Hur få fram OE/OEM-nummer?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7392
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Hur få fram OE/OEM-nummer?

Inlägg av Järnkaminen »

Finns det någon möjlighet att få fram OE eller OEM-nummer (vad det nu heter :)) till Fordar?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Tags:

Tobbe
Legend
Inlägg: 1610
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Ja kan ev hjälpa dig. Behöver chassi eller regnr

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Här http://eucatparts.com/?action=cat_ford är om inte annat lite att rota i, detta lär ska vara original Ford art.nr. men det går nog att dubbelkolla rätt enkelt (själv har jag tyvärr bara hygglig koll på den äldre Ford-nomenklaturen, de gjorde ju om allt i slutet av 70-talet). För äldre Ford Europe-modeller (och Taunus M mfl) så är Fordopedia bland det bästa - här är reservdelskatalogen för Sierra 1982-86 som exempel, bland det nyaste där men det tillkommer nytt material då och då, ett synnerligen ambitiöst projekt :thumb::thumb::thumb:.

Sedan finns det FINIS som är Fords interna nummersystem, men de numren är knivigare att få fram även om de dyker upp ibland som referens i nätannonser etc.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7392
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Tack för svar!

Tobbe du har PM.

Tack för tipset Hasse. Jag var lite ospecifik i min fråga. Anledningen att jag frågar är att det finns olika variationer av reservdelar till i princip samma modell av bil. Därför ville jag ha ett sätt att ta fram OE-nummer på reservdelar till en specifik bil.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Väl bekomme :). Aha, ja men då kanske nyckelnumret ("Geben sie ihre schlüsselnummer, bitte! Schnell!" :518::p) som brukar kallas KBA-nummer i de tyska registren (förkortningens betydelse har jag glömt) kan vara en väg om det trasslar på andra sätt. Brukar vara sökbart i tyska nätbutiker etc, tippar det funkar internt hos Ford också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

fairlaner
Veteran
Inlägg: 281
Blev medlem: mån aug 11, 2003 8:26 pm
Namn: Robert H.
Kör: Långsamt
Ort: Öret

Inlägg av fairlaner »

Ursäkta förvirrad fråga; är det engineering partnumber vi pratar om? (typ PV90BB 16612-AC)
I eucatparts hittar jag bara finis, men jag har väl inte förstått hur den används:^o
Robban H

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Inget att vara generad för ;). Såna här gånger känns det extra jobbigt för min del att mest fått traggla VAG, Opel och Volvo på AMU´s reservdelskurs medan den mesta Ford-lagerkunskapen lärdes in från bilskrotens ABC80-dator :lam:.

Men Finis, det ska väl om jag minns rätt fungera som så att varje detalj har samma nummer oavsett var och när den använts inom koncernen? Det vanliga artikelnumret (OE,Original Equipment) kan ju däremot variera så att ibland samma detalj har uppåt sex olika nummer eller så beroende på var den suttit och när alternativt om den rationaliserats ihop med något annat under produktionen. Typ som att en hastighetsmätarwire avsedd för C3-automaten har olika OE-nr beroende på om den listas för Taunus eller Mustang men Finis-numret är alltid det samma. Rätta mig gärna om jag har fel :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

fairlaner
Veteran
Inlägg: 281
Blev medlem: mån aug 11, 2003 8:26 pm
Namn: Robert H.
Kör: Långsamt
Ort: Öret

Inlägg av fairlaner »

Det här med engineering partnumber , finis etc, är en djungel minst sagt, dessutom har uppbyggnaden ändrats under åren så det blir inte lättare precis..
Kortfattat; i grunden (idag) har varje engineering partnumber ett motsvarande finisnummer, där är förhållandet 1 - 1. Men på 70- 80-talet någon gång försökte man införa någonting man kallade prime finiscode, då skulle ett finisnummer kunna täcka in flera olika eng partnummer i nummerändringskedjor så man bara behövde hålla reda på ett finis. Detta havererade på att det helt enkelt inte fanns datorkapacitet att hantera komplexiteten i nummerändringskedjorna, Ford är mästare på nummerändringar och har tydligen alltid varit det :D
Annars är ju eng partnummer trevligt eftersom det visar vad det är för typ av del med prefix, basic partnumber och suffix .
Sen blir det ju lite värre om man tittar på US Ford, de använder service partnumber som är lite som ett prime finis, ett service partnumber kan täcka in flera eng partnumber. Som grädde på moset tillkommer sen ett finis på det om man handlar från Europa..
Robban H

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ouch, det där var intressant info även om det ökar på begreppsförvirringen för en enkel vaktmästare :Odd::p. Nja, vet inte om Ford är just värre än andra biltillverkare på att försöka blanda bort korten för utomstående. De enda riktigt vettiga nummersystemen jag stött på är Bosch som använder samma siffror oavsett var deras bitar sitter vare sig det hamnar i en bil eller en tvättmaskin eller vad som helst (minns jag rätt har de bara ändrat nummersystemet en gång under efterkrigstiden, 80-tal har jag för mig) och SKF som låter en tyda ut det mesta om deras lager om man har tillgång till kodnyckeln, ungefär som branschkoderna för skruv & mutter, brickor etc. Det borde finnas någon slags industrinorm som tvingar tillverkarna att ha enhetliga registersystem. Bland de skummaste exemplen hos Ford tycker jag är de gamla 8" bakre bromstrummorna som dök upp åtminstone så tidigt som på Anglia 105E och vandrade via Taunus-Cortina 1300/1600 till 90-talets Escort och förmodligen går att hitta än på någon Fiesta som byggs i Latinamerika eller så, men med omräkning till motsvarande milimeter-komma-nånting och X antal OE-nummerbyten däremellan vilket gör det rätt hopplöst för ordinära ickenördiga hemmapulare att finna sambandet när bitarna behövs. Någon borde se pengar i att hålla saker sökbara.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Ford_lover
Erfaren
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
Namn: Frans
Kör: Westlin
Ort: Borlänge

Inlägg av Ford_lover »

Om man söker i databasen på länken nedan kan man hitta vilka delar som kan ersättas av andra fabrikat.

https://sv.partsdb.info/

nicke.t
Veteran
Inlägg: 730
Blev medlem: tis okt 31, 2006 9:47 pm
Namn: Nicklas T
Kör: bmw, sierra, escort mk2, Escort mk1
Ort: Motala
Medlemsnummer: 360

Inlägg av nicke.t »

Realoem.com för BMW är riktigt bra grejer. Nått sånt skulle finnas för alla bilar.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Syns som en ganska seriös och lättsökt databas även om översättningen är väldigt bristande (någon verkar ha suttit med Google Translate som enda språkverktyg :Odd:) så man behöver kunna verkstadsterminologin väl för att inte hamna vilse om man inte har siffror att mata in, det är också tunt med förklarande bilder. Men jag provade med några typiska slitdelar och fick inte några svar som var uppenbart galna, däremot många alternativa nummer hos eftermarknad och andra märken att söka vidare ifrån. Har man tid och tålamod kan det ge rätt mycket att gå på om man går igenom respektive alternativ leverantörs listor och testar numren på nätet för att kolla om fler källor anger kompabilitet. Tack för tipset, Ford_lover :).

nicke.t - instämmer, men som vanligt får vi hobbypulare väl skapa våra egna kataloger att dela :av-26::yltype:;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar