köpt förbrukningsdelar hos ford?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, så där gör man smart reklam :laughing:, önskar verklighetens service var sån (den kanske är hos Porsche, men...). Om man tänker sig att då jag pluggade reservdelskunskap -87 och den moderna sidan var totalt analoga Microfiche (kommer nån ihåg dessa ostyriga kortläsare där minsta darrning på handen skickade en tvärsöver kartan? :D) och det snabbaste sättet var att bläddra i pärmarna? Utom för de gamla rävarna som stått bakom diskarna i minst 20 år och hade varenda (nåja) OE- och ersättningsnummer i minnet, eller åtminstone vad som gick vart. Just det året ändrade GM policy och skrotade bort sina lager för Opel som vid tiden gick tillbaka till 1952 års Olympia, Ford satt väl på 15 års backlager om jag minns rätt, lokala handlaren hade förbrukningsdelar ner till ca 1970 i källaren men plåten dit var svår redan då. Är vi OT än?;)

Viktig att veta är att Bosch använder samma nummer på alla sina delar oavsett var delarna brukas (bil eller kylskåp kvittar) och vad jag vet har nummersystemet bara ändrats 3 gånger på alla år, till skillnad mot Fords återkommande förändringar. Sa jag kaos? :rolleyes: Nä.

...Jaa, man borde skaffa nån sundare hobby än bilar :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, det är väl enda vägen att gå idag om man inte ska bli s a s frånåkt av utvecklingen. Tur att utrustningarna för att felsöka rasat i pris som den mesta annan elektronik, men två saker idag fick mig att fundera på vart det bär - tvärstoppet i Tele2:s mobilnät (glad jag inte har det) och Facebooks vad jag förstår ganska nya regel att man måste posta en bild av sig (körkortsfoto eller selfie?:p) för att regga konto (nä, blev inget). Frågan är vad man gör med sin 90-talare den dag teknikens standarder går ur marknaden, kommer de aldrig att nå klassikersvängen p g a att det krävs hela system för att hålla dom rullande, inte bara en verktygslåda och viss nördkunskap? Själv var jag ju inne på att offra rostäten Mondeo för att sätta motorn i min 17M men har väl gett upp den idén nu efter att ha konstaterat att det krävs inte bara omfattande ombyggnad utan motorn lär kräva kalibrering med typ en halvdag på rullande landsväg sedan för att fungera korrekt :Odd:. Närmsta hittas väl i nästa landskap och timkostnad, tjaa... Måste säga jag imponeras av de yngre som fixar att vässa sina bilar med styrsystem som datorspelens konsoller, att skrämma upp kommande modeller med pluginsystem lär väl kräva behörighet för högspänningsarbeten för att labba med, om de inte förses med sigill på fabriken som ger körförbud på besiktningen om de saknas - enbart auktoriserad service :(.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Sant, Mats. Det stoppar väl inte med 25 ECU:er i en ny bil av idag och alla är beroenda av varandra och en del har väl börjat dra ner automatiska uppdateringar från nätet också gissar jag (huh, bara tanken på Windows-baserad programvara i en bil ger mig rysningar...:p).

Bästa alternativ jag sett till krångliga original styrsystem är de där amerikanska (åtminstone askarna) eftermarknadsprylarna https://www.google.com/search?q=self+tu ... e&ie=UTF-8 som är skruva-på och sen ut och ruppa runt tills de börjar gå rent så har ECU:n av stand-alone-typ självjusterat in de rätta värdena på några mil. Knappast billigt att börja med innan man fått det att lira ihop med tändningen osv och nog svårt med helt integrerade system som tar in data från bromsarna osv men syns idealiskt jämfört med att måsta betala typ en halvdag på specialistverkstad för att få grejerna att flyga. Sen är det väl frågan hur SBP ställer sig till lösningar som inte är Helbilsgodkända enligt ISO niotusennånting, men även dom har ju med tiden nått insikt för att många saker gör jobbet även om det inte stämmer med originalspec. Den stora faran är väl snarare EU-reglerna som verkar kunna ändras över år till annat om nån vill.

Nä, håller med helt - det är en sak om man ska ha det bara själv eller kränga vidare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kort om OT så hoppas jag de förståsigpåare får rätt som nu spått att samhället börjar vänja sig vid tanken på distansjobb som man trodde skulle göra ett genombrott på 00-talet tills det konstaterades att många hade svårt att avstå dagspendlingen till fikahögkvarteret :D. Att jobba över nätet spar mycket tid och besvär när systemen inte slocknar - då kan numera även ett vanligt kontor stänga för dagen för att inget funkar :p.

När det gäller reservdelar och vår rätt att skruva själva tycks den frågan vara mycket mera under granskning från båda håll i Storbritannien att döma av vad jag läst i forum och hos t ex deras bilistorganisationers hemsidor som refererat remisskrivelser om ändringar i deras förordningar om trafik och fordon, MOT-godkännande vid besiktning m m. Klart, det lär väl få mindre betydelse för oss efter Brexit men ett frö som såtts brukar ju växa där det hamnat, i Bryssel t ex.

Det kom ett nytt paket från Autodoc till dörren efter lunch idag, alltid lite hjulaftonsstämning att öppna och checka av delarna mot packsedeln :D. Nu jäklar ska det väl bli lite skruvat ändå om inte den mytologiske Mr Murphy https://www.urbandictionary.com/define. ... phys%20Law lägger krokben.

Jo förresten - jänkarna har glömt tidsekvationen! Vid all bilmeka bör man dubblera den kalkylerade effektiva tiden som stipuleras i verkstädernas prisangivelser för ett arbete för att få den faktiska tidsåtgången (vare sig man väntar på att få ut sin bil därifrån eller gör det själv) och multiplicera med 3 för att gardera mot eventuella oväntade händelser som avdragna skruvar etc :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

volvov70n
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: mån jun 04, 2018 7:47 pm
Namn: toni t
Kör: volvo
Ort: Skövde

Inlägg av volvov70n »

behöver man lämna in bil för programuppdateringar, min är från 2014 så knappast kommer något nytt ? möjligtvis för powershift?

Skriv svar