Pinto block, atlas axel

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

När det gäller vevstakar, påminner om att en och annan bytt dom mot Saab Turbo. Minns inte om det var 2.0 eller 2.3 eller om det ens skiljer - min egen iakttagelse är att vanliga 2-liters Saab har samma mått på stakarna men profilen är starkare på Turbons. Dock fordrar att man tar ner kragarna runt storändans skruvar så att de inte tar i blocket när det vänder (åtminstone förr låg det uppe bilder på Garaget.org men det är ju ändå inget som kräver ingenjörsexamen att få till ;)). Jag höll på och jämförde en del med vad som låg i gömmorna och fann med skjutmåttet att Chevrolet 350 standardstakar avviker -1 mm mot Saab, 4-cyl Datsun L18 (nära släkt med sexan L24/L26 som satt i sportbilen Datsun Z) matchar måtten på Ford och Saab med nån avvikelse för kolvbulten, Fords Windsor V8 260-289" eller omkring passar Pinton och är starkare än original men ger högre levande massa och sådär kan man hålla på... :Odd:. Ja, sen passar Volvo B19-B230 kamremmar på Pintons drev om man ska börja dribbla med den biten... (en gammal isracer jag snackade med som excellerat i att bygga om Pintos storebror Lima med Volvo B230-toppar som en regelfint hade nåt vagt minne av att nån Volvo-topp kan fås att passa på Pinto om man vill jäklas extra mycket - kanske en tanke :prop:). Jag minns jag på 80-talet hörde ryktas att nån sorts Atlas-axlar använts under vissa Volvo 200-serie typ polisbilar etc och att de var speciella i att de hade fler stödlagringar än de vanliga, men det är hörsägen att kolla upp.

...Tusan, vi borde försöka pyssla ihop några FAQ här om grundläggande omkonstruktioner på en fikabudget medans vi minns, för situationerna dyker upp i forumet med nåt års mellanrum :D, vilket ju alltid är kul :jobbar5:.

Förresten, lite språkdribbel kan vara nyttigt :znaika: - ska det letas uppgifter om Atlas bakaxlar så finns det en del på tyska - bakaxel översätts till "hinterachse" ("vornachse" är förstås då framaxel), stel axel till "starrachse", spårvidd till "spurweite" alternativt "spurbreite" (spårbredd). Axelavstånd är "radstand".
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En bit Atlas-fakta jag översatte från en ingående artikel i Classic Ford aug2011-numret (de i sin tur hade snackat med bakaxelservicefirman Fostek), visste väl att det var bra info att spara :) :

För personbilarna skiljer man mellan:

Baby Atlas är smalast med 48,5" (= engelska tum) mellan axelrörens ändflänsar. Den motsvarar i bredd Escorts English Axle och monterades i ett fåtal Escort som enbart byggdes på kontinenten. Extremt sällsynt idag.

Narrow Atlas, 50” bredd. Monterades enbart i Capri mk 1 med 3.0 V6 (Essex-motorn). Dessa har ett aningen annorlunda diffhus, något tunnare drivaxlar och mindre hjullager.

Full Width Atlas, 52” bredd.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Spider
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor maj 23, 2013 8:54 am
Namn: Tommy Sjödin
Kör: VW Caravelle,Escort MK I och II
Ort: Östersund

Inlägg av Spider »

Hej Torgny
Såg att Du funderar på Warrior topp och App K
Den toppen är inte godkänd, och kommer aldrig att bli det. Den ser inte ut som ID handling 5566.
Den är dyr 8500£ och sen får man inte använda 205 blocket heller i App K
Nu driver jag ett antal frågor mot SBF så vi får se vad som händer.

Skriv svar