Ni med FlexiFuel-motorer. Vad tankar ni med?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Likadale
Veteran
Namn: Daniel L
Kör: Mondeo Business Edition

Ni med FlexiFuel-motorer. Vad tankar ni med?

Inlägg av Likadale »

Vad tankar ni med som har FlexiFuel-motorer?

Kör ni på bara bensin, bara etanol eller kanske blandar?

Tags:

bugeyes
Erfaren
Namn: Björn Sorkin
Kör: Mondeo 2011 och Focus 2014

Inlägg av bugeyes »

E85 fyra gånger av fem ungefär, kör igenom en halv tank bensin mellan varven. Prisskillnaden har ju ökat mellan E85 och blyfri 95 så nu börjar det bli märkbart lönsamt att köra på det. Också rätt meningslöst att köpa en miljöbil om man inte kör på rätt bränsle.

Användarvisningsbild
Likadale
Veteran
Namn: Daniel L
Kör: Mondeo Business Edition

Inlägg av Likadale »

bugeyes skrev:E85 fyra gånger av fem ungefär, kör igenom en halv tank bensin mellan varven. Prisskillnaden har ju ökat mellan E85 och blyfri 95 så nu börjar det bli märkbart lönsamt att köra på det. Också rätt meningslöst att köpa en miljöbil om man inte kör på rätt bränsle.
Tack för ditt svar. Som du säger så ökar ju prisskillnaden mellan E85 och Blyfri 95, speciellt nu till sommaren. Hur är det med de extra service:arna man bör göra när man kör på enbart Etanol när man kör Bensin då och då också? Bör man ändå serva bilen oftare?

bugeyes
Erfaren
Namn: Björn Sorkin
Kör: Mondeo 2011 och Focus 2014

Inlägg av bugeyes »

Den extra servicen är byte av olja och filter. Jag har följt serviceschemat hittills för att inte kompromissa den garanti jag har haft på bilen. Nu har den gått ut och jag kommer att byta olja själv i stället för att lämna in när det är dags för mellanservice. Verkstan hos Upplands Motor där jag köpte bilen är dock så pass billiga på mellanservicen att det knappt är värt besväret att byta olja och filter själv. Har förresten en Mondeo 2.0 ff av 2011 års modell.

flashback
Erfaren
Namn: Rolf Wedberg
Kör: Focus 2006

Inlägg av flashback »

Från april t.om oktober E85. Bensin 95 november t.om. mars.

Tabb
Nybörjare
Namn: Dave David
Kör: Focus MK2 kombi

Inlägg av Tabb »

Jag kör på E85 så länge temperaturen är ok, byter till 95 när vi ligger runt nollan.
Jag får förvisso göra service oftare men det är det värt.
Om jag inte minns fel så sparade jag ungefär 2000 spänn om året på att köra med E85 (jag får kraftigt rabatterad service)

Jack66
Nybörjare
Namn: Jack Werner
Kör: Ford mondeo 2.0FFV kombi 2009

Inlägg av Jack66 »

Köpt en -09 FFV mondeo och har nu kört på tre tankar E85. På E85 så varierade tomgången och låg över 1000 rpm. Vid gaspådrag så hade den en fördröjning och var ryckig så nu provade jag att tanka 95 oktan och genast försvann alla symptom. Så ingen mer miljösmörja i den bilen.

Skriv svar