Hjulbultar till Alufälg, finns det något sämre?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Ricke77
Erfaren
Inlägg: 56
Blev medlem: ons mar 19, 2014 9:24 am
Namn: Rickard Andersson
Kör: S-Max 2.0 TDCI 2008
Ort: Simlångsdalen

Hjulbultar till Alufälg, finns det något sämre?

Inlägg av Ricke77 »

Alltså ärligt! Den som ville ha dessa hjulbultar med foliering på Ford borde ju bli av med sitt jobb. Sämre skit får man leta efter... Har nog lyckats dra sönder en 7-8 stycken nu... :banghead:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Dra inte så hårt ;)
Har nog inte dragit sönder en enda :)

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Man får en chans. Har man inte satt hylsan i botten eller brukat en dålig hylsa så är dom körda. Då kan man ju alltid ta bort den "folien" och använda sig av en en 18 eller 20.
Drar man hela skiten rund så har man nått annat problem.
...visst har man svurit över dom flera gånger.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5810
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

har aldrig dragit sönder dem,, men dem brukar lossna ibland,, så jag får banka dit dem igen,, irriterande ja

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

http://www.vibilagare.se/nyheter/fords-hjulmuttrar-haller-inte-mattet

Tydligen har detta lett till stämningar i USA! Kan bli intressant att se hur det målet går.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3784
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Det är även standard att märkesverkstaden förstör ett par stycken per service! Fullt ös med mutterpickan och skylla på ackordet funkar inte med mig. Men det är bara att kräva nya. Man får vara supernoga med att se till att hylsan sitter i ”rätt” läge.

På RS:n där r-däcken åker på flertalet gånger per säsong är orginalmuttrar inte att tänka på. Köpte aluminiumditon som håller för normalt handhavande men märkesverkstaden gärna markerar som ”fel hjulmuttertyp” i serviceprotokollet:banghead:

Mitt råd är byt ut skiten så slipper du bekymren!
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Riktigt skräp är det. Hela fyra stycken på hela bilen har hatten kvar, och då är bilen från 2016. Enklare och bättre när den väl har lossnat, jobbigt så länge man behöver både hylsa 18 och 19 bara medan man har en del med hatt och en del utan.

ArchEnemy
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 06, 2017 7:44 pm
Namn: Daniel
Kör: Fiesta ST200
Ort: Göteborg

Inlägg av ArchEnemy »

Ja dom är riktigt dåliga, men är man noga med att få på hylsan helt in så håller dom bra. Även med mutterknack och ackord ;)

Förstör verkstan dom så är det bara att kräva nya, har själv bytt ett gäng på bilar där mindre seriösa försökt byta hjul. Inte för att det borde behövas men ändå..

Skriv svar