Ford USA fasar ut modeller och koncentrerar sig på Mustang och SUVs.

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6135
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Ford USA fasar ut modeller och koncentrerar sig på Mustang och SUVs.

Inlägg av nextuz »

Då jag kör Amerikansk Engelska på min telefon så får jag upp nyhetsförslag från USA.

Såklart dyker Ford upp i flödet och sedan igår kommer nyheter upp om att Ford USA fasar ut alla småbilar och koncentrerar sig på Mustang och sina SUVar. 2019 verkar de dock släppa Focus Active.
Vad får det för betydelse för Europa på sikt?

https://www.washingtonpost.com/amphtml/ ... to-change/

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5501
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

nextuz skrev:Då jag kör Amerikansk Engelska på min telefon så får jag upp nyhetsförslag från USA.

Såklart dyker Ford upp i flödet och sedan igår kommer nyheter upp om att Ford USA fasar ut alla småbilar och koncentrerar sig på Mustang och sina SUVar. 2019 verkar de dock släppa Focus Active.
Vad får det för betydelse för Europa på sikt?

https://www.washingtonpost.com/amphtml/ ... to-change/
De borde ju fortsätta utveckla Fiesta, Focus, Mondeo och inte att förglömma Ka ;) för Europa iallafall kan man tycka (och hoppas). :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Syns som att Ford riskerar göra om gamla misstag och agerar reflexmässigt på en tillfällig marknadssituation.

Tittar man i historien så flyttades 40-talets amerikanska "småbilsprojekt" inom ett år som färdig modell till Frankrike när man fick nys på att GM skrotade sina planer på den mindre modell Ford bestämt sig för att utmana och Forden döptes till Vedette - andra generationen var färdig att presentera när ledningen i Detroit med ett penndrag avyttrade hela produktionen till Simca som byggde den för Europamarknaden t o m årsmodell 1963 (den byggdes sedan tills 1970 i Brasilien...). Den mindre Ford Cardinal som skulle byggas i Fords fabrik i Louisville, Kentucky för hemmamarknaden dumpades lika snabbt när USA-konjunkturen steg till anläggningen i tyska Köln och skyltades om till Taunus 12m (P4).

Hur många av de potentiella köparna kommer att köpa SUV:ar och crossovers när ungarna är utflugna och de kan välja bil efter sina egna behov i stället för familjens? Åh, men då finns ju Mustang... alla vill väl ha ett jaktplan på hjul för landsvägsbruk...:D Nä, nu var jag förstås ironisk och nog skulle jag vilja ha en, men det syns som att de försöker tackla en situation de inte var beredda på med gamla metoder, ungefär som när musikindustrin blev tagna på sängen av strömningstjänster och nerladdning då de låst sig vid CD. Ford borde titta på hur VAG gjort ett flexibelt taktiskt val med att skapa några få "sträckbara" plattformar som relativt enkelt kan användas som bas för i princip alla förekommande karosstyper oavsett storleksklass. Att helt lämna en del marknadssegment som uppenbarligen är de största på global nivå syns lika tokigt som den tidigare modellpolitiken då koncernen splittrade upp sin produktion på otaliga märken och modellvarianter som konkurrerade med varandra.

Att Ford skulle avskaffa Fiesta, Focus och Mondeo för Europa syns väl ganska orimligt (numera syns ju inget säkert), men vi får nog räkna med att det kommer att vara Fiats artikelnummer på mer av bitarna under skalet, precis som det tidigare i USA byggdes midsize-sedanen Ford FiveHundred baserad på Volvo S80 och i Australien Ford Telstar som var en omklädd Mazda 626 för att inte tala om alla korsningar i Latinamerika. Vad som syns obegripligt är hur den här plötsliga rokaden går ihop med strategin "One Ford" som väl skulle gå ut på att införa ett globalt modellutbud.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Läste att det är snabba ryck, så att inte ens med säkerhet den uppdaterade Mondeon som är planerad till 2019 I Europa hinner komma innan man lägger ner tillverkningen av den modellen med undantag för Kina. Synd på bra bilmodell, hade hoppats på en Mondeo Active nästa gång.

Undrar hur denna nyhet kommer påverka andrahandsvärdet av dessa modeller som kommer läggas ner. Först har man en diesel, och sen är det en Mondeo. Känns som att detta inte var det bästa köp man kunde gjort med facit i hand.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5501
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Mondeon verkar vara säkrad ett tag till. :)

Artikel från Teknikens Värld (LÄNK).
Ford dementerar uppgifter om nedläggning av Mondeo
s6.jpg
Det snurrar uppgifter lite överallt som säger att Ford ska lägga ned bland annat Mondeo. Ford har uppmärksammat surret och har känt sig tvungna att gå ut med en dementi.

Ford genomgår rejäla förändringar de närmaste åren. På den nordamerikanska marknaden kommer halvkombi- och sedanutbudet att tunnas ut kraftigt till förmån för suvar, crossovers och pickuper. En av alla modeller som är på väg att försvinna är Fusion, en modell som finns även i Europa men under namnet Mondeo.
Uppgifterna från USA har gett ringar på vattnet, bland annat skriver brittiska The Telegraph att Ford kommer att klippa banden till Mondeo, som därmed försvinner, samtidigt som arbetsstyrkan i Europa sägs minska med 24 000 anställda. Och eftersom Mondeo försvinner kommer sannolikt även de närbesläktade MPV:erna Galaxy och S-Max att tas bort från marknaden.

Ford har uppmärksammat nyhetsrapporteringarna i Europa och sätter nu ned foten. De meddelar att Mondeo inte ska läggas ned, inte heller Galaxy och S-Max. I ett uttalande skriver företaget följande:

”Vi har för närvarande vårt starkaste fordonssortiment i Europa. Medan vi regelbundet utvärderar våra framtida produktplaner baserat på kundernas preferenser och trender finns det inga förändringar just nu. Mondeo är fortfarande en viktig del av vår produktlinje i Europa. Vi har uppgraderingar som kommer till Mondeo senare i år, vilket rör nya drivlinor såväl som exteriöra och interiöra uppdateringar samt förbättringar av Mondeos hybridsortimentet.”

Angående nedskärningen av arbetsstyrkan viftar Ford bort uppgifterna som rena spekulationer.

Att en uppdaterad version av Mondeo är på gång har vi sett tack vare vår spionfotograf. Mondeo facelift syntes till under testrundor i våras, och även så sent som i slutet av juli.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Ompositioneringen sprider sig till Europa också.

Inlägg av Släggmek »

Inte oväntat ska även de europeiska verksamheterna bantas nu. Man får väl hoppas på det bästa, men med en mindre kostym lär det ju bli ett mindre utbud också. :(

https://teknikensvarld.se/ford-skar-ner-i-europa/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar