Ball bil i Öster

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Ball bil i Öster

Inläggav Anglofilen » ons aug 24, 2016 8:46 pm

Snyggaste modellen av taunus -
Exakt en sån coupè med de "långa" sedanbaklyktorna skådade jag på Essingeleden nån gång under 80-talet. Svenskreggad och i exakt samma färg.
http://www.nettiauto.com/en/ford/taunus/8191703

Har ingen pejl på vilken marknad den såldes i nämnt utförande :image018: , Argentina-coupéerna hade ju som bekant rejält kortade bakljus...

Nån som har lite mer "kött på benen" i ämnet?
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » ons aug 24, 2016 9:10 pm

Fränt, första gången jag ser en sån. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5694
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » tor aug 25, 2016 4:03 am

finns i Brazilien med,, sett många bilder på dem :) som du sa kortare bakljus på argentinska,, kanske lika på brazzefordar,, gissar på att dem gjordes för turkiet å sånna länder?? dem med långa bakljus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10063
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor aug 25, 2016 6:01 am

Det troligaste är väl att det är ombyggda bilar?

Den finska är ju det i alla fall. Kul att se men det hade i mina ögon varit ännu roligare om den varit helt uppdaterad till 1980-82 utseende (dörrsidor till exempel).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Inläggav Anglofilen » tor aug 25, 2016 1:49 pm

Den finska bilen har exakt samma profil och front som den sydamerikanska systern, där upphör dock de yttre likheterna.
Bakre plåten och skuffluckan skulle ha "nedgraderats" till europeiska tc1-varianten och fått de argentinska SP/GT - baklyktorna, då hade den varit en kopia exteriört sett.
https://www.youtube.com/watch?v=q9aHy7zNi1E

Bygge kanske, men ett par tvillingar med några decenniers mellanrum...
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10063
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor aug 25, 2016 7:59 pm

Den finska är ju 1973 års modell så den är garanterat ombyggd och jag tycker den aktern är snyggare än den argentinska varianten.

Taunus var ju faktiskt relativt populär att bygga om under en period, ganska billiga bilar med mullrande sexa, så det har nog gjorts en hel del varianter. Mer eller mindre lyckade...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Inläggav Anglofilen » tor aug 25, 2016 8:20 pm

Där fick jag för att inte ha läst allt i annonsen, snygg som attan är den i alla fall och
duktigt gjort av den plåtisen.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5694
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » fre aug 26, 2016 4:03 am

de från Sydamerika, är orginal, iaf,, ganska kul å kolla igenom lite nya nostalgibilar,, ex då Taunus coupe, vw buss, som kallas kombi där,, och gamla Passat från 80 talet,, minns ej vad den kallades,, vet att Sydafrika nyss slutade tillverka Golf mk2,

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Inläggav Anglofilen » fre aug 26, 2016 12:10 pm

Har tittat lite på roliga Fordvarianter från S.A, "båtstyrningen" gör dock dessa, enligt min mening, lite knöliga i h-trafik.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3281
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör aug 27, 2016 11:13 am

Verkligen ett avancerat ombygge, den blå. Satte myror i huvudet på mig med trots att jag inte sett skymten av nåt sånt förut (som sagt är ju de argentinska SP-coupéerna inte så uppdaterade baktill men det har gjorts en del lågserievarianter av småfirmor inkl. hardtop-ombyggnad).

När det gäller SA-Fordar tycker jag den fyrhjulsdrivna P100:n med Cortina mk V-hytt och 3-liters Essex V6 gott kunde ha tagits till EU, det skedde ju med den vanliga varianten. Märkligt att Ford i princip släppte den europeiska marknaden för små pickups till japanerna under många år, här i länet blev Ford Ranger-varianten av Mazda B1800 mer poppis än kusinen när den väl kom in och syns ofta som hantverkarbil.

Apropå nostalgibilar från Latin/Sydamerika är nog 70-talets Chrysler Esplanada bland det mest intressanta - en väl masserad Ford/Simca Vedette med rötter från -55 :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)