Hjälp mig hitta Sveriges vassaste skadereparatör på Ford.

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Bossebus
Erfaren
Namn: Christian Brandt
Kör: Focus 1.6 tdci 2011

Hjälp mig hitta Sveriges vassaste skadereparatör på Ford.

Inlägg av Bossebus »

Som rubriken säger vill jag få tag i den bästa och mest erfarna reparatör på ford för att få hjälp med mim focus som tar in vatten till bagaget.

Jag hade bilen på verkstad en månad i höstas och enligt dom var det fixat men så kom ju vintern så det gick inte att se förens nu när det är varmare igen tyvärr, det är även nu igen blött i bagaget, efter lite googlande har jag förstått att det kommer in via hjulhuset men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att laga det.

Alla tips och hjälp uppskattas.

Ha det gött
Den som har, han har

Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Krävs inget speciellt kunnande för att hitta en vattenläcka.

Plocka bort klädslar i bagaget och lägg dig i, lämpligtvis med en ficklampa medans nån spolar bilen. Smeta in bilen i lite diskmedel så du bryter ytspänning.

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ordet kapillärverkan http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/h ... larkraften poppar upp ur erfarenhetsarkivet :unhappy::ooops:, sånt där som får vätska att stiga uppåt i både växter och dåligt kantmålad brädfordring som står i smältvatten så här års eller för den delen kan orsaka dropp på insidan av fönster och dylikt när det ligger ett snösjok på taket ovanför om det finns nån knappt synlig läcka - eller snarare i synnerhet då.

Gissa om jag blev mindre glad :banghead: häromveckan när jag upptäckte just det samma i min Taunus TC 2 som bara stått still över vintern men likt förbaskat hade gott om blött på mattan vid förarplats när jag fick upp en dörr. Till saken hör att det syns inget hål framtill i motorrummet eller fuktfläckar på innertaket vid fönstren så det är säkert nån modelltypisk rost i skymundan, men det har alltså sipprat emellan en bra skvätt nånstans helt utan slasksprut, så att bara spola behöver inte nödvändigtvis skvallra på läckaget.

Kolla alla gummilister etc efter småsprickor eller klämskador, går det inte att finna något tydligt läckage ändå så kanske läckundersökningsspray för rörledningar kan visa något, lite osäker på om den kan riskera färga in saker dock så kolla på datablad eller förpackning i så fall.

Lite mildare skulle möjligen kunna vara att fylla rödsprit i en blomduschflaska och spraya utifrån på misstänkta ställen för att se om det bildas nån rödaktig fläck på insidan men nu spånar jag lite.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Bossebus
Erfaren
Namn: Christian Brandt
Kör: Focus 1.6 tdci 2011

Inlägg av Bossebus »

Jag tänkte mer om det fanns nån därute som varit med om det som kunde vägleda mig eftersom fordverkstaden jag lämnade in bilen till inte löste det på en månad.

Om jag förstått rätt efter lite letande är det en ventilation bak som tar in vatten som i sin tur går in i bilen, jag vill nog täta detta men vad händer då.
Den som har, han har

Skriv svar