Varför är Ford så tröga?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Varför är Ford så tröga?

Inlägg av Vispen74 »

Varför släpper inte Ford några populära nyheter på marknaden? Hur kan de helt lämna bort segmentet el och hybrid till sina konkurrenter? Likaså Suv och crossovers, de ligger ju hopplöst efter.
Hur kan till exempel inte ens Mondeo finnas som Active, nu kommer t o m Skoda Superb som Scout i höst. Kuga och Edge känns hopplöst efter och med Bonus Malus knappast något alternativ för många. Nyheter Ford väl släpper är fina och med bra teknik, som nya fiesta Active och Focus Active, men nyheterna kommer för sällan och i få segment. Ecosport och KA i Sverige, varför? Det sänker ju bara märket.
Efter många generationer av ford så blir det kanske ett annat märke enbart på grund av att Ford inte har något som känns modernt i sin familjebilsklass att erbjuda.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är en bra fråga.

Ibland känner jag att Ford är i något märkligt mellanläge - å ena sidan händer en hel del kul grejer - Focus RS, Mustang (speciellt 350-modellerna), Fiesta RS, drift mode, driftinghandbroms - men å andra sidan går vissa saker väldigt segt.

Nu har man ju sagt (från USA) att det kommer grejer på el- och hybridsidan, men när? Och hur?

Du säger "familjebilsklass" - jag har inte hunnit kolla noga på nya Focusen ännu, men snart är det väl den som är familjebilen, dvs den ersätter Mondeo, på samma sätt som Mondeo MkIII i praktiken ersatte Scorpio.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Ja det kan vara så de ser det att Focus Kombi är nya familjebilen.
Visst händer det kul grejor, men mer för entusiaster och framtida visioner. Volymbilar har de ju i dag bara Focus och en föråldrad Kuga i Sverige, det är väl volymer som generar märkbara kassaflöden tror jag. Mondeon är en toppenbil, men även den smått föråldrad och i ett krympande segment genom Avsaknaden av vettig hybrid och Active versioner.

Får även se om Focusen börjar synas på topp 10 över nybilsföräljningen som den förra Focusen gjorde, annars är det riktigt illa.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Kan hålla med, min gissning är att det handlar om att hålla nere kostnaderna. Min fullutrustade Edge kostade 460,000kr. Vad hade motsvarande bil med samma utrustning kostat hos t.ex Audi eller BMW? Visst kan man tycka att det tar lång tid, men det man gör är att man helt enkelt låter nån annan komma med innovationerna och sen kopierar man tekniken och gör det billigare än de andra. Som sagt, detta är vad jag tror, inte på något sätt något som Ford gått ut med, men jag jobbar med Ford, så detta är sånt som jag sitter och funderar på haha

Ang elbilar, hybrider så är det på gång. Nu har man ju släppt t.ex Transit Custom som laddhybrid, Mondeo finns endast i 5-dörrars men kombin kommer väl när som helst. Nästa år kommer "den Mustanginspirerade SUVen med el-/hybriddrift" och till 2022 eller om det var 24 skulle man släppa minst 20 elvarianter av div modeller

Focusen har väl i princip redan blivit lite av en succé i Europa, så den gör sitt

Man kan väl tycka vad man vill om detta men där finns både positivt och negativt i det
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Ja exakt, det negativa är väl att man sannolikt tappar marknadsandelar till konkurrenter. Det går sällan att spara sig ur kriser, snarare behövs snabba omställningar till en svängande marknad vilket VAG, Kia med flera verkar hålla med om och arbeta efter.

Håller med om att man får väldigt mycket komfort, utrustning och bra bil för pengarna hos Ford.

Nu är jag dock väldigt subjektiv då vi står inför att byta våra två bilar i år. Focusen blir en Focus Active, men för Mondeon hittar jag inget intressant hos Ford i dag, vilket känns trist. Nya Rav4 är det vettigaste jag provkört hittills som ersättare.

Nybbe79
Erfaren
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge

Inlägg av Nybbe79 »

Hörde att en ev km-skatt kommer på alla elbilar så tror inte att detkommer bli så eftertraktat tyvärr.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nybbe79 skrev:Hörde att en ev km-skatt kommer på alla elbilar så tror inte att detkommer bli så eftertraktat tyvärr.
Det har utretts, men jag är ändå rätt övertygad om att bilar med elmotor har en (stor) framtid. Det är svårt att komma ifrån att eldriften i sig är mycket mer effektiv än förbränningsmotorn (mer av den energi man stoppar in används till att driva bilen), el är en av få framdrivningsmetoder där man kan använda energi som kommer från en massa olika håll (vind, sol, bränsleceller och alla befintliga sätt) samt där energin går att transportera på ett effektivt sätt.

Däremot tror jag att man gör ett misstag om man tror att det kommer att vara extremt billigt att köra elbil. Kostnaderna för att transportera sig kommer inte att gå ned märkbart.

Bilar med eldrift kommer att ta marknad för att de är bättre än andra bilar (där "bättre" = ger en totalt sett bättre upplevelse). Per Gillbrand sade alltid att "det finns inget som kan hindra en bättre teknik" och det tror jag är grejen.

Men jag tror precis lika mycket på att förbränningsmotorn behöver ha en plats även i framtiden. Vissa fordonstyper kommer att fungera bättre med den motorn (gärna i kombination med en elmotor), därför är det viktigt att även förbränningsmotorer och bättre bränslen fortsätter utvecklas.

Ford har just nu ganska bra förbränningsmotorer, framförallt bensinmotorer, och hela EcoBoost-serien skulle förmodligen med små justeringar bli utmärkta etanolmotorer. Men ska man konkurrera på marknaden behöver de kompletteras med bra eldrift. Inte minst ur ett taktiskt perspektiv - fler och fler som upphandlar fordonsflottor lär ställa krav på att man får el/hybriddrift och att ställa sig utanför den marknaden är inte klokt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar