Glöm vitt, nu är det grått som gäller!

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6128
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Audi o vag kör LED. Det med plasma du tänker på är OLED, men det är cad jag vet inte godkänt ännu.
Sitter även rinnande blinkers i sista Mondeon med värsta lyktorna :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Aha... jag trodde de smugit in lite av tekniken från konceptbilen med en stor "flammande" panel över bakdelen. Kanske lite för dyrt ännu och jo säkert huvudbry för teknokraterna som sätter EU-standarder.

Slappt försök att styra tillbaka till ämnet :D - Jag snubblade på Sticker Bomb-camofilmen http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mb-619560/ som Nemesis_se tog upp i snacket om Chryslers psykedelliska vinyltak :p, skulle tro den kan slå bland EPA-grabbarna som arméstajlar 80-talare men nog lite sent på säsongen för i år, rean antyder det - kanske en hit på kommande års skolavslutningar. Julas alternativa förslag om att täcka köksluckor med den låter ju annars perfekt för retro-renovering a la ca 1970 :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:Skulle tro att det (o)tygmönstret är gjort med dataplottrad foliewrap i stället för att rensa hembygdsaffärerna på spetsdukar som när modet dök upp under värsta modsraggens dagar med för mycket av allt (vill nån ens minnas den perioden? :D). Jag såg förresten en lastbil igår som möjligheten nyttjats till max på för en väldigt häftig "motivlack som knappt skulle kunnat gjorts med färgsprutor. Motivlacker av traditionellt äkta slag har ju förresten gjort en ganska bred comeback fast sällan på jänkebilar har jag noterat.

Fords konstruktion med seriekopplade reläer för att åstadkomma "rinnande" blinkers finns det nån amerikansk bygga-själv-beskrivning för på nätet (Hah!:D Där var den! http://www.mustangii.org/tech/tipsntric ... sion.shtml) som det mesta annat. Inte allt för svårt. Audi/VAG verkar köra med nån slags plasmateknik likt platt-skärmar, undrar när eftermarknaden som snickrar LED-slangar och sånt för att smyga in dyr nybilslook i äldre bilar kommer ifatt? :cool: Apropå jänkare så tycks det senaste i ljusdesign där vara huvudstrålkastare modell LED-paket som vissa extraljus annars har, ser mest konstigt ut som retroinstallation i standardmontage men borde ju kunna funka bättre än gammaldags lyktor när det ska gömmas bakom grillen. Oj, nu blev det väldigt OT men egentligen är det ju visuellt samma fråga om att spela med ljusstrålar i olika delar av spektrat :D.
Rinnande blinkers på löpmeter är redan old news. Jag har ett paket till både fram och bak på väg från kina. Spets och flake är tyvärr tillbaks, det gör lite ont att måsta bli "inne" igen, men det är ju smällar man får ta.
Annars så anser ju jag att det finns bara en acceptabel färg på en ny bil. Henrys svarta! Alla andra trender är hipstertrams, och borde ignoreras av vuxna människor.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Svart - där sa du ett magiskt ord :thumb:. Finns ju knappt en bil som inte åker upp minst ett snäpp i stil av det och de riktigt fula blir åtminstone skonsamt osynligare av det :p. Synd bara att det fordrar ett perfekt underarbete och konstant rengöring för att se bra ut, inget för mina trakter fulla med grusvägar och numera olika versioner av nederbörd ca halva året :crap:.

Nja, flake är ju inte fel i rätt användning - tycker jag alltså, som fick ett par lätt tullade burkar Metalflake som tack för hjälpen en gång men den med regnbågsgnistrande Mirra tror jag får stå där som musealt minne av 70-tals överdådighet :D, om inte möjligen nån annan är i skriande behov.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Svart är alltid det ballaste som finns.. Jag är svårt sugen både på fält i flake, mirra och pearl, och tvåfärgat, blanksvart med spexigt tak på min bil. Båda har ju sin charm. Vattenslang på parkeringen är ju en förutsättning för blanksvart dock, det är inte ok med en svart, dåligt skött bil.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5782
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

personligen är jag ju svag för mörkblå met å candy red,, eller liknade :)
Bilagor
candyred-supra.jpg
IMG_2842.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Mörkt konjaksrödbrun candy över guldbas på Consuln, extatiskt...*drool*

Eller ska vi snacka tvåfärgat kunde svart under midjan och någon skum guldmetallic med brillianteffekt under ett lager röktonad candy (Finns det på burk?) vara en lagom skruvad idé - man skulle bara ana metallicen i svagt ljus och bländas i rätt vinkel av skarp sol :D.

