Sida 1 av 1

.

Postat: lör nov 30, 2013 8:04 am
av SK Racing
.

Postat: lör nov 30, 2013 9:16 am
av nextuz
på de nyare från 01- så är det endast programvaran...
De drar lika fint upp till ett visst varvtal men där 140 hästarn stänger av lite..

Postat: lör nov 30, 2013 11:17 am
av Citgho
Om jag inte minns helt fel så är det så att 850 och första gen S/V70 har 140hk med 10 ventiler och 170 med 20 ventiler = toppen skiljer sig.
Sen som nextuz sa så på dom nyare skiljer bara programvaran.
Är ju så längesen man var insnöad i det dära när jag hade en 850.

Postat: lör nov 30, 2013 9:10 pm
av MrB
Det finns lite olika volvo 5or
850 serien & S/V70 "old"
126hk 10ventiler 2l
144hk 10ventiler 2,5l
170hk 20ventiler 2,5l
225hk turbo 2,3l 20ventiler

V70/S60 99-
140hk 20Ventiler
170hk 20Ventiler
193hk lågtryckturbo 2,5L 20Ventiler
225-300hk turbo 2,3L 20ventiler


Skillnaden på 140hk &170 hk av 20 ventilerutförandet är enbar programvara . det finns annars en "trimprogramvara " från olika motortrimmare(BSR,KCR osv) som brukar ge 190-195 hk till140/170hk sugisen .
Men 140 hk duger gott år "vardagskörning " då vridet /hk är precis det samma som 170hk upp till ca 4500rpm sedan "bryter" programvaran (känns tydligt )
har själv en S60 140hk som "vardagskälke " och det funkar utmärkt , trimma den skulle bara öka bränsleförbrukningen ....

Postat: sön dec 01, 2013 6:50 pm
av MrB
-98 Då har du den gamla 144 hk 10 ventilers motorn , Den funkar inte att bara ändra programvara på.
Den motorn som räcker att byta programvara på är den nyare RN motorn med elektroniskt gas spjäll (kom 1999)
GLT kammar blir nog svårt i 144 hk motorn då det är en helt annan topp med 20 ventiler i den "gamla "170 hk motorn

Postat: mån dec 02, 2013 6:58 am
av fordmaffian
Kan man byta Box rakt av om man har en 140hk (v70N) så man får 170hk då, med tanke på startspärren? Eller måste man ha nyckeln från donator bilen med för att kunna starta den?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat: mån dec 02, 2013 11:33 am
av MrB
[quote="fordmaffian"]Kan man byta Box rakt av om man har en 140hk (v70N) så man får 170hk då, med tanke på startspärren? Eller måste man ha nyckeln från donator bilen med för att kunna starta den?


Nej så enkelt är det inte ... det är ett flertal styrenheter som "samarbetar" och samtliga måste identifiera sig mar rätt VIN nummer (bilens chassi nr ) annars så startar den inte ,
Det är alltså fordonets stöldskydd som aktiveras då , Och då blir det tvärstopp (man låser systemet)
På tidigare bilar(typ tidig 850serie) funkade det du beskriver , tjuven tog med sig en "egen" styrenhet med tillhörande nyckel och bytte helt enkelt ut den , bröt rattlåset & åkte ,men det fungerar inte på de nyare bilarna

Postat: mån dec 02, 2013 11:35 am
av fordmaffian
Men om man tar alla styrenheten då från samma bil?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat: mån dec 02, 2013 3:53 pm
av Fredin
fordmaffian skrev:Men om man tar alla styrenheten då från samma bil?


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Nej det går inte.

Postat: mån dec 02, 2013 5:18 pm
av MrB
[quote="fordmaffian"]Men om man tar alla styrenheten då från samma bil?


ja det skulle nog funka rent teoretiskt men då har man ju samtidigt bytt identitet på fordonet då du måste byta VIN nummer i samtliga styrenheter då känns som det blir samma sak som att byta chassi nr på bilen.
På en modern bil har ju plåten där chassi nr står mindre betydelse utan det är mjukvaran som skall passa fordonet (det är ju så polisen avslöjar alla stulna östbilar)
skulle tro att du får bekymmer med SBP osv

Postat: mån dec 02, 2013 5:42 pm
av martin n
Om du har gamla motorn med wirestyrt gasspjäll så är det 2,5 tum. Byt det då från en turbo eller 170hk det är 3 tum. Det blir lite skillnad faktiskt. (Ett gammalt 850 trix)

Postat: mån dec 02, 2013 7:50 pm
av Fredin
MrB skrev:
fordmaffian skrev:Men om man tar alla styrenheten då från samma bil?


ja det skulle nog funka rent teoretiskt men då har man ju samtidigt bytt identitet på fordonet då du måste byta VIN nummer i samtliga styrenheter då känns som det blir samma sak som att byta chassi nr på bilen.
På en modern bil har ju plåten där chassi nr står mindre betydelse utan det är mjukvaran som skall passa fordonet (det är ju så polisen avslöjar alla stulna östbilar)
skulle tro att du får bekymmer med SBP osv


Går inte. Går bara byta en styrenhet i taget. Och CEM går inte köpa begagnad. ECM går byta till begagnad men då måste den laddas ur först, och sen matchas till bilens CEM.
Men det klart med rätt utr kan man. Ex experiment avd i fabrik. Men ingen Volvo verkstad fixar det.