C-MAX till KUGA

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Laq
Nybörjare
Namn: Lars
Kör: Ford Kuga

C-MAX till KUGA

Inlägg av Laq »

Hej!
Har i dag C-Max funderar lite på att byta till KUGA ...
Tänkte få tag på någon 'nästan ny' ev helt ny om det blir bra pris ...

Kör ca 1500 - 2000 mil/år.

Vad skall man välja som är mest ekonomiskt?

För / nackdelar med KUGA.

Tacksam för tips!

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vi har kört drygt 16000 mil med vår Kuga nu (MkI, 2011, 140 hk TDCI manuell). Vi är väldigt nöjda med bilen, så nöjda att det inte är attraktivt att byta till en nyare Kuga trots upprepade provkörningar och hemlån.

Jag har egentligen svårt att hitta direkta "nackdelar" med Kuga, men du ska ju vara medveten om att det är en relativt tung och hög bil med fyrhjulsdrift - det är ingen "snålis". Diesel passar utmärkt i den här biltypen och det är nog vad jag skulle kalla "ekonomiskt" eftersom man kan använda bilen som den är tänkt (dra tungt till exempel) utan att räckvidden blir så kort.

Behöver du inte fyrhjulsdrift utan siktar på en fwd tror jag caset är sämre, då undrar jag om inte C-Max är ett bättre val. Det har sina fördelar att sitta högt i Kuga, det får du också värdera.

En möjligen svag punkt är kopplingen på den manuella, den klarar inte alltför mycket rangering med tungt släp innan den överhettar. Alla senaste Kuga jag provkört har varit PowerShift (dubbelkopplingslåda) och det är nog vad jag skulle välja idag.

Personligen anser jag också att det är en relativt fullutrustad bil man bör välja. Parkeringssensorer fram och bak, backkamera, dieselvärmare, nyckelfri bil...och förstås elvärmd framruta.

Det som talar för en ny/nästan ny bil är att du kan få Sync 3, klart lyft i infotainmentsystemet jämfört med tidigare.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Laq
Nybörjare
Namn: Lars
Kör: Ford Kuga

Inlägg av Laq »

Tack för tipsen, det fick mej att tänka till en gång till!

Skriv svar