Vill man jäklas ordentligt med intrycket skulle ett par olika lager av nån spökeffekt som bara ger ett skimmer i ytterligare andra kulörer från visst håll över alltihop kunna toppa alltihop. Men som jag minns en lokal lackerares egen Granada-kombi från 80-talet rörde sig en pärlemoreffekt över vitt med några avslutande svep (4 lager: ett gult, ett rosa, ett blått och ett grönt) av nåt skumt ur Glasurits trollerilåda om runt 20.000 kr redan då ifall han skulle ha gjort det för en kund. Runt hälften i materialkostnad då som jag minns, så förmodligen det dubbla för en motsvarande utsida idag.

Själv hade jag en gång på en av mina bilar nåt liknande Sikkens Brilliant eller vad den hette som typ vartenda skrytbygge hade på 80-talet, men en soppa från Glasurit det också. Tyvärr har jag totalt glömt vad den hette, men materialet var faktiskt betydligt billigare och minst lika effektfullt tack vare en större kontrastverkan men lite finare korn som fick det att se halare ut än en vanlig lite grövre metalflake. Jo, jag har bilder nånstans ska sägas innan kommentarer kommer ;) men det syns ändå inte som det gjorde i verklig betraktelse.

Kanske nån med kunskap om Glasurits sortiment på 80-talet (jag tror den introducerades 1986 eller -87) känner igen en röd som kallades Fraser Red och låg nära den röda sportbilens nyans, fast jag tvivlar på att själva sorten tillverkas idag. På sin tid klart prisvärd genom att det till skillnad mot candylacker var en 2K som las i ett lager plus klarlack vilket gjorde den både enkel och ekonomisk i jämförelse. Vore kul om det gick att få tag i en motsvarighet i dagens lacksystem. Vad det fanns för andra kulörer vet jag inte, men denna var verkligt häftig i att den kunde misstas för svart på långt håll i rätt ljus men närmast självlysande chockrosa :D i skarp sol och diskret mörkröd en vanlig dag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5467
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Nu är det blått som gäller, iallafall i övriga Europa. ;)
Årets färg trendar bland Europas bilköpare – men inte i Sverige
[img]https://www.fordclubsweden.se/news/img/ ... ndfärg.png[/img]
Blått har alltid varit en populär färg på personbilar i Europa, och trenden ser nu ut att få ökad fart.

För många bilköpare är bilens färg lika viktig som modellen. Årets färg 2020 utsedd av Pantone Color Institute är blått – en av de mest populära exteriörfärgerna på Fords personbilar i Europa. Den blåa nyansen är speciellt populär på små och medelstora bilar, men totalt i Sverige dominerar vita bilar.

Årets färg utses av Pantone Color Institute, och färgen för år 2020 blev ”Classic Blue”. Blått har alltid varit en populär färg på personbilar i Europa, och trenden ser nu ut att få ökad fart. För europeiska Ford-köpare ligger dock fortfarande grått i topp, tätt följt av vitt och sedan blått. I Sverige valde dock 44,1 procent av Ford-köparna en vit bil, medan 7,8 procent av bilarna var blå, och 13,1 procent grå.

– Blått associeras ofta med balans och är en färg som hänger tätt ihop med naturen. Vid oroliga tider kan denna färg få oss att känna ett lugn och trygghet. Det är också en färg som alltmer kopplas ihop med mindfulness, miljömedvetenhet och framtidens mobilitet. Att välja blått är ett sätt att visa på optimism och öppenhet, men även en önskan om harmoni, säger Julie Francis, färg- och materialdesigner på Ford Europa.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
zowix
Veteran
Inlägg: 508
Blev medlem: fre mar 27, 2015 5:23 pm
Namn: Björn B
Kör: Fiesta ST+ -15
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 321

Inlägg av zowix »

Toppen, då har folk börjat tänka på vad de själva vill ha för färg på bilen och inte vad som skulle vara mest lättsålda när de väl säljer.
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot.

Fiesta ST 2015 :prop:
http://www.garaget.org/?car=376787

Skriv svar