://www.fordmediacenter.nl/persberic ... EU1481.pdf
Ford C-Max Titanium 1,5T 2016, såld numera Ford Galaxy Titanium Business 2,0TD 2017
- Vispen74
- Veteran
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
Fast röstkommandon som t ex "Choose Playlist" i Spotify fungerar inte med min Sync 2. Misstänker att jag har en alldeles för gammal version; 3.08.15128.EA.10_PRODUCT, ändå är bilen en vecka gammalbm1979 skrev:Ja i Sync 2 kan man använda spotify både via röststyrning och via kontrollerna
Här finns ett pdf dokument med appar som Sync 2 stödjer
http://www.fordmediacenter.nl/persberic ... EU1481.pdf
Vilken version av Sync 2 har ni på era bilar? Har ni någon nyare? Lästa att de är uppe i 3.8 i USA mot min 3.08.
- Vispen74
- Veteran
Desto mer man läser om SYNC 2 (Sync touch) i USA, desto mer undrar man vad Ford håller på med här i Sverige? Med de nyare versioner av SYNC 2 som stöder iPhones Siri, Ford SYNC destinations, en rad appar fullt ut, uppdateringar via USB.
Ja det hade vart riktigt coolt. Här i Sverige så är det som vilken standardstereo som helst, fast med en gigantisk pekskärm.
Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk
Ja det hade vart riktigt coolt. Här i Sverige så är det som vilken standardstereo som helst, fast med en gigantisk pekskärm.
- bm1979
- Erfaren
Det är inte riktigt samma sak. Sync 2 heter Myford touch i USA och kommer att bli ersatt av Sync 3 där nya funktioner kommer vara med som ex spegling av 3e parts nav appar osv. Myford touch har varit en stor besvikelse i usa och fått mycket kritik för att den varit långsam. Därav att det från Sync 3 kommer vara blackberry istället för microsoftVispen74 skrev:Desto mer man läser om SYNC 2 i USA, desto mer undrar man vad Ford håller på med här i Sverige? Med de nyare versioner av SYNC 2 som stöder iPhones Siri, Ford SYNC destinations, en rad appar fullt ut, uppdateringar via USB.
Ford C-Max Titanium 1,5T 2016, såld numera Ford Galaxy Titanium Business 2,0TD 2017
- Jyrgen
- Erfaren
- Namn: Daniel B
- Kör: Ford Fiesta ST+ -14
Ford Mondeo 2,0 TDCI -18 - Ort: Laholm
- Medlemsnummer: 329
Europeiska kunder är tyvärr tvungna att åka in till sin Fordhandlare för en uppdatering av Sync versionen. Jag har kontaktat min, men de hade fullt upp i verkstaden så får vackert vänta några dagar till. 
GT40 skrev:Hej, jag försöker använda / uppgradera min Focus 2013. Det går inte att ladda ner uppgraderad mjukvara på Fords USA webb då de inte accepterar mitt VIN nummer. Motsvarande service finns inte på Ford Sverige. Jag hittar inget i Appstore. När jag testar att köra Spotify och försöker styra den via bilen så hittar den inte Spotify ( senaste versionen har jag i min iPhone 5S) Känns frustrerande då jag gärna vill ha igång denna funktion. Katalogen som det talas om ovan har jag inte hittat på webben. Hjälp emottages tacksamt.
Mvh
Henrik
Jyrgen
"Det handlar inte om vad du kör, det är hur du kör det"
-Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=381084
"Det handlar inte om vad du kör, det är hur du kör det"
-Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=381084
-
MotownMusic
- Nybörjare
- Namn: Jacob Eriksson
- Kör: Focus, Sierra
-
MotownMusic
- Nybörjare
- Vispen74
- Veteran
Äsch, nu hade felet på bilen lagat sig som jag skulle lämna in den för, så då blir det inget försök till att uppdatera Syncen heller tyvärr.MotownMusic skrev:Så det är den 16:e som gäller? Hör av dig ifall du lyckas krångla fram en uppdatering!
Försten som får nya uppdateringen bara måste skriva om det här, jag kommer om inte annat att ligga på Upplands Motor för att få veta när man kan uppdatera.
- bm1979
- Erfaren
Vi får vår nya C-Max i slutet av januari så om ingen annan gjort en uppdatering då så lär ju den haVispen74 skrev:Äsch, nu hade felet på bilen lagat sig som jag skulle lämna in den för, så då blir det inget försök till att uppdatera Syncen heller tyvärr.
Försten som får nya uppdateringen bara måste skriva om det här, jag kommer om inte annat att ligga på Upplands Motor för att få veta när man kan uppdatera.
-
MotownMusic
- Nybörjare
Man vågar väl sig på en gissning att det blir efter jul...Vispen74 skrev:Äsch, nu hade felet på bilen lagat sig som jag skulle lämna in den för, så då blir det inget försök till att uppdatera Syncen heller tyvärr.