Reklamskivor för Ford-promotion

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Reklamskivor för Ford-promotion

Inlägg av Släggmek »

Tja, det har en gång startats nån tråd om detta minns jag (av mig kanske, rentav? :kopfkratz) men jag går bet på att hitta den, så... admin får gärna slå ihop denna med den gamla.

Iaf, Ford var tills åtminstone in på 70-talet rätt bra på att ta fram reklamlåtar för sina nya modellers lansering. Alltså inte radiojinglar utan riktiga fullängdare och ibland t o m hela album (jag har själv ett från svenska Ford från -65 med fokus på Taunus P5-serien). Frågan är om inte detta alster http://big10inchrecord.blogspot.se/search/label/Edsel slår det mesta både i smalt intresse :cool: idag och på den tiden som reklampryl. En hel minimusikal om de kortlivade Edsel-bilarna - "Once in a lifetime", man skrädde inte orden på nåt sätt om den bilen :D. Allt sammantaget är nog detta bland de mest obskyra skivor som gjorts, med tanke på fildelningsdebatten säger jag bara att det är intressant att läsa kommentarsfältet för extra information om skivan. Ja, iofs bryr sig nog ingen om denna skiva fulkopieras :D, ur ett amerikanskt perspektiv torde det rankas som Fair Use... jag kan lika bra påpeka att det är Mega man ska klicka på där, Mediafire-mappen är borttagen. Uppladdaren nämner i en svarskommentar att han fann den i en hipster-skivaffär för en dollar, tydligen ;) dyrare på samlarmarknaden enligt en länkad Edsel-sajt som vet mer om historien, man kan även strömma låtarna där och läsa låttexterna (okay, nu blev det väldigt överkurs här :Odd:): http://edsel.net/multimedia/show/

Modellkuriosa: den första Mercury Comet (baserad på Ford Falcon) togs egentligen fram som en tänkt "down-sized" Edsel för 1961 men i sista stund bytte man fot. Finns bilder nånstans på nätet på två prototyper med tydlig Edsel-identitet (liknande sextian) i nos och akter, cabriolet och herrgårdsvagn har jag för mig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags: