Letar ny bil = Helt omöjligt! Hjäääälp!

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Släggmek skrev:Pstrikwa: Finns det bara njurbälte för att hindra att man studsar i varje gupp så är skojfaktorn närmast oslagbar i en buslätt bil oavsett vad det är och med aldrig så få hästar om de hålls på varv mest hela tiden :D.

Nextuz: Viktproblemet sitter väl egentligen i att trygghetsnarkomaner och komfortknarkare vill ha halva vardagsrummet med alla bekvämligheter med sig när de är ute och åker medan vi som gärna tar en omväg bara för körupplevelsens skull knappt behöver dämpmattor om det inte stör ut stereon :D i motorvägsfart+. Tänk bara all extra kopparkabel för att leda fram strömmen till framstolar med allt utom massagefunktion :p och då har de ibland ändå gnällbegränsande plasmaskärmar i nackstödens baksida, fundera sen på vad vikten sitter när motorblocken väger hälften mot 70-talets och t o m motorhuven gjöts i plast redan på sånt som Citroen BC, nej jag menar BX; BC var ungefär när de byggdes...:rolleyes:. Fan, jag skulle glatt slänga ut baksätet för att få ner dödvikten och göra bättre nytta av effekten om det inte skulle stöta sig med typintygets fem sittplatser :laughing:. ...Näe, man ska inte kommentera på fredagar efter midnatt :icon_alco:p Men i alla fall, bara för argumentationens skull... ungefär som så https://www.youtube.com/watch?v=c1Jfp8-286U ;).
https://www.youtube.com/watch?v=BK5HjM7E4Tc
Eldar med trä, kol och gummi

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra, Peter! Ytterligare klassiker! :D

Iaf, kom att tänka på att när jag stod en tid som kabelapa och snitslade elsÿstem till gamla Saab 900 (...blev man dessutom relegerad p g a ackordskraven till att dra instrumenthärvorna till dessa så kallades det då att dra "invalidnät" :p av de snorkiga j-lar som hade snabbheten uppe för att dra de just nya 9000-näten och har ni nån gång ägt/kört en Saab med elproblem så skänk en tanke till stresslopporna i ledningen som prioriterade just-in-time-leveranser och pressade produktionshastigheter framför god kvalitetssäkring, men man ska ju inte sparka på ett dött bilmärke...:rolleyes:). Iaf, det förkunnades stolt till personalen på golvet att den sista "gamla" 900:ans nät var mera omfattande än de som satt i månlandaren när den första 99:an introducerades. Man kan ju fråga sig på vilket sätt det krävdes nån kilometer extra kablage i den sista versionen mot den första för att fara och handla motför att ta sig från månen till jorden.

Idag när det mest bara fattas microvågsugn i handskfacket är det ju ännu värre som regel, att jämföra med de gamla Datsuns som knappt bara jag och SK Racing fattar charmen med så hade de en kabelstam mellan brandväggarna och vidare ut i skuffen ungefär motsvarande mattan som kör signalerna till/från DVD-spelaren i en gammal PC-stapel, iofs frånvaro av färgkodning som naturlig nackdel :p.

Citroen Mehari som patrikwa nämnde är förresten baserad på flugviktaren 2 CV men med en pallkrage till kaross bakom fronten och alltihop i glasfiber - ska man bygga lättare snackar vi nog en strippad VW-botten som en trimmad och obesiktningsbar busmaskin jag fick förmånen att provåka i slyngelåldern :D, ska man ha roligare än så blir det nog att bygga MC av bitarna :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar