Letar ny bil = Helt omöjligt! Hjäääälp!

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

therealpinto skrev: Opel Insignia OPC 2.8 är underskattad påstår vissa men jag tror ändå den är rätt tung. Men kanske värt att prova?
Gustaf
Tror faktiskt du har en poäng där, ryggar alltid tillbaka av ren reflex när det står Opel men den är ju trots allt en av extremt få bilar som uppfyller dom krav jag satt upp så man får nog ändå försöka testa en och få en uppfattning.

Tycker att Ford får ta och styra upp en ordentlig RS med en Volvo 5:a så är alla problem lösta!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Haha, jag är inte heller ett Opel-fan men just den där har nån sorts poäng.

Om vi ska göra om detta till en "önsketråd" skulle jag önska att Ford följer Audi i nya RS4, som får ha drag, och får dra ordentligt. En Focus RS eller Mondeo RS (eller varför inte Kuga RS...) som fixar 1800-2000 kg släp skulle ge helt andra möjligheter till att köpa bilarna för att brukas.

Jag nöjer mig med en fyra men annars skulle det ju sitta fint med EcoBoost V6 som finns i USA, den ger rätt bra med mos.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

therealpinto skrev:Haha, jag är inte heller ett Opel-fan men just den där har nån sorts poäng.
Gustaf
James May (Top Gear) gillade den iaf, sen om det är positivt eller inte är väl frågan :P
https://www.youtube.com/watch?v=6QypmXbwD1k
therealpinto skrev: Om vi ska göra om detta till en "önsketråd" skulle jag önska att Ford följer Audi i nya RS4, som får ha drag, och får dra ordentligt. En Focus RS eller Mondeo RS (eller varför inte Kuga RS...) som fixar 1800-2000 kg släp skulle ge helt andra möjligheter till att köpa bilarna för att brukas.

Jag nöjer mig med en fyra men annars skulle det ju sitta fint med EcoBoost V6 som finns i USA, den ger rätt bra med mos.

Gustaf
Det där är ju faktiskt en grej jag inte ens tänkt på men det är ju sant, finns ju sällan möjlighet att dra släp på dom "roligare" bilarna heller hmm. Skumt att "roligt" och "bruks" inte går att kombinera enklare

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Hade en Passat R36 förut, en riktigt trevlig bil med helt underbart motorljud i, tyvärr finns den inte med manuell men DSG-lådan är helt underbar.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

SK Racing skrev:Är ju så att det ska inte gå o ha roligt med dagens bilar mer än att köra rakt fram, då fungerar det rätt bra, kört lite nyare bilar ibland och något tråkigare och helt IQ fiskmås får en leta efter, bara rapplar o piper när en ska gasa, svänga o bromsa o det är snö/halt ute.

Säkerhet o ännu mer säkerhet är ju ledorden idag, vilket ovillkorligt leder till att en redan urusel förare blir om möjligt ännu sämre, för när en modern bil inte klarar av att kompensera för en idiot bakom ratten så går det fort av vägen eller gud förbjude in i mötande bil med helt oskyldiga människor i.

För att återgå till tråden så köp en tråkig sur ny bil med 4x4 och sen kan du handla/bygga en äldre rwd volvo med en volvofemma i som du kan busa ordentligt med :)
Man får såklart tycka vad man vill om dessa säkerhets attiraljer.
Ta t.e.x antisladd. Den bästa föraren i världen kan Inte göra det som ett antisladd kan. Människan har nämligen inte fyra fötter för att kunna trycka på pedaler för att bromsa bilens hjul individuellt.
Människan har inte heller ett inbyggt gyro och styrvinkelsensor. Men om vi hade det så har vi för långsam hjärna att läsa av dessa med och ta rätt beslut.

Dock är vi människor bra på annat, som att ta hand om barn och uppfostra dem, vilket antisladdsystem är tämligen värdelösa på.

Och handen på hjärtat, skulle Volvo kunna infria sitt mål om att ingen i deras bilar ska dödas eller skadas svårt vid en olycka, OM de fortfarande hade teknik från Volvo Amazon?

Klart bilar ska vara roliga och underhållande, men när man kört två timmar och det springer ut en älg framför bilen så är tekniken rätt bra och ha?


Ontopic:

Med begränsad budget så lär det ju tyvärr bli kompromisser på din önskebil.
Kliva ner från minst 5 till 4 cylindrar ökar ju ditt utbud rejält.
Vilka kompromisser kan du leva med inom din budget?

Bilar är ju i övrigt kompromisser rakt igenom.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

SK Racing skrev:Alltså jag är inte helt emot dom här olika säkerhetssystemen men dom invaggar en i en falsk verklighet/trygghet, har kört bilar där tex antisladd o antispinn går o koppla ut och det är väldigt otäckt att inse hur mycket fortare det gick att köra utan att väglaget påverkade bilens framfart, vad jag menar är att dom olika systemen lurar oss att köra fortare än vad som egentligen är möjligt, typ.

Bekvämt, ja det håller jag med om, men när det väl släpper så går det fort in i skogen eller mot mötande trafik och div oskyddade trafikanter.

Säkerheten i bilarna idag är ju väldigt bra även på små bilar, undrar hur skador och antal avlidna sett ut om dagens bilar "bara" haft sin inre säkerhet och inte haft stabiliseringsystem osv utan föraren tidigt märkt att det är halt osv och då tvingats köra saktare för att inte tappa kontrollen.

Nåväl, jag är old scool och uppskattar när fordonet jag kör säger till när det börja gå för fort innan det är för sent att sänka hastigheten.

Sorry för helt ot.
Där håller jag med dig, systemen maskerar en del :/


Ontopic:

En femma med 4wd skulle kunna vara en Volvo V40 T5 i XC-utförande :)

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 586
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Kan flika in lite ang OPC Insignian då jag jobbar på Opel verkstad. Det är faktiskt riktigt trevliga bilar med grym gång i maskinen. Komforten är trevlig också. Om jag ska anmärka på nått så är det sikten bakåt i sedanen, fruktansvärt dålig. Men det löser man väl genom att köpa kombin.

V6an låter fantastiskt trevligt och levererar bra vrid i hela registret. Vet inte hur mycket man "får" dra med dom men med tanke på motorn så lär ett par ton inte vara några som helst problem. Dock ska väl sägas att jag aldrig hade betalat dom pengarna för en Opel. Vet inte hur det ser ut på begagnatmarknaden heller.

Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

Övergav diskussionen och har funderat en hel del, hittade faktiskt en gubbe här i stan som lät mig åka med i hans Opel Insignia OPC, sjukt trevlig bil med allt lullull man kan tänka sig, löjligt bekväm, bra drag, men jäääävlar så tung, nästan 2 ton!

Hursomhelst, jag har gett upp...helt... kompromissen blir nu helt enkelt att ge upp tanken att det skulle finnas nån skoj bil på 2000-talet så det blir att åter skaffa en gammal Impreza GT GC8 (alltså årsmodell 1993-2000) som vinterbruksbil, har aldrig riktigt släppt kärleken till den bilen sen jag hade en sist.

Jag är 100% inne på samma linje som SK Racing här i tråden också, jag slipper gärna all form av hjälpmedel just pga att man som förare invaggas i nån slags trygghet och börjar bli ouppmärksam på faror + att jag gillar att manövrera fordonet utan hjälp, känns mycket roligare än att nån dator ska bestämma hur jag vill gasa, jag kan sträcka mig till ABS typ ;)

Så... ingen som är sugen på en Focus ST MKII:a? Har den ute på annons på blocket men inte fått den såld än.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En tanke om det som diskuterats mest i tråden, bara... (jo, jo, OT... ehhh...;))

På sjuttiotalet var det mest datoriserade ur produktionssynpunkt Golf I och en handfull japaner - möjligen kan också Chryslers bilar räknas in eftersom deras Valiant var först av alla på tidigt 60-tal att databeräknas och blev bas för efterföljarna. Euroeiska bilar var oftast väldigt rymliga sett till yttermåtten och extrautrustning brukade betyda cigarettändare och möjligen prylbox mellan sätena. De flesta av dessa bilar vägde in runt tonnet i tomvikt (Golf och andra småttingar klart under) trots att de var byggda av vanlig simpel svartplåt som inte kunde pressas mycket tunnare än 0,8 mm.

Som jag minns det låg introduktionspriserna runt 20 lakan för japanerna i första vågen (omoderna öststatsbilar prispressades ibland under och sånt som tidiga Volvo 240 nånstans runt 35.000 kr). Framhjulsdrift var udda och ansågs dyrt att tillverka (trots att "hundkojan" BMC Mini sedan länge var relativt vanlig i trafiken). Många tillverkare ståtade med en hel palett av modeller och varianter på dom som ofta överlappade varandra i olika grad. Med alla brister i rostskydd etc så höll de flesta bättre än sina föregångare med medellivslängden höjd till runt 14 år för de flesta märken. Reservdelar var hyfsat billiga utom för vissa japaner, BMW och några fler. Det mesta av frekvent service gick att göra själv för normalhändiga med sunt förnuft och en vanlig verktygsuppsättning- t ex att byta lampor gick snabbt och enkelt även på en parkeringsplats i mörker. Däcken hade hög profil så livslängden brukade mest handla om när de torkat hårda av ålder, inte av högt slitage.

Såklart gick de inte att köra helsickes fort med, varken själva däcken eller de rätt gungiga bilarna de satt på. Det spelade å andra sidan inte så stor roll eftersom knappt något utan GT/RS/S-märken på bakluckan toppade mer än 160 på plan motorväg där man ändå inte fått köra mera än max 110 sedan mitten av 60-talet här i landet. Men bilarna var allt sammantaget ändå som regel både ganska underhållande, bekväma och säkra även om både detta och (ironiskt nog även) miljöpåverkan fick en törn när feltänkt unik svensk avgasrening infördes trots att svenska(!) tekniker hjälp till att utveckla katalysatorrening åt Kalifornien, något som det var tvärstopp för att sälja bilar med här (ett tag var nya USA-bilar i princip borta från svenska marknaden). Innan sifferleken och EGR-ventilerna drog de flesta mellanklassare 0,8-09 på landsväg och klarade lätt max 1.0% kolmonoxidoxidutsläpp, koldioxid fanns ingen oro för. Dieselmotorer var för taxi och resemontörer (motorerna höll runt 60.000 mil innan renovering).

Numera stämmer knappast något av detta längre (utom att bilarna är skrotfärdiga efter runt 15 år...), gott eller ont för var och en att bedöma, men något måste vara fel när bilarna bara blir tyngre trots materialutvecklingen, tråkigare intill riskskapande när förarintrycken nästan raderats och priserna för alltihop ökat logaritmiskt trots allt mer datorsimulationer i produktutvecklingen och allt färre mantimmar i produktionen. Visst är det märkligt - egentligen?

Subaru säger jag om alternativen i brist på nån Fusion med Mustang-bottenplatta och prislapp som en Dacia :D, om jag haft råd, men när ett komplett avgassystem kostar uppåt femsiffrigt och företaget slår ifrån sig allt ansvar när vissa av motorerna självförintas trots normala mil och körstil så tappar man ju intresset för begagnat.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

Grym analys Släggmek! :D

Jag har också tyckt att det hela är jävligt märkligt, bilar förr vägde under tonnet, med alla nya häftiga material som blir både lättare och hårdare borde bilar kunna fortsätta säkerhetsutvecklingen men ändå bibehålla den låga vikten. Känns som en låg vikt går sjukt mycket hand i hand med dagens miljötänk så det borde verkligen vara en högre prio.
Jag menar, min Focus som ändå klassas som en något mindre bil väger ju för bövelen lika mycket som 2 stycken Golf MkI!!

Ska man fortsätta hela OT-diskussionen om "roligt" också så ska jag nämna att jag i somras var ute på den franska landsbygden med jobbet och bodde på ett gammal chateau där vi ena dagen fick nöjet att gasa runt på en tipsrunda i gamla Citroen Mehari från slutet 60-tal/början 70-tal. Jag har ALDRIG haft så roligt i en bil, sämst skitbil men jävlar så roligt! Kom en uppförsbacke så var det bara slänga i 1an och ge fullt för att ta sig upp :D

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

patrikwa skrev:Grym analys Släggmek! :D

Jag har också tyckt att det hela är jävligt märkligt, bilar förr vägde under tonnet, med alla nya häftiga material som blir både lättare och hårdare borde bilar kunna fortsätta säkerhetsutvecklingen men ändå bibehålla den låga vikten. Känns som en låg vikt går sjukt mycket hand i hand med dagens miljötänk så det borde verkligen vara en högre prio.
Jag menar, min Focus som ändå klassas som en något mindre bil väger ju för bövelen lika mycket som 2 stycken Golf MkI!!

Ska man fortsätta hela OT-diskussionen om "roligt" också så ska jag nämna att jag i somras var ute på den franska landsbygden med jobbet och bodde på ett gammal chateau där vi ena dagen fick nöjet att gasa runt på en tipsrunda i gamla Citroen Mehari från slutet 60-tal/början 70-tal. Jag har ALDRIG haft så roligt i en bil, sämst skitbil men jävlar så roligt! Kom en uppförsbacke så var det bara slänga i 1an och ge fullt för att ta sig upp :D
Tänk istället hur mycket din Focus skulle väga om den hade samma stålkvalitet som en Golf mk1 och ändå behålla samma säkerhetsnivå ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Patrikwa: Finns det bara njurbälte för att hindra att man studsar i varje gupp så är skojfaktorn närmast oslagbar i en buslätt bil oavsett vad det är och med aldrig så få hästar om de hålls på varv mest hela tiden :D.

Nextuz: Viktproblemet sitter väl egentligen i att trygghetsnarkomaner och komfortknarkare vill ha halva vardagsrummet med alla bekvämligheter med sig när de är ute och åker medan vi som gärna tar en omväg bara för körupplevelsens skull knappt behöver dämpmattor om det inte stör ut stereon :D i motorvägsfart+. Tänk bara all extra kopparkabel för att leda fram strömmen till framstolar med allt utom massagefunktion :p och då har de ibland ändå gnällbegränsande plasmaskärmar i nackstödens baksida, fundera sen på vad vikten sitter när motorblocken väger hälften mot 70-talets och t o m motorhuven gjöts i plast redan på sånt som Citroen BC, nej jag menar BX; BC var ungefär när de byggdes...:rolleyes:. Fan, jag skulle glatt slänga ut baksätet för att få ner dödvikten och göra bättre nytta av effekten om det inte skulle stöta sig med typintygets fem sittplatser :laughing:. ...Näe, man ska inte kommentera på fredagar efter midnatt :icon_alco:p Men i alla fall, bara för argumentationens skull... ungefär som så https://www.youtube.com/watch?v=c1Jfp8-286U ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Släggmek skrev:Pstrikwa: Finns det bara njurbälte för att hindra att man studsar i varje gupp så är skojfaktorn närmast oslagbar i en buslätt bil oavsett vad det är och med aldrig så få hästar om de hålls på varv mest hela tiden :D.

Nextuz: Viktproblemet sitter väl egentligen i att trygghetsnarkomaner och komfortknarkare vill ha halva vardagsrummet med alla bekvämligheter med sig när de är ute och åker medan vi som gärna tar en omväg bara för körupplevelsens skull knappt behöver dämpmattor om det inte stör ut stereon :D i motorvägsfart+. Tänk bara all extra kopparkabel för att leda fram strömmen till framstolar med allt utom massagefunktion :p och då har de ibland ändå gnällbegränsande plasmaskärmar i nackstödens baksida, fundera sen på vad vikten sitter när motorblocken väger hälften mot 70-talets och t o m motorhuven gjöts i plast redan på sånt som Citroen BC, nej jag menar BX; BC var ungefär när de byggdes...:rolleyes:. Fan, jag skulle glatt slänga ut baksätet för att få ner dödvikten och göra bättre nytta av effekten om det inte skulle stöta sig med typintygets fem sittplatser :laughing:. ...Näe, man ska inte kommentera på fredagar efter midnatt :icon_alco:p Men i alla fall, bara för argumentationens skull... ungefär som så https://www.youtube.com/watch?v=c1Jfp8-286U ;).
https://www.youtube.com/watch?v=BK5HjM7E4Tc
Eldar med trä, kol och gummi

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra, Peter! Ytterligare klassiker! :D

Iaf, kom att tänka på att när jag stod en tid som kabelapa och snitslade elsÿstem till gamla Saab 900 (...blev man dessutom relegerad p g a ackordskraven till att dra instrumenthärvorna till dessa så kallades det då att dra "invalidnät" :p av de snorkiga j-lar som hade snabbheten uppe för att dra de just nya 9000-näten och har ni nån gång ägt/kört en Saab med elproblem så skänk en tanke till stresslopporna i ledningen som prioriterade just-in-time-leveranser och pressade produktionshastigheter framför god kvalitetssäkring, men man ska ju inte sparka på ett dött bilmärke...:rolleyes:). Iaf, det förkunnades stolt till personalen på golvet att den sista "gamla" 900:ans nät var mera omfattande än de som satt i månlandaren när den första 99:an introducerades. Man kan ju fråga sig på vilket sätt det krävdes nån kilometer extra kablage i den sista versionen mot den första för att fara och handla motför att ta sig från månen till jorden.

Idag när det mest bara fattas microvågsugn i handskfacket är det ju ännu värre som regel, att jämföra med de gamla Datsuns som knappt bara jag och SK Racing fattar charmen med så hade de en kabelstam mellan brandväggarna och vidare ut i skuffen ungefär motsvarande mattan som kör signalerna till/från DVD-spelaren i en gammal PC-stapel, iofs frånvaro av färgkodning som naturlig nackdel :p.

Citroen Mehari som patrikwa nämnde är förresten baserad på flugviktaren 2 CV men med en pallkrage till kaross bakom fronten och alltihop i glasfiber - ska man bygga lättare snackar vi nog en strippad VW-botten som en trimmad och obesiktningsbar busmaskin jag fick förmånen att provåka i slyngelåldern :D, ska man ha roligare än så blir det nog att bygga MC av bitarna :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar